Recensie: "The Flash" - Sasha Calle's 'Supergirl' steelt de show

woensdag, 19 juli 2023 om 15:23
1ucy86zfvbzx3lbzynvins1e4gl scaled
Let op: dit bericht bevat spoilers!
"The Flash" is een film die misschien niet het grote bioscooppubliek heeft weten te trekken, maar desalniettemin behoort tot de betere superheldenfilms van het jaar. Hoewel het verhaal niet bijzonder vernieuwend is en hoofdrolspeler Ezra Miller als The Flash niet bij iedereen in de smaak zal vallen, heeft de film toch veel te bieden voor de fans van het genre.
kyopy1v0lk7vorjouq40jckwbxo 1140x570
Still ' The Flash' via TMDB

Leuke verwijzingen en cameo's

Een van de positieve aspecten van "The Flash" is de overvloed aan "fan service" en de luchtige toon van de film. Het neemt zichzelf niet te serieus en zit vol met leuke verwijzingen en cameo's. Zo zien we Ben Affleck als Batman zijn opwachting maken en verschijnt ook Wonder Woman, gespeeld door Gal Gadot, kort in de film. De 'speed force'-scène, waarin Barry verschillende tijdlijnen verstoort en alternatieve universums creëert, zit boordevol verrassende gastoptredens, zoals Adam West als Batman en Nicolas Cage als Superman. Zelfs George Clooney wordt op een gegeven moment op een grappige manier geïntroduceerd als Batman. Deze cameo's maken het kijken van de film zeker de moeite waard voor de fans.
21tjcm0b20nxwksmoykc5h9qoun 1140x570
Still ' The Flash' via TMDB

Bekende ingrediënten

Het verhaal van de film lijkt soms niet erg origineel en vertoont duidelijke overeenkomsten met bekende elementen uit andere superheldenfilms. Opmerkelijk genoeg is het ultieme kwaad dat bestreden moet worden opnieuw de beruchte General Zod, zoals we eerder hebben gezien in "Superman: Man of Steel". Het verloop van het verhaal lijkt zich bijna identiek te ontvouwen, maar dan in een andere tijdlijn met andere personages. Niettemin bevatten de film enkele boeiende elementen, waardoor het betreurenswaardig is dat DC ervoor heeft gekozen om hun "Cinematic Universe" te resetten. Er zijn namelijk genoeg aspecten waarvan ik hoop dat we ze in de toekomst terug zullen zien. Het had bijvoorbeeld een geweldige kans kunnen zijn om alle verschillende versies van Batman samen te zien in één scène.

Onopgelost mysterie

Barry's reis naar het verleden vindt zijn oorsprong in het tragische verlies van zijn moeder, die op mysterieuze wijze werd vermoord. Deze afschuwelijke gebeurtenis leidde tot de beschuldiging van zijn vader als de vermeende dader. Vastbesloten om deze onrechtvaardigheid recht te zetten, reist Barry terug in de tijd in een wanhopige poging om deze verschrikkelijke gebeurtenis ongedaan te maken. Het reizen door de tijd heeft onvoorziene gevolgen en creëert een opschudding van verschillende dimensies. De wereld waarin Barry terugkeert, is niet meer dezelfde als die hij kende. Ondanks alle ontwikkelingen in de film blijft het echter een intrigerend raadsel wie er werkelijk verantwoordelijk is voor het noodlottige lot van Barry's geliefde moeder.
cjdqnltnqo1xboririlhtdib53w 1140x570
Still ' The Flash' via TMDB

Sashe Calle steelt de show

Zonder enige twijfel is Supergirl, gespeeld door Sashe Calle, de absolute ster van de film als het nichtje van Superman. Haar fenomenale acteerprestatie als Supergirl toont aan dat een sterk, vrouwelijk personage prima kan werken zonder dat het geforceerd aanvoelt. Hoewel ze technisch gezien een personage uit een aparte tijdlijn is, is het een verfrissende keuze om haar als vervanging voor Henry Cavill's Superman te zien in een DC-film. Het laat zien dat vrouwelijke personages evenveel potentieel hebben om het publiek te boeien als mannelijke personages. Ik hoop dan ook op een terug keer van Sashe Calle als Supergirl. Haar vertolking van de superheldin is verfrissend te noemen en ik kan niet wachten om meer van haar te zien in deze iconische rol.

"The Flash" mag dan niet op het niveau zijn van epische films als "Guardians of the Galaxy Vol. 3", maar het is zeker een stap hoger dan de laatste "Ant-Man" film en bijvoorbeeld "Shazam!". De film biedt een achtbaanrit aan fan service en humor, hoewel sommige momenten met Ezra Miller wat langdradig kunnen aanvoelen. Al met al is het een plezierige filmervaring die aanvoelt als een vaarwel naar het oude DC-universum, vooral gezien de vele cameo's. Jammer genoeg moeten we inmiddels gaan accepteren dat Henry Cavill niet terug zal keren als "The Man of Steel", aangezien een bescheiden gastoptreden al teveel is gevraagd.
Als je een liefhebber bent van superheldenfilms en fan bent van het DC-universum, dan is "The Flash" zeker een aanrader. Het biedt een mix van actie, humor en leuke verrassingen voor de fans, en ondanks enkele zwakke punten, is het een vermakelijke toevoeging aan het superheldengenre van dit jaar. Als eindbeoordeling krijgt “The Flash” een 7,4.