Recensie: "Wonka" - Timothée Chalamet houdt de magie van de chocoladefabriek in leven

dinsdag, 05 december 2023 om 16:32
De verbazing die je voelt bij het aanschouwen van wonderbaarlijke magie. De belofte van een avontuur waarin je onmogelijk kunt weten wat je te wachten staat. De onschuld van het kind en de onvermijdelijke confrontatie met de hardheid van het leven. Het zijn enkele van de elementen die de verhalen van Roald Dahl zo memorabel maken, elementen die men heeft trachten te recreëren in deze laatste toevoeging aan de lange lijst van films die naar zijn werk gemaakt zijn: Wonka.
NaThe Hunger Games krijgt nu ookCharlie and the Chocolate Factory zijn eigen prequelfilm, die vanaf 13 december in Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. Ook hier gaat het over hoe het op één na belangrijkste karakter uit het verhaal geworden is tot wie hij was in de eerdere film – hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen. Eenorigin storydus, over de jonge jaren van Willy Wonka, de mysterieuze eigenaar van de vreemde chocoladefabriek in Charlies avontuur. Hoe kwam hij aan deze fabriek, hoe is hij tot zo’n excentrieke man geworden? En hoe zit dat met die Oempa Loempa’s?
Still 'Wonka' via Warner Bros.
De hoofdrol van Wonka wordt vervuld door niemand minder dan Timothée Chalamet, bekend van zijn rol als Paul Atreides de prachtigeDune film waar we binnenkort het vervolg op gaan zien. Maakt hij het waar in wat wat toch een heel ander type rol is dan die waarin we hem doorgaans zien verschijnen? Want, zoals je kunt verwachten van de film die volgt op het succes vanCharlie and the Chocolate Factory met Johnny Depp, is dit een familiefilm, een komedie en een musical.
Zoals zijn voorganger zit ook deze film vol met vrolijke liedjes. Het ene beter dan de andere, maar met name een tweetal deuntjes, die ik voor nu maar even ‘Scrub, scrub’ en ‘You never had chocolate like this’ zal noemen, zijn zeer geslaagd. Het lijkt er op dat de makers zich hiervan bewust waren, want deze komen ook wat vaker terug en zijn op een aangename manier met het verhaal verweven.
Het verhaal gaat over de jonge Wonka, die zichzelf voorstelt als goochelaar, uitvinder chocolademaker. Na zeven jaar zwerven op zee komt hij eindelijk aan bij de plaats van zijn dromen, de chocoladehoofdstad van de wereld, met het plan om daar zijn eigen chocolade te verkopen. Helaas hebben de lokale chocolademakers een kartel gevormd dat geen concurrentie duldt, en doen ze er alles aan om dat te verhinderen.
Still 'Wonka' via Warner Bros.
De wereld die hier wordt neergezet is creatief bedacht. Zonder al te veel te verklappen kan ik zeggen dat de makers hun best hebben gedaan om de verrassende constructies en wonderbaarlijke locaties van het originele verhaal te evenaren. De schuilplaats van de slechteriken bijvoorbeeld is mooi bedacht, evenals de draagbare chocoladefabriek die Wonka met zich meedraagt.
Timothée doet het goed: hij weet een overtuigende en aandoenlijke Willy Wonka neer te zetten en betrekt de kijker bij diens avontuurlijke aankomst in de grote stad. Flashbacks over zijn relatie met zijn arme moeder geeft hem een zekere gelijkenis met Charlie, waardoor de afstand tot de vorige film wordt overbrugd. Hoewel het jammer is dat we uiteindelijk niet te weten komen hoe Wonka zo’n rare vogel is geworden, want hier is hij nog redelijk normaal, is het al met al een interessant karakter, en je leeft als kijker met hem mee. Vooral kon ik de rijmpjes waarderen waarmee hij zijn handelswaar aanprijst: “An incredible edible!” noemt hij een van zijn chocolaatjes met vrolijk enthousiasme.
Still 'Wonka' via Warner Bros.
Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden van alle karakters. Zoals te verwachten krijgt Wonka de nodige hulp van medestanders in zijn strijd tegen het kartel, maar anders dan bijvoorbeeld de kinderen en hun ouders inCharlie and the Chocolate Factoryzijn deze karakters een stuk minder boeiend. Het is een nogal middelmatige samenraapsel van clichés, zoals een karakter genaamd ‘Crunch’ die een boekhouder is – want hij is eennumber cruncher.Van deze ondersteunende rollen eist een klein meisje genaamd Noodle nog het meeste schermtijd op. Meer dan een klein deel van het verhaal wordt aan haar gewijd, en het is een deel dat eigenlijk nooit echt heel boeiend of interessant wordt.
Ook de tegenstanders laten een beetje te wensen over. De kartel-chocoladeverkopers, alsmede een gemene Mrs. Scrubbit (gespeeld door Olivia Colman) en een corrupte geestelijke (Rowan Atkinson), zijn stuk voor stuk vrij eendimensionaal en spreken nauwelijks tot de verbeelding. De motivatie voor wat ze doen gaat vaak niet veel verder ‘geld’ of ‘chocola’.
Still 'Wonka' via Warner Bros.
En toch – de muziek brengt vaak een glimlach op je gezicht, de locaties zijn mooi, en het geheel sluit goed aan bij het voorgaande. Het avontuur van Wonka is een waardige toevoeging op het universum rondom Charlie dat Roald Dahl al die jaren geleden zo mooi heeft vormgegeven. Deze film slaagt er zeker in iets van die onschuld, iets van die verwondering en pure goedheid die in zijn verhalen te vinden zijn te recreëren. Wie snakt naar meer van dat, en wie graag een luchtige, muzikale film ziet met het hele gezin, die krijgt inWonkawaar hij naar zoekt.
Kijk voor meer filmanalyses van Joris Bouwmeester op: www.overstorm.nl/film