Recensie: 'Oddity' - Spannende horrorthriller in een Brits spookhuis

donderdag, 26 september 2024 om 19:00
ne40nznqjenpsnwhefwsmp397rs
De film Oddity is een Brits verhaal dat een goed midden vindt tussen thriller en horror. De kijker moet de wat langdradige opbouw voor lief nemen – ondergetekende heeft deze film hierom in twee delen gekeken. Hoewel het geheel traag op gang komt, moet gezegd worden dat de atmosfeer met succes wordt neergezet. Dit geldt voor zowel de personages als de achtergrond: een ijzig landhuis dat qua muurwerk doet denken aan een middeleeuwse vesting die met moderne architectuur is gerenoveerd.
Oddity draait om een psychiater wiens vrouw onder mysterieuze omstandigheden wordt vermoord – net als ze op het punt staan om deze nieuwe woning te betrekken. Deze vermoorde vrouw blijkt een tweelingzuster te hebben – zij verkoopt behekste snuisterijen in een antiekwinkeltje en is daarnaast blind en paranormaal begaafd. De film trekt in de eerste helft véél tijd uit voor dialogen tussen de psychiater en de blinde tweelingzus – dit is het moment waarop ik mezelf moe begon te voelen, maar wie deze film met geduld bekijkt, kan er zeker voor worden beloond.
De tweede helft van de film probeert de mysterieuze moord te verklaren. Wie zat erachter? Was het een boze geest? Of was het één van de ‘verwarde’ patiënten uit het gekkenhuis waar de psychiater werkt? De kijker moet zich voorbereiden op een aantal plottwisten, die onverwachts of minder onverwachts overkomen, afhankelijk van wat je verwachtingen zijn en hoe bekend je bent met dit genre. Het is ook de vraag hoezeer deze plottwisten nog overeind blijven, als je de film een tweede keer kijkt, maar dat is oprecht een open vraag.
De kijker moet in ieder geval géén doldwaze horrorachtervolgingen verwachten – het is beslist geen ‘slasher movie’. ‘Jump scares’ zijn er wel wat, maar ook dat valt reuze mee. Oddity moet het dus vooral hebben van sfeer, opbouw en plottwisten, ondanks dat in de tweede helft van het verhaal, het bovennatuurlijke meer naar de voorgrond komt. De meest gruwelijke delen, de daadwerkelijke moorden, worden niet uitvoerig in beeld gebracht: die worden vooral aan de fantasie van kijkers overgelaten. Dit alles maakt dat ik Oddity méér als thriller zie – ook vanwege het belang van de traag maar zorgvuldig opgebouwde relaties tussen de personages – dan als horror.
★★★☆☆
Oddity is zaterdag 26 oktober éénmalig te zien in Nederland tijdens de Halloween Horror Show. Steun Sid Lukkassen via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!