Recensie: 'Maestro' - Bradley Cooper's bravo-performance in biopic over Leonard Bernstein

woensdag, 20 december 2023 om 19:58
agxctrbbtddq97y11fjf9wetftv scaled
In Maestro neemt Bradley Cooper ons mee op een tumultueuze symfonische reis door het leven van de legendarische Leonard Bernstein. Met een specifieke focus op zijn doorbraak en zijn complexe relatie met actrice Felicia Montealegre, gespeeld door Carey Mulligan, biedt de film een kijkje in de noten en notities van Bernstein's roerige carrière en privéleven.
Bradley Cooper, die na zijn regiedebuut in A Star Is Born opnieuw achter de camera staat, geeft een indrukwekkende vertolking van de befaamde componist-dirigent. Zijn weergave van Bernsteins veroudering is niets minder dan meesterlijk, en de film biedt een visuele en auditieve beleving die je meeneemt door verschillende tijdperken, waarbij de acteer- en regieprestaties van Cooper niets minder dan fenomenaal zijn te noemen. Het zou dan ook niet geheel onterecht zijn mocht de film een of meerdere Oscars in de wacht slepen.
maestro still 1140x570
Still 'Maestro' via TMDB
Het verhaal begint sterk met Bernstein die als assistent invalt voor zijn zieke baas en het New York Philharmonic dirigeert in Carnegie Hall zonder enige repetitie. Dit leidt tot wereldwijde bekendheid, vooral door zijn latere werk, waaronder de iconische composities voor West Side Story.
Cooper slaagt erin de complexiteit van Bernstein's persoonlijkheid vast te leggen, inclusief zijn niet-traditionele seksualiteit en egocentrisch gedrag. Carey Mulligan voegt een prachtige dimensie toe als Felicia Montealegre, waardoor de emotionele lading van de film wordt versterkt. ‘Maestro’ onderscheidt zich echter niet alleen door het sterke acteerwerk, maar ook door de keuze om Bernstein's muziek als emotionele basis te gebruiken in de film.
8alal3gqwkstrbkrivmvzyrk9d 1140x570
Still Maestro' via TMDB
Helaas begint het verhaal gaandeweg wat onduidelijk te worden, waardoor de film lijkt te twijfelen over wat het precies wil vertellen. De film heeft de goedkeuring gekregen van de familie, dus de focus op zijn homoseksualiteit en egocentrisch gedrag heeft klaarblijkelijk niet tot weerstand vgeleid, wat suggereert dat de film een respectvol en waarheidsgetrouw beeld schetst van de beroemde dirigent.
Voor jongere kijkers kan het wellicht moeilijk zijn om geraakt te worden door de film, aangezien er vermoedelijk maar weinig zijn die een poster van Bernstein boven hun bed hebben hangen. Een biografische dramafilm gebaseerd op het leven van een dirigent is in de basis over het algemeen minder spannend dan een biografische film over een wereldberoemde popster zoals bijvoorbeeld Freddie Mercury of Elvis Presley.
1niociitnqpbiovd5gbyceycm8j 1140x570
Still Maestro' via TMDB
"Desalniettemin is Maestro een film die niet alleen het leven van Leonard Bernstein eert, maar tegelijkertijd ook Bradley Coopers veelzijdigheid als acteur en regisseur tentoonstelt. De verschillende tijdsperiodes zijn fenomenaal in beeld gebracht, waarbij de cast dit op sublieme wijze weet te vertalen.
Tot slot, niet geheel onbelangrijk om te benoemen, kreeg Cooper hier en daar wat hulp van grootmeesters als Steven Spielberg en Martin Scorsese, die beiden als producent meehielpen aan de film. Maestro is nu te zien op Netflix. Bekijk hieronder de trailer.