"Big Fat Battle" Review door Linda van Giezen: Speel als Donald Trump in een kleurrijke en levendige spelwereld

vrijdag, 30 juni 2023 om 13:06
maxresdefault
Big Fat Battle is precies wat je nodig hebt om je gedachten te verzetten en jezelf te vermaken zonder al te veel complexiteit. Met grappige en cartoonachtige visuals word je ondergedompeld in een kleurrijke en levendige spelwereld. Een klassieke spelervaring, waarin het neerhalen van vijanden en het vergaren van waardevolle voorwerpen centraal staat.
Het is een klassiek rood tegen blauw spel, waarbij elk team de tegenstanders van het andere team moet elimineren en verschillende rondes moet overleven. Na het elimineren van een aantal spelers in enkele rondes, kom je terecht in een finale voor de ultieme overwinning. Als je dat haalt, heb je gewonnen en kun je opnieuw beginnen. Zo eenvoudig kan het zijn.

Speel als Donald Trump

Je kunt kiezen uit een aantal bizarre personages om je tegenstanders mee te verslaan. Het is grappig dat je kunt spelen met een figuur dat een beetje lijkt op Trump en een beetje excentriek rondrent. Uiteraard was dát mijn keuze! Na elke ronde kun je nieuwe wapens of upgrades kopen met de munten die je verzameld hebt. Je krijgt ook munten als jouw team wint. Hiermee kun je op verschillende manieren de tegenstanders van het andere team uitschakelen, zoals bommen gooien, lasers, kogels, handgranaten. Allemaal vrij standaard.
ss c4914d316ab924e1c3a11f94f78b6e10d96b435e1920x1080 1024x576
Still 'Big Fat Battle' via Robotsquid

Gebrek aan uitdaging en variatie

Vanwege het repetitieve karakter van het spel vrees ik dat ik er persoonlijk snel genoeg van zal krijgen. Op een gegeven moment beginnen de geluiden ook wat te irriteren, en als er binnenkort geen nieuwe speelvelden worden toegevoegd, ben je er nóg sneller klaar mee. Als je van chaos houdt, dan is dit zeker een spel voor jou. Het is leuk om te zien hoe je zelf bent uitgeschakeld, vooral als je jezelf opblaast en er dichtbij staat. Als je door de modder rent, vertraag je en als je tegen de hekken van het speelveld aanloopt, verlies je een leven. Het speelveld heeft dus ook een paar valstrikken. Naast spelers van het andere team word je ook aangevallen door dinosaurussen, maar dit voegt niet echt extra moeilijkheid toe. Als je het spel vaker speelt, wordt het steeds eenvoudiger.
Persoonlijk mis ik duidelijk wat uitdaging en variëteit. Er zitten nog steeds een aantal bugs in het spel. Soms werd ik uitgeschakeld voor de volgende ronde zonder dat ik dood was gegaan of de slechtste speler was. Maar ik heb gehoord dat de ontwikkelaars nog steeds bezig zijn met het upgraden van het spel. Al met al is Big Fat Battle een prima spel om je concentratie en alertheid een beetje te trainen. Het is echter niet erg innovatief en verrassend.
ss dc8a087ddd285dad8cda038bfc55c621080d65331920x1080 1024x576
Still 'Big Fat Battle' via Robotsquid

Al met al is Big Fat Battle precies wat ik ervan verwachtte: lekker chaotisch rondrennen en tegenstanders slopen zonder veel nadenken. Het is een prima spel om je gedachten te verzetten zonder een verhaal te hoeven volgen. Gewoon rennen, springen, schieten, gooien, rammen, in leven blijven en doorgaan. De ontwikkelaars beloven een epische strijd, maar ik zou zover niet willen gaan. Ik heb ook geen buitensporige wapens kunnen ontdekken. Als je jezelf even een kwartiertje wilt uitleven, is het spel echter wel aan te raden. "Big Fat Battle" krijgt als eindbeoordeling een 6.