Recensie: "The Creator" - Episch, ontroerend, fenomenaal. De beste Sciencefictionfilm van 2023!?

vrijdag, 17 november 2023 om 18:07
yg3djj3jdhoyvu8g7tw4vb5onig scaled
In de afgelopen jaren heeft Artificial Intelligence (A.I.) aanzienlijke vooruitgang geboekt. Chat GPT is voor velen van ons al een alledaags fenomeen, en A.I.-gegenereerde afbeeldingen zijn ook niet meer weg te denken. Deze voortdurende technologische ontwikkeling heeft meer dan eens als inspiratie gediend voor sciencefictionfilms met een dystopisch tintje, zoals "District 9" en de iconische A.I.-film "The Terminator". Het overaanbod van dergelijke films weerhield ons aanvankelijk van een bioscoopbezoek aan "The Creator". Nu deze film beschikbaar is via Pathé Thuis, moeten we rijkelijk toegeven dat we enigszins spijt hebben dat we dit fenomenale werk niet op het grote scherm hebben ervaren.
In het midden van een oorlog tussen mensheid en kunstmatige intelligentie wordt Joshua, een getraumatiseerde ex-special forces-agent die rouwt om het verlies van zijn vrouw, gerekruteerd om de mysterieuze architect van geavanceerde A.I. op te sporen. Deze architect heeft echter een raadselachtig wapen ontwikkeld dat niet alleen een einde kan maken aan de oorlog, maar ook aan de mensheid zelf.
ssx7zpiluthpkungyz6xhu1dipl 1140x570
Still 'The Creator' via TMDB
Op basis van de trailer verwachtten we een film die dieper zou ingaan op de oorlog tussen mens en machine, maar "The Creator" onthult zich anders. Hoewel het tempo en de actie in het laatste deel van de film toenemen, blijkt het vooral een emotioneel verhaal te zijn over verlies, acceptatie en wederzijds begrip.
De oorlogsscènes in een Aziatisch-tropische setting deden ons af en toe denken aan "Star Wars: Rogue One", wat niet verwonderlijk is gezien dat de regisseur Gareth Edwards ook verantwoordelijk was voor deze epische Star Wars-film. Het lijkt erop dat het smaakte naar meer voor Edwards, en hij slaagt er succesvol in.
The Creator
Still 'The Creator' via TMDB
Het jonge kind "Alphie", gespeeld door Madeleine Yuna Voyles, steelt samen met de indrukwekkende vertolking van John David Washington als Joshua de show. De dynamiek die zich gedurende de film tussen hen ontwikkelt, is fenomenaal. Gareth Edwards slaagt er opmerkelijk goed in om het personage "Alphie" geleidelijk meer menselijke trekjes te geven, waardoor de film blijft nagalmen in je gedachten, zelfs nadat de credits zijn gerold.
ztqrouzeebr95cibhiqcuhp4ed 1140x570
Still 'The Creator' via TMDB
Het niet ongebruikelijk dat kijkers wellicht een traantje laten vallen, gezien de emotionele diepgang van de film, gecombineerd met voldoende actie en epische sciencefictionelementen. Ondanks het bescheiden budget ziet "The Creator" eruit als een volwaardige blockbuster en kan het worden beschouwd als een epische toevoeging aan het sciencefictiongenre.
De film is nu beschikbaar via Pathé Thuis en is zonder twijfel een must-watch voor elke liefhebber van sciencefiction. Verwacht geen continu spektakel van actie; de kracht van de film ligt vooral in het acteerwerk en de verbluffende visuele effecten die de unieke wereld van "The Creator" tot leven brengen. Het is bewonderenswaardig hoe de makers en de cast erin zijn geslaagd om, zij het enigszins in de schaduw van andere grote releases zoals Zack Snyder's "Rebel Moon", een fenomenale film te creëren. Als de film nog ergens in de bioscoop draait, grijp dan zeker die kans. Zo niet, wacht dan niet te lang om thuis van deze topfilm te genieten!