Recensie: 'The Beekeeper' - Actiefilm in identiteitscrisis

Films
zaterdag, 03 februari 2024 om 18:48
4czgw4whj5knfdxknqjvugzxcja
Jason Statham, nu 56 jaar oud, wordt in The Beekeeper door regisseur David Ayer aan de hand genomen om het verschil te maken in deze wraakfilm. Maar slagen ze hierin? The Beekeeper gaat over een ex “Beekeeper”. Iemand die buiten instanties om de vrede bewaakt en de mensheid beschermt, daar waar de overheid dit niet kan.
Een van zijn cliënten (hij is een bijhouder namelijk) wordt vermoord en dit brengt hem op het spoor van een organisatie die oudere en zwakkere mensen beroofd door middel van digitale scamactiviteiten. Een relevant en interessant thema in de basis. Maar isThe Beekeeperook een goede film?
the beekeeper st 8 jpg sd high 1140x570
Still 'The Beekeeper' via Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
Toen Statham in 2001 het in slaap gevallen actiegenre wakker schudde metThe Transporterleek de wereld van actiefilms aan zijn voeten te liggen. Onder leiding van de beroemde Hong Kong action director Corey Yuen werd Statham gepresenteerd als een actiester die naast een oprecht charisma ook daadwerkelijk wat kon.
Statham deed een groot aantal van zijn eigen stunts en is begaan in diverse vechtsporten. Onder leiding van Yuen werd dit ook allemaal rustig en goed zichtbaar in beeld gebracht. Een oprechte actieklassieker dus en een actiester in de maak.
Je zou dan ook verwachten dat Statham, sinds het maken vanThe Transporter, meer films zou maken waar slim doordachte actie en choreografie de boventoon zouden voeren. Maar niets is minder waar. OpThe Transporter 2na werd Statham al vlug gereduceerd tot een karikatuur van zichzelf en werden zijn persoonlijke skills slecht in beeld gebracht door de grote studio’s.
Snelle editing, die we gewend zijn uit Hollywood, maskeerde zijn kwaliteiten. Filmseries alsThe ExpendablesenFast & Furioushadden hier een kans kunnen pakken maar ook hier zijn de makers niet geïnteresseerd in mensen die echt wat kunnen maar enkel in het overbrengen van de illusie van actie naar het snel verveelde publiek van tegenwoordig. Actie moet snel gemaakt worden en weinig kosten. Voor doordachte actie wordt geen tijd meer genomen. Ondanks dit zijn er, zoals we zien bij de John Wick-serie, gelukkig nog uitzonderingen. Lees hiervoor mijn review vanJohn Wick 4.
the beekeeper st 2 jpg sd high 1140x570
Still 'The Beekeeper' via Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
Alleen in de eerste 10 minuten zien we licht acteerwerk van Statham, die de rest van de film als Beekeeper de boel opblaast zonder enig besef van moraliteit of menselijkheid. En dat terwijl dit zijn motivatie was om überhaupt achter de roversbende aan te gaan. Er is een scène in de film waar hij een benzinestation opblaast waar onschuldige mensen hun auto’s bijtanken. Deze wordt niet veel later opgevolgd door een scène waar hij onschuldige FBI agenten neerschiet, in het belang van het opsporen van de bende natuurlijk. Of een volledig kantoorpand opblazen omdat er een bedrijf in zit wat geld aftroggelen bij ouderen. Het maakt niet uit dat er eventueel ook andere bedrijven worden opgeblazen.
Dit alles zorgt ervoor dat ik als kijker al het respect verlies voor het hoofdpersonage (voor zover aanwezig) en het schaadt de film tot de aftiteling. Hoe kan je iemand serieus nemen die onder het mom van moraliteit onschuldige mensen vermoordt?
Het lijkt erop dat de film lange tijd niet kan bepalen of het zichzelf serieus wil nemen of niet. Althans, dat lijkt zo tot het laatste deel vanThe Beekeeper. De eerste helft van de film lijkt een soort John Wick light tot het vervolgens veranderd naar een totaal uit de hand gelopen persiflage van het hele genre. Een mismatch qua toon. Ben duidelijk naar de kijker is mijn advies. Tevens zit de film vol plotgaten. Zelfs de minst ervaren kijker zal zich regelmatig achter de oren krabben.
the beekeeper st 5 jpg sd high 1140x570
Still 'The Beekeeper' via Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
Ondanks dit valt er voor Statham fans wel wat te halen. De acteur is niet veel aanwezig inThe Beekeeperop de actiescènes na, maar weet hier en daar met een scherpe oneliner toch een glimlach te toveren. Het is wat dat betreft een acceptabele Statham-film, zelfs een lichte comeback na al het greenscreen geweld van de afgelopen jaren. De actiescènes zijn ongeïnspireerd maar degelijk gefilmd, maar ze kunnen op geen enkel vlak mee met de Transporter film.
Een grote, gemiste kans om Statham een John Wick achtige revival te geven dus. Uiteindelijk ligt er veel te veel nadruk op secundaire personages die maximaal voorspelbaar gedrag vertonen en zeer oninteressant zijn en veel te weinig nadruk op Statham zelf. Was het geld op? Dit was toch een Statham film?
Al met al had ik gehoopt op een simpeler plot, zoals dat ze bijvoorbeeld Statham’s bijen doden en hij wraak neemt. Een film alsThe Beekeeper hebben we namelijk al te vaak gezien en vaak ook veel beter. Voor een echte goede wraakfilm zou ik dan ook naar een film als Death Wish met Charles Bronson willen verwijzen. Wacht tot deze film te streamen is, tenzij je een Jason Statham poster in je slaapkamer hebt hangen.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!