Recensie: 'Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie' - Een schoffering van de franchise

zondag, 04 augustus 2024 om 10:00
saving bikini bottom the sandy cheeks movie n 00 55 02 10
Velen van ons zijn groot geworden met de iconische Nickelodeon-tekenfilmserie SpongeBob SquarePants. Ook voor volwassenen was de animatieserie met vlagen bijzonder aangenaam om te kijken, door de extreem droge humor van Patrick de Zeester en de hyper-aanstekelijke vrolijkheid en optimisme van SpongeBob.
Toen Netflix aankondigde nieuwe films te maken, waren we dan ook voorzichtig positief en keken we vol verwachting uit naar de eerste in de nieuwe reeks SpongeBob-films op Netflix: Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie, over – jawel – SpongeBob’s trouwe vriendin, de eekhoorn Sandy Cheeks.
In de nieuwe Netflix-film moeten Sandy, SpongeBob, maar ook Patrick, Squidward, Mr. Krabs en Gary de huisslak alles op alles zetten om Bikinibroek te redden van een of ander vaag ‘grote boze mensen’-bedrijf dat het hele onderwaterstadje uit de zee schept. Ze reizen naar Texas waar we Sandy’s familie ontmoeten – niet heel memorabel op het personage van Harry Cheeks na dan, de oom van Sandy, ingesproken door Johnny Knoxville – waarna ze het uiteindelijk moeten opnemen tegen de kwaadaardige CEO van het bedrijf.
De keuze voor de 3D-animatiestijl in de film is een grote verandering en hoewel het even wennen is en niet de echte nostalgie vangt die je verwacht van een SpongeBob-film, is het al met al niet héél erg storend. Waar het in de film echt compleet misgaat, is het live-action gedeelte. Niet alleen is het totaal niet boeiend – en ook al eens eerder gedaan met David Hasselhoff, wat wél fenomenaal was – maar in The Sandy Cheeks Movie is het één grote treinramp.
De boze CEO is een donkere vrouw met blauw haar en wordt ondersteund door twee totaal niet grappige assistenten die allemaal stuk voor stuk behoorlijk aan het overacten zijn. Zodra de bewoners van Bikinibroek naar de achtergrond worden geschoven om een soort van verhaal mee te geven aan de grote boze mensen, is de film geen klap meer waard. Het is bijzonder slecht geacteerd, de visuele stijlkeuzes die worden gemaakt zijn écht niet meer van deze tijd.
saving bikini bottom the sandy cheeks movie u 00 46 30 06
Zo wordt het hoofd van de boze CEO op den duur gewoon – wanneer er een flashback is bijvoorbeeld – met haar volwassen hoofd op een jonger lichaam geplakt waarna ze daarna ook opeens een robot of iets dergelijks blijkt te zijn. Bleh, inspiratieloos geneuzel.
Nee, de hele film is een complete misser en de live-action stukken slaan totaal nergens op. Nou is het nergens op slaan bij SpongeBob nog vaak wel een compliment, maar in dit geval is het een grote bak ellende. Je kunt beter de SpongeBob-film uit 2005 nog eens aanslingeren voor een écht goede SpongeBob-film. The Sandy Cheeks Movie kun je beter overslaan en we houden ons hart vast voor de volgende Netflix-film over SpongeBob’s aartsrivaal Plankton.
★★☆☆☆
Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie is nu te zien op Netflix, bekijk hieronder de trailer.