Met Woman of
the Hour stapt Anna Kendrick niet alleen voor de camera, maar maakt ze ook haar debuut als regisseur. De film, die vanaf deze week te zien is op Netflix, vertelt
het waargebeurde en schokkende verhaal van Rodney Alcala, een seriemoordenaar
die in de jaren '70 deelnam aan het populaire tv-programma The Dating Game.
In Woman of
the Hour draait het om twee hoofdpersonages: Cheryl Bradshaw (gespeeld door
Kendrick), een ambitieuze actrice die door wil breken in Hollywood, en Rodney
Alcala (Daniel Zovatto), de dodelijke charmeur. Cheryl belandt via haar manager
in de datingshow, waar ze als bachelorette een van de drie mannen moet kiezen
voor een date. Wat ze niet weet, is dat Alcala al een reeks moorden op zijn
naam heeft staan en op het punt staat opnieuw toe te slaan.
De spanning
neemt toe naarmate Cheryl begint te vermoeden dat er iets niet klopt met de man
die ze voor haar date heeft gekozen. Dit is waar de film echt uitblinkt: de
opbouw van de suspense rondom Alcala’s dubbele leven. Toch blijft de film soms
aan de oppervlakte als het gaat om de gruwelijke realiteit van zijn misdaden.
Hoewel we af en toe flashbacks zien van Alcala’s gruweldaden, worden de
slachtoffers en de impact van hun verhalen te weinig uitgediept.
Woman of the
Hour kiest ervoor
om de focus te leggen op het bizarre gebeuren rondom The Dating Game,
maar mist de kans om dieper in te gaan op de nasleep van Alcala’s moorden. Deze
oppervlakkige benadering voelt als een gemiste kans, zeker omdat de film de
mogelijkheid had om meer te vertellen over de psychologische en emotionele
kanten van zowel Alcala als de slachtoffers.
Wat de film wél
sterk laat zien, is hoe de oppervlakkigheid van het publiek en de makers van de
show hen blind maakte voor de dreiging die Alcala vormde. Zijn vreemde, soms
ongemakkelijke antwoorden tijdens de show gingen aan iedereen voorbij. Het is
een subtiele maar effectieve sociale kritiek op hoe makkelijk iemand met een
duister verleden door de mazen van het net glipt.
Na het zien van
de film blijft de gedachte hangen dat het verhaal van Rodney Alcala misschien
beter tot zijn recht was gekomen in een serieformaat. Het is duidelijk dat de
film veel te vertellen heeft, maar door de beperkte speeltijd voelt het geheel
vaak gehaast aan. Er wordt veel tijd besteed aan de dynamiek tussen Cheryl en
Alcala in de datingshow, maar weinig aan het achterliggende verhaal van
Alcala's misdaden en de nasleep daarvan.
Dit komt vooral
naar voren aan het einde van de film, waar via tekst op het scherm wordt
uitgelegd hoe de zaak van Alcala uiteindelijk is geëindigd. Informatie zoals
hoe hij nog jarenlang kon blijven moorden na zijn tv-optreden, had beter in de
film zelf verwerkt kunnen worden, zodat het geheel minder gehaast aanvoelt.
Een
vergelijking met Ryan Murphy’s
Monster-anthologieserie is snel gemaakt. Terwijl
The Lyle en Eric Menendez Story de ruimte kreeg om
uitgebreid in te gaan op de psychologische aspecten van de daders, blijft
Woman
of the Hour juist te veel aan de oppervlakte. Door de beperkte tijd
ontbreekt er diepgang in de personages, en dat is zonde, want het verhaal biedt
genoeg stof om te verkennen.
Anna Kendrick
levert met Woman of the Hour een verdienstelijk regiedebuut af. Hoewel
de film niet perfect is, zijn er genoeg momenten die laten zien dat Kendrick
als regisseur zéker potentie heeft. Vooral de manier waarop ze spanning opbouwt
tijdens de datingshow is goed gedaan. De ongemakkelijke sfeer die ontstaat wanneer Cheryl langzaam doorheeft dat er iets niet klopt, wordt zeer effectief vastgelegd, en de nasleep van de datingshow is op bepaalde momenten bijzonder spannend.
★★★½☆☆
Woman of the Hour is vanaf 18 oktober te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.
Blijf op de hoogte van jouw
favoriete Netflix-films en -series
Heb je
genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een
(virtuele)
koffie of steun
The Nerd Shepherd door
ons te volgen op
Facebook,
X en
Instagram! Voor
de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze
Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen
enkel nieuwtje!