Recensie: "Simulant" - Zwakke A.I.-film die verdrinkt in voorspelbaarheid

maandag, 17 juli 2023 om 20:40
bmstpqofwzt7tubgzxp3vbsl8a0 scaled
Let op: Dit bericht bevat spoilers!
In de zee van sciencefictionfilms die elk jaar uitkomen, kan het soms lastig zijn om een unieke en boeiende ervaring te vinden. Helaas slaagt "Simulant" er niet in om er bovenuit te springen en blijft het steken in voorspelbaarheid en middelmatigheid. "Simulant" kan het best worden omschreven als een vergetelijke teleurstelling en het maakt serieus aanspraak op de titel "slechtste film van 2023".
b4ywjaibusidifi1ljn5c4aqcr1 1024x576

Overleden echtgenoot vervangen door een "Simulant"

"Simulant" vertelt het verhaal van Faye (Jordana Brewster), die haar overleden echtgenoot Evan (Robbie Amell) vervangt door een humanoïde simulator: een 'simulant'. Ze schakelt hacker Casey (Simi Liu) in om de beperkingen van de simulator te verwijderen, wat uiteindelijk resulteert in een opstand van kunstmatige intelligentie en een klopjacht van de overheid onder leiding van 'Kessler' (Sam Worthington).

Sam Worthington geeft de film glans

Sam Worthington geeft de film nog enigszins een beetje glans door zijn vertolking als Kessler, vooral in de laatste 15 minuten waar hij de show steelt met een indrukwekkende laatste scène. Het is echter belangrijk op te merken dat het hoogtepunt van de film pas na ruim een uur plaatsvindt en tevens vrij snel daarna ook weer compleet in elkaar zakt. Evan confronteert uiteindelijk zijn echtgenote wat resulteert in haar dood. In een vlaag van woede brengt hij haar om het leven door haar te laten verdrinken in het zwembad. Vervolgens activeert Evan de "simulant" van zijn vrouw, waardoor ze beiden als 'Simulants' door het leven gaan. Dit betekent dus dat na het dodelijke ongeluk van Evan nu ook zijn vrouw Faye vervangen is door een A.I.-kloon.
h11l2xi4avj9iu4wywgxwpc8gej 1140x570
Still 'Simulant' via TMDB

Onbalans speelduur en spanning, teleurstellende personages en plot

Het grootste probleem van de film is de onbalans tussen de speelduur en de spanningsopbouw. Het duurt meer dan een uur voordat er enige vorm van opwinding of betrokkenheid ontstaat. Het moment van spanning is van korte duur en eindigt abrupt, waardoor je als kijker achterblijft met een gevoel van teleurstelling. Een ander struikelblok van "Simulant" is de onduidelijkheid rondom de personages en hun motivaties. De rol van de vrouw van 'Kessler' en de ware betekenis van Casey's acties blijven vaag en worden niet bevredigend uitgewerkt. Dit leidt tot verwarring en maakt het moeilijk om emotioneel geïnvesteerd te raken in het verhaal.
b9esiewmqp29kmyij9zze4mbtlj 1140x570
Still 'Simulant' via TMDB

Ondermaatse visuele effecten

Visueel gezien laat "Simulant" ook veel te wensen over. De speciale effecten en CGI zijn ondermaats en halen je compleet uit de filmische ervaring. Het is teleurstellend dat in een tijd waarin de technologie ons verbaast met verbluffende visuele prestaties, deze film er niet in slaagt om zelfs maar een fatsoenlijke visuele presentatie te leveren.

Kortom, "Simulant" biedt weinig unieks of memorabels aan het sci-fi genre. Het concept, hoewel potentieel interessant, wordt niet goed uitgevoerd, en de film lijdt onder voorspelbaarheid, zwakke acteerprestaties en teleurstellende visuele effecten. Als kijker blijf je achter met het gevoel dat je je kostbare tijd beter aan een andere film had kunnen besteden. "Simulant" verdient als eindbeoordeling slechts een magere 2,4 en zal zeer waarschijnlijk snel vergeten worden.