"The Pope's Exorcist" Review door Sid Lukkassen

vrijdag, 19 mei 2023 om 14:33
4n6pkjklrdapwlw7k36mkcqhgc9
Het initiatief om deze film te bekijken ontstond nadat ik met mijn jongere broer Evil Dead Rise had gezien. Wat een ongelooflijk slechte film, zo oordeelden wij na afloop eenstemmig. Dan kunnen we beter The Pope’s Exorcist gaan kijken, want die kan onmogelijk slechter zijn! Zo gezegd, zo gedaan.
Het bleek een goed idee, want The Pope’s Exorcist is een aanmerkelijk betere film dan Evil Dead Rise. Er is zowaar aandacht voor de opbouw van de personages, hun achtergronden en zielenroerselen. Russell Crowe speelt de hoofdrol als de wat jolige demonenuitdrijver Gabriel Amorth. De film gaat over een moeder die met haar twee kinderen in Spanje verzeild raakt om een oud heiligdom op te knappen. De plek blijkt een duister verleden te hebben met de Spaanse Inquisitie.
pope 1140x570
Still 'The Pope's Exorcist' via TMDB

Gabriel Amorth heeft daadwerkelijk geleefd

Het zoontje van de familie raakt bezeten en de geestelijkheid roept de hulp in van Amorth als ervaren duiveluitdrijver, die ondertussen ook doelwit is van een politiek plot binnen het Vaticaan. Het leuke aan dit plot is dat Amorth daadwerkelijk heeft geleefd (van 1925 tot 2016) en ook boeken schreef over zijn loopbaan. Hij pleitte tégen het lezen van Harry Potter boeken, omdat dit de menselijke geest zou openstellen voor bezetenheid. Dát is nog eens vintage: canceling J.K. Rowling before it was cool!
Op een metaniveau doet The Pope's Exorcist ons reflecteren over de dunne scheidslijn tussen ‘oprechte bezetenheid’ en geestelijke problemen met een medische oorzaak. De film transponeert de kijker oprecht naar een katholiek universum, en brengt onder meer de culturele nuances in beeld wat betreft de interacties tussen Italiaanse en Spaanse geestelijken. Hier staat tegenover dat excessieve gruweldaden van de Inquisitie worden toegeschreven aan demonische bezetenheid van geestelijken, waar je wat van kunt vinden in een ethische zin. In een opvallende scene spuugt de paus stralen bloed uit. Het is wat onduidelijk hoe deze gebeurtenis aansluit op in het verhaal rondom het heiligdom, dat zich immers honderden kilometers verderop afspeelt in Spanje.

Al met al is The Pope's Exorcist een prima film voor de komkommertijd met geloofwaardig acteerwerk en aandacht voor de psychologische achtergronden van personages. Ook de special effects zijn dik in orde. Verwacht van deze film echter geen wonderen, wel demonische wonderen. The Pope's Exorcist krijgt als eindoordeel een 7.
Sid Lukkassen kunt u steunen via BackMe! Zijn gamestreams met ‘Poppencast Peter’ kunt u hier bekijken.