Recensie: "The Exorcist: Believer" - Moderne Hervertelling van een Duivelse Klassieker

vrijdag, 27 oktober 2023 om 14:36
azd31djpv3pjfjf3h72lvw2wcsd
Toen de eerste recensies binnenkwamen van "The Exorcist: Believer", waren velen van ons aanvankelijk terughoudend om naar de bioscoop te rennen. Deze langverwachte herstart van de ooit bejubelde originele film, die door velen wordt beschouwd als een van de engste horrorfilms aller tijden, wierp hoge verwachtingen op. Het is immers geen eenvoudige taak om een film die zo'n status heeft te overtreffen.
Geregisseerd door David Gordon Green, probeert "The Exorcist: Believer" oprecht een nieuwe invalshoek te bieden voor deze hervertelling van het klassieke verhaal. De film slaagt erin ons te verrassen met de vermissing van twee kinderen die, na dagen van afwezigheid, bezeten terugkeren. Terwijl ze beweren slechts een paar uur te zijn verdwenen, zijn ze in werkelijkheid dagen zoek geweest. Hun vreemde gedrag escaleert naarmate de film vordert, culminerend in een opvallende scène in een kerk die als een hoogtepunt van de film kan worden beschouwd.
xzkyucgtif2rhiy34h4rpfw6izc 1140x570
Still 'The Exorcist: Believer' via TMDB
Terwijl het verhaal zich ontvouwt en de ouders zich langzaam realiseren dat hun kinderen bezeten zijn door het kwaad, gaat de vader van een van de kinderen (gespeeld door Leslie Odom Jr.) op bezoek bij Linda Blair, opnieuw prachtig vertolkt door de legendarische Ellen Burstyn. Dit is een welkome knipoog naar de originele film, maar de behandeling van het personage van Burstyn in deze nieuwe versie is opvallend en hartverscheurend.
De uiteindelijke uitdrijving is goed uitgevoerd, maar het kan niet opnieuw als baanbrekend worden beschouwd. Ondanks de aanwezigheid van de bekende draaiende hoofden die we associëren met "The Exorcist"-films, slaagt de film er niet in om de spanning en de angstaanjagende sfeer van de originele film, die destijds zo effectief was, te evenaren.
2560 d008 00074r 1140x570
Still 'The Exorcist: Believer' via Universal Nederland
Hoewel sommigen deze kritiek als negatief beschouwen, vonden wij dit niet storend. De film is toegankelijk en verloopt vlot, maar weet niet dezelfde intense angst op te roepen zoals het origineel dat ten tijde van de originele bioscooprelease wel wist te doen. Het concept en de uitvoering van de film voelen misschien minder angstaanjagend in vergelijking met het verleden, deels omdat er in de tussentijd talloze andere horrorfilms zijn uitgebracht die veel verder gaan in gruwelijkheid en spanningsopbouw.
Helaas moesten we wachten tot de aftiteling om de iconische muziek uit het origineel te horen. Dit had enige nostalgische gevoelens kunnen oproepen, een gemiste kans. Hoewel het verhaal vermakelijk en uniek is, slaagt de film er niet in om volledig uit de schaduw van het origineel te treden. De makers hebben potentieel laten liggen, maar hebben ook voldoende mogelijkheden gecreëerd voor vervolgfilms.
1exfw9am51bcm62sdden22mij0i 1140x570
Still 'The Exorcist: Believer' via TMDB
Is "The Exorcist: Believer" een van de engste films van 2023? Verre van dat. Maar is het een slechte horrorfilm? Absoluut niet. De film heeft te lijden onder hoge verwachtingen, en sommigen vinden dat hij de originele film niet kan evenaren. De makers verdienen waardering voor hun poging om iets nieuws te creëren, maar ze worden ingehaald door de huidige normen van het horrorgenre. Desalniettemin biedt "The Exorcist: Believer" een solide basis voor de voortzetting van de hervertelling van het originele verhaal en we hopen dat toekomstige delen meer durf tonen in hun gruwelijkheid om de "The Exorcist"-trilogie als een geslaagde herstart te kunnen beschouwen.