Recensie: "The Blackening" - Vermakelijke comedy vol zelfspot en horror-clichés

maandag, 10 juli 2023 om 19:11
cz9gn9rxkyjoszbepmus6vj0kg6 scaled
The Blackening is een film die precies doet wat je ervan verwacht. Het neemt witte mensen op de hak en vergroot stereotypen rondom witte mensen uit, maar op zo'n manier dat zelfs witte heteroseksuele mannen zich prima kunnen vermaken met de film. Met een leuke gimmick gooit de film alle voorspelbaarheden rond zwarte mensen in horrorfilms op een hoop en maakt er een vermakelijke horror-comedy van.
Ondanks dat The Blackening 'de witte man' op de hak neemt, bevat de film ook genoeg zelfspot. Hoewel het in eerste instantie lijkt op een "Scary Movie" met een WOKE-sausje anno 2023, probeert de film toch zijn eigen weg te gaan, en dat doet hij redelijk goed!
g6sgwp1jtnguwjklmxcezvyw9jn 1140x570
Still 'The Blackening' via TMDB

Herkenbare Horror-clichés

Het verhaal draait om een groep Afro-Amerikaanse vrienden die een weekend doorbrengen in een 'cabin in the woods'. Ze vinden een bordspel en worden gedwongen om te spelen, anders kost het een van hun vrienden het leven. Dit doet denken aan de film "Saw", waarin ook een soort mascotte wordt gebruikt om de deelnemers angst aan te jagen. In The Blackening is dit echter geen pop op een driewieler, maar een blackface- personage. Je moet het maar durven! Maar, aangezien de hele cast uit donkere mensen bestaat, lijkt het gerechtvaardigd, of zo. Alleen de moordenaars zijn natuurlijk de uitzondering! Althans, hoe dat precies zit moet je zelf maar gaan ontdekken.
eucxxodbjowmqejarcfjlytber2 1140x570
Still 'The Blackening' via TMDB

Voldoende zelfspot

Om het leven van hun vriendin te redden, moet de vriendengroep vragen beantwoorden. Een van de vragen gaat bijvoorbeeld over welke personen van kleur er te zien zijn in de sitcom "Friends". Blijkbaar is het not done om als Afro-Amerikaan naar "Friends" te kijken, omdat niemand het antwoord lijkt te weten. Het blijkt echter een soort guilty pleasure te zijn, aangezien de antwoorden net op tijd worden gegeven. Wanneer de vrienden iemand moeten opofferen, kiezen ze degene die zegt op Trump te hebben gestemd. Twee keer zelfs! Schandalig, wat een schoft! Een zwarte Amerikaan die op Trump stemt? Dat zorgt ervoor dat de Trump-stemmer het veld moet ruimen. Of hij later in de film terugkeert, moet je zelf gaan bekijken. Aangezien de film verschillende horror-franchises op de hak neemt, kun je waarschijnlijk wel raden hoe dat zich zal ontvouwen.
9jgca8ozispbkcxchwsemfz2uvn 1140x570
Still 'The Blackening' via TMDB

Flauw en voorspelbaar

De humor in de film is vaak typisch Amerikaans, een beetje flauw en voorspelbaar. Zoals eerder vermeld, doet het denken aan "Scary Movie", maar iets minder overdreven. Er wordt wel geprobeerd om een interessant concept neer te zetten, en dat lukt redelijk. Het is niet bijzonder spectaculair, maar de film doet wel iets nieuws, en dat verdient lof. Zowel zwarte als witte mensen worden op de hak genomen, waardoor er weinig ruimte is voor insinuaties dat de film een bepaalde agenda probeert te ventileren.

Al met al is de cast vermakelijk, het verhaal leuk bedacht en de humor interessant en soms grensverleggend, zij het voor 2023. The Blackening neemt op zijn eigen unieke manier verschillende horrorfranchises op de hak. Referenties naar films zoals "Saw", "Cabin in the Woods" en "Scream" zijn terug te vinden in The Blackening. Welke heb jij gespot? De releasedatum van de film in Nederland is nog niet bekend, maar naar verwachting zal The Blackening dit jaar nog beschikbaar zijn op Amazon Prime of Apple TV+. Als eindbeoordeling krijgt The Blackening van ons een 6,6.