Recensie: 'Young Woman and the Sea' - Krachtig portret van moed en doorzettingsvermogen

maandag, 15 juli 2024 om 18:00
6kwd7m7fyrzdbwsrase80qkhx1y
Young Woman and the Sea, geregisseerd door Joachim Rønning, is een ontroerende en inspirerende biografische dramafilm die het ongelooflijke verhaal vertelt van Gertrude "Trudy" Ederle, de eerste vrouw die in 1926 het Engelse Kanaal overzwom. Met een schitterende hoofdrol van Daisy Ridley, bekend van haar rol in de Star Wars-films, biedt deze film een krachtig portret van doorzettingsvermogen en moed.
De film, gebaseerd op het boek Young Woman and the Sea: How Trudy Ederle Conquered the English Channel and Inspired the World van Glenn Stout, begint met een gedetailleerde weergave van Trudy's jeugd. Geboren in 1905 in een bescheiden immigrantengezin in New York, was Trudy een vastberaden jong meisje dat ondanks tegenslagen, waaronder ernstige mazelen, vastbesloten was om te zwemmen. Haar liefde voor het water en haar vastberadenheid worden vanaf het begin duidelijk, ondanks de vele obstakels die ze gaandeweg tegenkomt.
Het verhaal neemt ons mee door Trudy's jeugd en haar hechte band met haar familie, met name haar moeder Gertrude (Jeanette Hain) en haar zus Margaret (Tilda Cobham-Hervey), die ook een getalenteerde zwemster is. De familiebanden worden met grote zorg en detail uitgewerkt, wat bijdraagt aan de emotionele diepgang van de film. Trudy's vader, Henry (Kim Bodnia), speelt een cruciale rol in haar ontwikkeling als zwemster. Hoewel hij aanvankelijk terughoudend is, kan hij niet anders dan toegeven aan Trudy’s vastberadenheid en fenomenale zwemtalent.
Een belangrijk keerpunt in Trudy's leven komt wanneer haar moeder een deal sluit met de strikte coach Charlotte Epstein (Sian Clifford), waardoor Trudy de kans krijgt om na sluitingstijd te trainen in het zwembad. De film belicht ook de maatschappelijke obstakels die Trudy moest overwinnen. In een tijd waarin vrouwen werden beperkt door strikte sociale normen en vooroordelen, moest Trudy niet alleen tegen de elementen vechten, maar ook tegen de vooroordelen van haar tijd.
De cinematografie van Oscar Faura en de montage van Úna Ní Dhonghaíle zijn bijzonder indrukwekkend, vooral tijdens de scènes op zee. De beelden van Trudy die door de gevaarlijke stromingen en golven van het Engelse Kanaal zwemt, zijn adembenemend en versterken het gevoel van isolatie en uitdaging waarmee ze te maken heeft. Stephen Graham levert een memorabele prestatie als Bill Burgess, de coach die Trudy ondersteunt tijdens haar oversteek.
Hoewel de film soms iets te veel in clichés vervalt, zoals in de scène waarin een jong meisje Trudy bedankt omdat ze door haar ook mag zwemmen, doet dit weinig af aan de kracht van het verhaal. Deze momenten voelen soms overbodig omdat het centrale thema van vrouwelijke empowerment al zo sterk aanwezig is.
Young Woman and the Sea is een ontroerende en krachtige film die het ongelooflijke verhaal van Trudy Ederle op een waardige manier vertelt. Daisy Ridley levert een van haar beste acteerprestaties tot nu toe en de ondersteunende cast is uitstekend. Deze film is een uitstekend eerbetoon aan de geest van doorzettingsvermogen en moed.
★★★★☆
Young Woman and the Sea is vanaf 19 juli te zien op Disney+. Bekijk hieronder de officiële trailer.