Recensie: "The Shift" - Duivelse Dillema's in een Dystopische alternatieve realiteit

donderdag, 30 november 2023 om 13:51
230130 shift ec 132927 scaled
Na het overweldigende succes van "Sound of Freedom" brengt Angel Studios binnenkort "The Shift" naar de Nederlandse bioscopen. Met veel plezier hebben we alvast naar het filmdebuut van regisseur Brock Heasley gekeken. Met sterren als Sean Astin (Lord of the Rings), Kristoffer Polaha (Jurassic World Dominion) en Neal McDonough (Minority Report) moet je het wel heel erg bont maken om er een waardeloze film van te maken. Dat is dan ook allesbehalve het geval.
The Shiftlaat, net als andere producties van Angel Studio, het geloof een belangrijk onderdeel zijn van het verhaal. Dit is bijThe Shiftook het geval.The Shiftis een soort moderne hervertelling van een klassiek bijbels verhaal over 'Job'. Voor de mensen die niet zo in de bijbelse teksten zitten, hier is het verhaal in een notendop: "Job was een welvarend man, een herdersvorst in het onbekende land Uz. Hij had tien kinderen en grote kuddes schapen, kamelen, ossen en ezelinnen. God stuurt Satan op Job af om hem op de proef te stellen: blijft hij oprecht geloven als zijn welvaart hem wordt ontnomen?"
230130 shift ec 135238 1140x570
Still 'Still 'The Shift' via Angel Studios
The Shiftis uiteraard niet letterlijk een verfilming van het bijbelse verhaal, maar neemt het wel als basis voor een spannende, romantische sciencefictionfilm. Wanneer je de film ingaat zonder bewust te zijn van dit feit, valt het de kijker waarschijnlijk niet eens direct op. Het is duidelijk subtiel gedaan, zodat het niet alleen de Amerikaanse bioscoopbezoekers, die over het algemeen vrij christelijk zijn, aanspreekt, maar ook voor de Europese markt bijvoorbeeld interessant kan zijn.
Het verhaal draait om Kevin Garner (Kristoffer Polaha), die aan de grond zit na het verliezen van zijn baan. De film opent met Kevin in zak en as aan de bar, waarna hij zijn toekomstige vrouw Molly ontmoet (gespeeld door Elizabeth Tabish, bekend van een andere succesvolle Angel Studios-productie "The Chosen"). De twee bouwen een relatie op – wat door middel van korte tijdsprongen wordt uitgelicht – waarna ze op een gegeven moment hun zoontje verliezen. De twee lijken uit elkaar te groeien, en wanneer Kevin een auto-ongeluk krijgt, verandert zijn leven compleet.
the shift still1 1 1140x570
Still 'The Shift' via Angel Studios
Kevin ontwaakt en ontmoet "The Benefactor", gespeeld door de legendarische Neal McDonough, die inThe Shiftweer een uitmuntende en geloofwaardige bad guy vertolkt. In complete verwarring wijst Kevin The Benefactor af, en al struikelend komt Kevin tot de conclusie dat er een hele hoop veranderd is. Er heeft geen ongeluk plaatsgevonden en alle mensen in het doorgaans drukke straatbeeld lijken te zijn verdwenen.
The Benefactor neemt Kevin mee naar een restaurant waar hij uitleg krijgt van wat er nu precies allemaal gaande is. Kevin is "geshift" naar een andere alternatieve realiteit. De enige manier om terug bij zijn vrouw te komen in zijn eigen realiteit is door samen te werken met The Benefactor. Kevin lijkt niet te vallen voor de duivelse trucjes en bidt tot God. Dit zorgt ervoor dat The Benefactor verdwijnt.
photo feb 17 2023 1 11 34 pm 1140x570
Still 'The Shift' via TMDB
The Benefactor heeft namelijk jaren voordat Kevin geshift werd naar een alternatieve realiteit de macht gegrepen, nadat de mensheid zichzelf dreigde uit te roeien. Alle politieke leiders, priesters en belangrijke figuren verdwenen op mysterieuze wijze. Ze zijn dus geshift door The Benefactor, waardoor hij de macht heeft kunnen grijpen. Wanneer Kevin ervoor zorgt dat The Benefactor vijf jaar lang verdwijnt, probeert hij gedurende die vijf jaar te vertrouwen op God en in de hoop dat hij zijn gelukkige leven weer terug zou krijgen.
Gedurende die periode ziet Kevin, ondanks de dystopische en treurige wereld waarin hij zich bevindt, nog veel goeds in de mens. Zijn buren heten hem een warm welkom, mensen die stiekem dansen op straat en de vrijgevigheid van zijn collega's die zijn lunch met hem delen. Een van die collega's is Sean Astin, die wellicht het meest memorabel is in de film. DeLord of the Rings-ster zorgt voor een luchtige toon in de film. Hij biedt Kevin in eerste instantie de hulp en warmte die hij nodig heeft, al blijkt er wel een addertje onder het gras te zitten wat ervoor zorgt dat de film wat in tempo toeneemt en we een actievolle, spannende film krijgen voorgeschoteld.
photo feb 22 2023 9 05 39 am 1140x570
Still 'The Shift' via TMDB
Bepaalde dingen in de film worden niet direct goed uitgelegd, maar daar konden we op zich goed doorheen kijken zonder dat het afbreuk doet aan het verhaal van de film. Zo heeft Kevin een vriend die een bioscoopzaal heeft omgetoverd tot een futuristische machine waardoor er naar alternatieve realiteiten gekeken kan worden. Kevin ziet "zijn Molly" en is er vastbesloten om zichzelf te herenigen met zijn geliefde. Het enige wat Kevin daarvoor moet doen is een apparaat stelen van een "shifter", handlangers van The Benefactor.
Het verhaal vanThe Shifthaalt inspiratie uit het bijbelse verhaal van Job, waarbij het gevoel van hoop centraal staat. De film weet opnieuw het Angel Studios-gevoel goed te raken, net zoalsSound of Freedomdat eerder deed. Het sciencefictiongehalte was minder prominent aanwezig dan verwacht, maar dit heeft uiteindelijk geen afbreuk gedaan aan de kijkervaring.
photo feb 08 2023 7 50 10 pm 1140x570
Still 'The Shift' via Angel Studios
MetThe Shiftbrengt Angel Studios wederom een mooie film op de markt. De verwachting is dat de film eind 2023 te zien zal zijn in een beperkt aantal bioscopen in Nederland. Houd onze website in de gaten voor meer nieuws overThe Shift.