De nieuwe sportdrama-film One Fast Move op Prime
Video, met Riverdale-ster KJ Apa in de hoofdrol, stelt teleur op vrijwel elk
front. Ondanks de aanwezigheid van veelbelovende elementen, zoals de intense
wereld van motorracen en een beladen vader-zoonrelatie, weet filmmaker Kelly
Blatz hier weinig mee te doen. Het resultaat is een voorspelbare en
oppervlakkige film die weinig indruk maakt, zowel op narratief als emotioneel
vlak.
One Fast Move volgt het verhaal van Wes Neal (KJ
Apa), een jonge man die net uit de militaire gevangenis komt en op zoek is naar
een nieuw doel in zijn leven. Hij besluit zich te herenigen met zijn vervreemde
vader Dean (Eric Dane), een professionele motorracer. Wes, die eerder illegale
straatraces reed, wil nu zijn passie omzetten in een professionele carrière.
Deze nieuwe levensweg brengt hem naar een klein stadje, waar hij zowel
romantiek als een nieuwe richting in zijn leven lijkt te vinden. Toch blijft
het voor hem moeilijk om vast te houden aan deze nieuwe start.
Wat One Fast Move probeert te zijn, is een verhaal
over verlossing en familiebanden, maar wat het uiteindelijk wordt, is een
bundeling van clichés zonder echte inhoud. Van de 'bad boy' op een motor tot de
afwezige vaderfiguur en de obligate liefde in een klein stadje, de film lijkt
meer op een generiek sjabloon dan op een verhaal met echte emoties of
verrassende wendingen.
KJ Apa, die ook fungeert als uitvoerend producent, doet zijn
best om Wes geloofwaardig neer te zetten. Zijn fysieke verschijning en de
lichtvoetigheid die nodig is voor een rol als deze, komen goed tot hun recht.
Toch lukt het hem niet om de kern van zijn personage te raken. De chemie tussen
Wes en zijn vader Dean blijft oppervlakkig en misplaatst, waardoor de film zijn
emotionele hart mist. Eric Dane komt als Dean helaas niet verder dan een
lusteloze vertolking, en Maia Reficco, die de rol van Wes’ liefdesinteresse
Camila speelt, blijft steken in de stereotype rol van ‘de vriendin’ zonder
eigen dynamiek.
De enige acteur die zich staande weet te houden, is Edward
James Olmos. Hij speelt Abel, de eigenaar van een motorwinkel en mentor voor
zowel Wes als Dean. Olmos brengt een zekere warmte en diepgang in zijn rol,
maar zelfs zijn inzet kan niet voorkomen dat de film als geheel ondermaats
blijft.
Een van de grootste teleurstellingen van de film is de
manier waarop de motorsport in beeld wordt gebracht. Waar je verwacht dat de
adrenaline door je aderen zal stromen bij het zien van de races, blijft de
spanning uit. De scènes zijn allesbehalve spectaculair en missen de energie die
je in een film als deze zou mogen verwachten. Een cruciale crash, bijvoorbeeld,
die in een slow-motion sequentie wordt getoond, voelt niet aangrijpend of
schokkend, maar juist belachelijk overgedramatiseerd. De keuze voor muziek,
cameravoering en montage zorgt ervoor dat zelfs de momenten die de film zouden
moeten redden, juist het tegenovergestelde effect hebben.
Wanneer de uiteindelijke confrontatie tussen vader en zoon
plaatsvindt, is het moeilijk om nog enige interesse te voelen. Hun conflict is
luidruchtig, maar volledig zonder emotie, en het is duidelijk waar het verhaal
naartoe gaat. Zelfs de climax, de belangrijke race, weet niet te boeien, omdat
de uitkomst al vanaf het begin vaststaat.
Het schrijfwerk van Blatz, of beter gezegd het gebrek
daaraan, maakt het geheel nog erger. Het verhaal mist diepgang en voelt zó
afgezaagd dat het lijkt alsof de makers een generieke prompt in een
AI-chatcomputer hebben gegooid. Elk verhaalpunt, elke dialoog voelt onorigineel
en gemakzuchtig. One Fast Move is een film die probeert een verhaal te
vertellen over verlossing en tweede kansen, maar door een zwak script en matige
regie slaagt het daar niet in. De film is saai, voorspelbaar en blijft ver
verwijderd van wat het had kunnen zijn. Het is dan ook een rit die je met een
gerust hart kunt overslaan.
★★☆☆☆
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!