Recensie: 'Rebel Ridge' - Don Johnson steelt de show als genadeloze politiechef

woensdag, 04 september 2024 om 18:00
rebel2
Vanaf aankomende vrijdag verschijnt de nieuwe Netflix-film Rebel Ridge, geregisseerd door Jeremy Saulnier, op de streamingdienst. Saulnier, bekend van films zoals Green Room en Blue Ruin, brengt met Rebel Ridge een spannende thriller waarin corruptie binnen de politie centraal staat. Hoewel de film enkele gebreken vertoont, zorgen de meeslepende actie en het sterke acteerwerk ervoor dat dit een van de betere Netflix-originals van het jaar is.
Het verhaal draait om Terry Richmond, gespeeld door Aaron Pierre, een ex-marinier die in het stadje Shelby Springs arriveert om zijn neef uit de gevangenis te redden. Zijn eenvoudige missie verandert echter al snel in een levensgevaarlijke situatie wanneer zijn spaargeld door de lokale politie in beslag wordt genomen. Terry komt oog in oog te staan met de corrupte politiechef Sandy Burnne, gespeeld door Don Johnson, en raakt samen met rechtbankmedewerkster Summer McBride (AnnaSophia Robb) verstrikt in een web van complotten dat de hele gemeenschap lijkt te doordringen.
Wat Rebel Ridge onderscheidt van andere thrillers, is de focus op het thema van corruptie en machtsmisbruik binnen de Amerikaanse wetshandhaving. De film legt sterk de nadruk op de tegenstelling tussen de blanke politieagenten en de gekleurde hoofdrolspeler, wat ongetwijfeld bedoeld is om een kritische boodschap over raciale ongelijkheid uit te dragen. Voor de Nederlandse kijkers kan dit echter wat zwaar en onnodig aanvoelen, waarbij het moeilijk is om een emotionele band op te bouwen met de personages en de situaties waarin ze verkeren.
Toch weet Rebel Ridge op andere vlakken te excelleren. De acteerprestaties van de cast zijn over het algemeen uitstekend, met name Don Johnson die de show steelt als de genadeloze politiechef. Zijn charisma en energie staan in sterk contrast met het meer ingetogen spel van Aaron Pierre, die soms wat emotieloos overkomt.
De actie in Rebel Ridge is zenuwslopend en goed uitgevoerd. Hoewel het verhaal halverwege wat inzakt, weet de film zich te herpakken en leidt het naar een bevredigende en adrenaline-pompende climax. Het einde van de film laat geen losse eindjes achter en biedt een uitermate sterke afsluiting. Ondanks enkele tekortkomingen, zoals de soms wat te expliciete boodschap en de trage middenact, is Rebel Ridge een van de betere Netflix-producties van dit jaar. De film slaagt erin een spannend en meeslepend verhaal te vertellen met sterke acteerprestaties en goed uitgevoerde actiescènes. Voor wie dus op zoek is naar een film die meer biedt dan oppervlakkige actie, maar ook thema's als corruptie en moraliteit durft aan te kaarten, is Rebel Ridge zeker een aanrader.
Rebel Ridge is vanaf 6 september te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.
★★★★☆

Blijf op de hoogte van jouw favoriete Netflix-films en -series

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!