Recensie: 'The Bricklayer' - Steengoede actie met Aaron Eckhart

dinsdag, 06 februari 2024 om 16:48
ueleozhdeqcrztupzpjnmn97fnf scaled
The Bricklayer, de nieuwste film van regisseur Renny Harlin, bekend van Die Hard 2, en met niemand minder dan Aaron Eckhart in de hoofdrol, is vanaf donderdag 15 februari te zien in de Nederlandse bioscopen. Naast Eckhart schittert de film met een sterrencast, waaronder Nina Dobrev van The Vampire Diaries en Clifton Collins Jr., bekend van zijn rollen in onder andere Pacific Rim en Star Trek.
In het verhaal wordt de CIA verdacht van een reeks moorden op journalisten, en de briljante maar opstandige agent Steve Vail (Aaron Eckhart) wordt ingeschakeld om hier een einde aan te maken. Vail, die een paar jaar geleden de geheime inlichtingendienst heeft verlaten, blijkt nauwe banden te hebben met het meesterbrein achter de aanslagen, Victor Radek (Clifton Collins Jr.).
Dit dwingt hem om zijn omstreden verleden onder ogen te zien. Samen met zijn partner Kate Bannon (Nina Dobrev) reist hij af naar Griekenland om de chantage te stoppen en de internationale samenzwering te ontrafelen.
Steve, die in alle luwte als metselaar door het leven gaat, gaat er op John Wick-achtige wijze op los in The Bricklayer. Hoewel het plot en veel dialogen vaak tenenkrommend slecht zijn, is de actie wel van hoog niveau. Als je houdt van doldwaze actiefilms zoals die uit de jaren 80 en 90 met sterren als Jean-Claude Van Damme en Steven Seagal, zit je met deze film op het juiste spoor.
Veel keuzes in de film zijn onverklaarbaar en worden nauwelijks toegelicht, en de plottwists zijn niet bepaald verrassend te noemen. De film besteedt ook niet veel aandacht aan karakterontwikkeling; de romantische spanning tussen de hoofdpersonages komt nauwelijks tot uiting. Zo noemt Steve zijn partner Kate aan het einde van de film 'kid', terwijl ze zojuist de hele film als een fictief stel de slechteriken hebben achtervolgd. Diepgang is niet de sterkste troef van de film.
Maar zoals gezegd, de actie is fantastisch en een genot om naar te kijken. Het is duidelijk dat de regisseur, bekend van Die Hard 2, ervaring heeft met dit genre. De film biedt niets vernieuwends, maar wat het doet, doet het goed. Aaron Eckhart bewijst zich opnieuw als een ware actieheld. Bij zijn scène in een ziekenhuisbed aan het einde van de film is het onvermijdelijk om even terug te denken aan zijn iconische rol als Two-Face in de Batman-film The Dark Knight.
Hoewel de film niet bepaald geloofwaardig is en het idee van een metselaar die naar Griekenland afreist om de puinhoop van de CIA op te ruimen wat vergezocht is, doet het er eigenlijk niet toe. De explosies zijn fantastisch, de vechtscènes zijn lekker overdreven, en als liefhebber van actiefilms verlaat je de bioscoop met een goed gevoel.The Bricklayer draait vanaf 15 februari in de bioscoop. Bekijk hieronder de trailer.