Recensie: "Transformers: Rise of the Beasts" - Knotsgekke beestenboel verliest zijn charme door talloze gemiste kansen

zondag, 16 juli 2023 om 14:22
2vfug6bwgyquzys9d69e5l85niz scaled
Let op: Dit bericht bevat spoilers!
"Transformers: Rise of the Beasts" is de nieuwste toevoeging aan de Transformers-franchise en volgt het bekende stramien van een zomerblockbuster. De film voldoet aan de verwachtingen met veel actie, indrukwekkende CGI en natuurlijk de geliefde Autobots.

Het verhaal speelt zich af in 1994 en volgt Noah Diaz, een voormalig militair die moeite heeft om rond te komen en de medische kosten voor zijn jongere broertje te betalen. Na meerdere mislukte sollicitaties besluit hij met zijn 'foute' vrienden een overval te plegen, waarbij ze een grijze Porsche als doelwit kiezen. Onbekend voor hen is dat deze auto eigenlijk een Autobot is.
Tegelijkertijd onderzoekt een stagiaire bij een kunsthandelaar oude artefacten, waarna er uit een van de artefacten een portaal opent dat de Autobots terug naar hun eigen planeet kan brengen. Met enige tegenzin wordt Noah door Optimus Prime ingezet om de sleutel van het portaal te stelen uit het museum, waar hij Elena Wallace ontmoet, de stagiaire. De hele ontmoeting verloopt op typisch Amerikaanse wijze, met oppervlakkige humor die alle aandacht opeist. "Ik ben gestuurd door buitenaardse robots." En tot ieders verbazing volgt er een explosie, waarna de Autobots hen buiten opwachten. Nou, nou!
au2jaldgtbucqqkkey2k2d7ivvh 1140x570
Still 'Transformers: Rise of the Beasts' via TMDB

Maximals

Vanaf het allereerste moment van de film wordt het verhaal in gang gezet en betreden we de wereld van de "Maximals" - unieke robotachtige dieren die de verbeelding tarten. Dit concept op zichzelf is al buitengewoon fascinerend, maar helaas wordt het niet volledig benut in de film. De Maximals worden geconfronteerd met een enorme taak: het beschermen van de mysterieuze portaalsleutel tegen de angstaanjagende "Terrorcons". In de ware traditie van zomerblockbuster-films, moeten ze een grote opoffering doen om deze missie te laten slagen. Deze sleutel is namelijk in staat om de Terrorcons met ongekende snelheid tussen planeten te laten teleporteren, met verwoesting en chaos als onvermijdelijk gevolg. De inzet is hoog en de spanning is voelbaar terwijl de Maximals strijden om de sleutel uit de klauwen van hun angstaanjagende vijanden te houden.

Gemiste kansen

Gedwongen om de aarde te verkiezen als hun veilige toevluchtsoord, weggestopt in een periode ver voor de opkomst van de menselijke beschaving, hebben de mysterieuze en machtige Maximals zich verscholen in de ongerepte weelderigheid van de weidse Colombiaanse jungle. Binnen hun verborgen leefgebied vinden ze steun bij de inheemse bevolking, die hun geheimen koestert en beschermt. Dit is werkelijk een fascinerend concept dat helaas niet volledig wordt benut. Hoewel de iconische Optimus Prime en de terugkeer van de geliefde Bumblebee aansprekend zijn vanuit een marketingperspectief, blijven er enorme kansen onbenut in "Rise of the Beasts". De film had echt kunnen schitteren door meer te focussen op de unieke eigenschappen en kracht van de Maximals.
bvhhmoo2w9hkmmjv3gpehwjdtco 1140x570

G.I. Joe Spin-off?

Het lijkt erop dat de film de kans heeft aangegrepen om nieuw leven in de franchise te blazen en zelfs een cinematisch universum te lanceren. Het einde van de film onthult dat Noah Diaz de nieuwe G.I. Joe zal worden, waarmee het Transformers-universum duidelijk uitbreidt en we binnenkort mogelijk een G.I. Joe spin-off of iets dergelijks kunnen verwachten. We zijn enorm nieuwsgierig! Tijdens de film wordt Noah's metgezel, Mirage, helaas vernietigd in een gevecht met de Terrorcons. Vervolgens fuseert Mirage met Noah, waarbij hij een groot deel van de krachten van Mirage overneemt, waardoor het idee van Noah als G.I. Joe ineens veel logischer lijkt te zijn.

"Transformers: Rise of the Beasts" laat helaas kansen liggen en valt uiteindelijk in de val van een standaard Transformers-film, ondanks de suggestie dat het verhaal voornamelijk om de Maximals zou draaien. Het prominente optreden van de Autobots, met name Optimus Prime, doet afbreuk aan het unieke concept. Meer aandacht voor de Maximals en epische gevechten had de film echt unieker kunnen maken. Het ontbreken van het populaire personage "Wasp" is eveneens teleurstellend. Ondanks deze gemiste kansen weet "Transformers: Rise of the Beasts" redelijk te vermaken dankzij prachtige visuele effecten en een behapbaar plot, hoewel voorspelbaar op momenten. Het is jammer dat de film niet de unieke bioscoopervaring biedt die het had kunnen zijn en uiteindelijk niet meer dan een typische Transformers-film blijkt te zijn. Als eindbeoordeling krijgt "Transformers: Rise of the Beasts" een 6,9.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via FacebookTwitter en Instagram!