Hoewel het op papier een spannend ruimte-avontuur lijkt, stelt de nieuwe bioscoopfilm
van 1408- en The Rite-regisseur Mikael Håfström in de praktijk
toch wat teleur. Je zou verwachten dat een reis naar Titan, een van Saturnus'
mysterieuze manen, een epische expeditie vol ontdekkingen en spanning zou zijn.
Maar nee, Slingshot biedt iets totaal anders. Geen alieninvasies, geen
spectaculaire ruimtereizen – in plaats daarvan krijgen we een nogal
deprimerende, hallucinerende tocht door het hoofd van één astronaut.
De film neemt ons mee op een sombere ruimtereis waarin astronaut John
(Casey Affleck) steeds verder afglijdt in waanzin. Het begint nochtans
veelbelovend: een trio astronauten, waaronder de altijd sterke Laurence
Fishburne als kapitein Franks, is op weg naar Titan om natuurlijke hulpbronnen
terug naar de aarde te brengen. Al snel gaat het echter mis, niet door
technische mankementen, maar door een veel groter gevaar: de menselijke psyche.
Een van de grootste teleurstellingen van
Slingshot is het gebrek
aan échte sciencefiction. Ja, het speelt zich af op een ruimteschip, en ja, ze
zijn op weg naar een maan van Saturnus, maar daar blijft het bij. De film
verkent nauwelijks de mogelijkheden van de ruimte of buitenaardse verkenning.
In plaats daarvan krijgen we een psychologisch
drama dat zich afspeelt in een
steriele, witte omgeving. Ruimteschip? Ja. Epische
sci-fi avonturen? Vergeet
het maar.
Sciencefictionliefhebbers willen grootsheid, gevaar, en misschien wat
spektakel. Maar in plaats van vergeleken te kunnen worden met films als Interstellar
of zelfs The Martian, voelt Slingshot meer als een slap aftreksel
van bestaande 'vast op een ruimteschip'-films. Denk aan een zwakke versie van Moon,
maar dan zonder de spanning en diepgang die die film juist zo memorabel maakte.
Zelfs de Netflix-film Spaceman met Adam Sandler, die een soortgelijk
verhaal volgt, maakte een veel grotere indruk.
Gelukkig kan de film rekenen op een uitstekende cast die het geheel
enigszins weet te redden. Casey Affleck zet een solide, zij het voorspelbare
prestatie neer als de getraumatiseerde astronaut die het contact met de
realiteit verliest. Zijn worsteling met waanvoorstellingen en hallucinaties is
op momenten intrigerend, maar het is uiteindelijk de chemie tussen hem en
Fishburne die de film overeind houdt.
Dan is er nog Tomer Capone, bekend als 'Frenchie' uit de Prime
Video-hitserie The Boys, die de rol van de zenuwachtige co-piloot Nash
speelt. Hoewel zijn personage op het eerste gezicht weinig toevoegt, weet
Capone af en toe toch te verrassen.
Het probleem met Slingshot ligt niet bij de cast of de regie, maar
bij het schrijfwerk. Het verhaal voelt gefragmenteerd, alsof het stukjes heeft
opgepikt van andere, betere films en deze zonder veel logica aan elkaar heeft
geplakt. Er zijn momenten waarop je denkt: "Oké, nu gaat er iets
interessants gebeuren." Maar dan gebeurt er precies niets. In plaats
daarvan krijg je meer droomsequenties en vage interacties die nergens toe
leiden.
Misschien is het probleem wel dat de film te veel wil. Het probeert
diepzinnig te zijn, het probeert existentiële vragen te stellen, maar het
slaagt er nooit in iets nieuws of origineels te brengen. Het blijft hangen in
dezelfde clichés die we al kennen van andere, betere films in dit genre.
Kortom, Slingshot is geen film waarvoor je snel naar de bioscoop
hoeft te rennen. Hoewel de cast enkele hoogtepunten biedt en er hier en daar
een interessante scène tussenzit, is het geheel te onsamenhangend om echt te
boeien. Het einde van de film laat je als kijker bovendien onbevredigd achter,
omdat niet duidelijk is wat nu realiteit is en wat niet.
Slingshot draait nu in de bioscoop, bekijk hieronder de officiële trailer.
★★☆☆☆
Blijf op de hoogte van jouw
favoriete films en series
Heb je genoten van dit artikel?
Trakteer ons dan op een
(virtuele) koffie of steun
The Nerd Shepherd door ons
te volgen op
Facebook,
X,
Instagram en
Google Nieuws! Voor de
laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze
Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!