"Killer Frequency" Review: Duik in het duistere verleden van The Whistling Man en red de inwoners van Gallows Creek

vrijdag, 02 juni 2023 om 17:10
5 killer frequency scaled
In het slaperige dorpje Gallows Creek, met minder dan duizend inwoners, blaast de gevallen ster en radiopresentator Forrest Nash zijn carrière nieuw leven in. Maar wat begint als een rustige avonduitzending neemt een angstaanjagende wending wanneer Forrest en zijn assistent Peggy live worden gebeld door een paniekerige agente. Ze brengt schokkend nieuws: de sheriff is vermoord.
Terwijl Forrest en Peggy hun radioprogramma voortzetten, worden ze onverwacht gedwongen om als plaatsvervangende 911-alarmcentrale te fungeren. Maar dat is niet alles; ze worden geconfronteerd met meldingen over "The Whistling Man", een beruchte seriemoordenaar uit de jaren '50 die volgens alle bronnen al jaren dood is.
"Killer Frequency" speelt zich af in de jaren '80 en brengt deze sfeer op meesterlijke wijze tot leven. KFAM, het radiostation waar Forrest en Peggy werken, ademt de nostalgie van die tijd. De studio voelt veilig en vertrouwd aan, maar zodra je de studio verlaat, voel je de beklemmende spanning van de dreigende gevaren in Gallows Creek. Je kunt niet wachten om weer terug te keren naar de veilige haven van je radiostudio.
3 killer frequency 1140x570
Still 'Killer Frequency' via Team17Digital

The Whistling Man

Met een uitgebreide collectie fictieve jaren '80-hits aan je linkerzijde en je trouwe assistente Peggy tegenover je, voelt het soms alsof je een vermakelijke radio-simulatie game aan het spelen bent. Tussen het draaien van de muziek door bedien je verschillende knoppen om de perfecte radiouitzending te creëren. Maar er is meer aan de hand dan alleen de muziek, de spanning bouwt zich op wanneer de bellers achtervolgd worden door de beruchte seriemoordenaar "The Whistling Man". Het is jouw taak om hen te begeleiden, hen van advies te voorzien en ervoor te zorgen dat ze pas ophangen wanneer ze veilig zijn.
Hoewel "Killer Frequency" het beste tot zijn recht komt in virtual reality (VR), hebben wij het op de Switch getest. De besturing van de radiostudio kan soms wat onhandig aanvoelen, maar na enige aanpassingen aan de instellingen was het acceptabel. Als je niet van verhalende games houdt, is "Killer Frequency" wellicht minder geschikt voor jou. Het draait namelijk helemaal om het meeslepende en unieke plot, dat de paar uur speeltijd meer dan de moeite waard maakt. De voice-acting is van hoog niveau en Team17 heeft zichzelf overtroffen met deze onverwachte indie-parel. Zowel gamers als niet-gamers zullen gegrepen worden door "Killer Frequency". Het is een spannende en originele ervaring die moeiteloos wegspeelt. Hoewel de controls niet altijd perfect aanvoelen en soms de immersie verstoren, is het niet hinderlijk genoeg om de algehele vermakelijkheid van de game te beïnvloeden.

We willen natuurlijk niet te veel verklappen over het precieze einde van het verhaal maar het script van de game is uitmuntend en het zou niet eens een gek idee zijn om het verhaal te verfilmen of als tv-serie uit te brengen, hoewel de kans op zoiets misschien klein is. "Killer Frequency" zit boordevol originele plotwendingen en we kunnen maar één conclusie trekken: het is een aangename verrassing. Daarom krijgt "Killer Frequency" van ons een welverdiende 7,8 als eindcijfer.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook en Twitter!