In een periode vol psychologische horrorgames met onlangs de Silent Hill 2 remake en eerder Dead
Space, Amnesia: The Bunker en Alan Wake 2, heeft Unholy
het zwaar om op te vallen. De nieuwe horrorgame van Duality Games, waarin een
donkere, verontrustende sfeer centraal staat, biedt een origineel verhaal en
innovatieve gameplay-elementen. Toch valt het spel ten prooi aan technische
gebreken en ongebalanceerde gameplay, waardoor het geheel niet naar
tevredenheid uit de verf komt.
De speler volgt Dorothea, een moeder die op zoek is naar haar zoon Gabriel. Hij
is ontvoerd door een sinistere religieuze sekte. Dit thema wordt overigens wel
op overtuigende wijze neergezet. Geholpen door een mysterieuze oude vrouw,
navigeert Dorothea tussen twee werelden: een grauwe, post-Sovjet stad vol
brutalistische architectuur en de grimmige, verontrustende wereld van Unholy.
De zojuist omschreven wereld wordt beheerst door een angstaanjagende
priesterorde – de regels van de werkelijkheid lijken nauwelijks nog van
toepassing. Dit duistere verhaal slaagt erin om de speler onder te dompelen in
een beklemmende atmosfeer.
Gameplay en Mechanieken
Unholy introduceert interessante
mechanieken waarbij emoties en maskers van cruciaal belang zijn. Dorothea
beschikt over een catapult waarmee ze ‘emoties’ kan afvuren. Zo
creëert ‘sadness’ rookbommen, gebruikt ‘shock’ elektriciteit en ‘anger’ kan
objecten breken.
Deze emoties bieden verschillende mogelijkheden om vijanden af te leiden,
routes te openen of obstakels te overwinnen. Maskers voegen extra diepgang toe;
ze maken verborgen vijanden zichtbaar, beschermen tegen gifgas en
markeren objecten in de omgeving. Deze mechanieken bieden spelers vrijheid om
zelf oplossingen te zoeken en zorgen voor een unieke speelstijl.
Daar staat
tegenover dat het spel, zeker in de begin levels, zeer lineair is en eigenlijk
nauwelijks ruimte biedt om zelf iets te bedenken. De speler moet maar net heel
secuur enkele objecten vinden in de omgeving. Ik zie het dan ook zeker gebeuren
dat spelers met één of enkele uren afhaken.
Vijanden en puzzels
Een groot deel van het spel draait om het vermijden van vijanden in plaats van
directe confrontaties, wat doet denken aan games zoals Outlast. Helaas
laat de AI van de vijanden te wensen over. De ondode vijanden en gepantserde
bewakers blijven soms vastzitten in de omgeving of wachten onhandig voor de
deuren die de speler moet passeren. Helaas zijn directe gevechten niet mogelijk
en om vijanden te verslaan moeten omgevingsobjecten, zoals gasflessen,
strategisch worden ingezet. Het gebrek aan variatie in vijanden zorgt er helaas
voor dat de spanning snel afneemt.
De omfloerste benadering in het uitschakelen van vijanden, komt bovenop de
wat afmattende ‘trial and error’ lineaire sequenties van het begin van het
spel.
De puzzels in
Unholy doen denken aan de klassieke puzzels survival
horror games, maar missen diepgang; soms zijn ze eerder een herhaling dan een
uitdaging. Hoewel de emoties en maskers op creatieve manieren in de gameplay
zijn geïntegreerd, wordt dit niet volledig benut in de puzzels.
Wel moet gezegd worden dat de omgevingen er schitterend uit zien. De Eternal
City voelt als een alternatieve dimensie vol kwaadwillende, levende flora en
een apocalyptisch ondergrondse ambiance. Het niveau van detail in de
architectuur en de texturen is indrukwekkend, hoewel menselijke
gezichtsuitdrukkingen wat houterig en emotieloos overkomen.
Conclusies
Visueel is Unholy prachtig. De gedetailleerde omgevingen vestigen
een sfeer die zowel verontrustend als mooi is, op een wijze die typisch is voor
horror. Helaas worden de graphics en de ervaring soms verpest door technische
problemen. Bugs – zoals een haperende camera en een besturing die net niet
helemaal secuur aanvoelt – komen regelmatig voor en maken de ervaring wat
frustrerend. Ook zijn er vaak situaties waarin de vijanden niet doen wat ze
zouden moeten doen, wat de voortgang belemmert en het geduld van de speler beproeft.
Al met al heeft Unholy een intrigerend en duister verhaal te bieden,
dat spelers geboeid houdt, ondanks de technische tekortkomingen. De innovatieve
mechanieken met emoties en maskers zijn de grote troef van de game, maar de
ongepolijste gameplay, beperkte variatie in vijanden en de rommelige AI maken
het lastig om volledig op te gaan in de ervaring.
Voor fans van psychologische horror die bereid zijn om door de technische
ongemakken heen te kijken, biedt dit spel zeker een unieke en
verontrustende spelervaring. Echter, voor wie vloeiende gameplay en strakke
actie verwacht, laat Unholy te veel te wensen over.
Cijfer: 4,5
Unholy is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, Microsoft Windows, Xbox Series X en Xbox Series S. Steun Sid Lukkassen via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal! Blijf op de hoogte van jouw
favoriete games
Heb je genoten van dit artikel?
Trakteer ons dan op een
(virtuele) koffie of steun
The Nerd Shepherd door ons
te volgen op
Facebook,
X en
Instagram! Voor de
laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze
Facebook-groep en abonneer je op het YouTube kanaal van
Insight. Zo mis je écht geen enkel nieuwtje!