Recensie: "Locked In" - Een Overambitieuze, Duistere 'Whodunit'-Thriller

vrijdag, 03 november 2023 om 15:14
uirfvzepgetrhsfrvca2obl2d10
Netflix heeft onlangs een reeks indrukwekkende content uitgebracht, zoals "Bodies," "The Fall of the House of Usher," en recentelijk nog "The Fault in Our Stars." Met "Locked In" lijkt Netflix een minder succesvolle weg te zijn ingeslagen. Ondanks de prominente positie van deze film als nummer één op het platform, lijken kijkers vooral uit nieuwsgierigheid en een gebrek aan betere opties de film een kans te geven, want we kunnen nu alvast verklappen dat het absoluut geen hoogvlieger is.
Het verhaal volgt Lina (Rose Williams), een vrouw gevangen in een ongelukkig huwelijk met Jamie (Finn Cole), die nog steeds bij zijn moeder, Katherine (Famke Janssen), woont. Katherine lijdt aan het locked-in syndroom, wat haar beperkt tot communicatie met slechts één oog. Een verpleegster genaamd McKenzie (Anna Friel) probeert te achterhalen of dit het gevolg is van een ongeluk of een misdaad.
8dlolywbu7wqtrfweo8kljzhnov 1140x570
Still 'Locked In' via TMDB
De film begint veelbelovend met een interessante premisse en een gotische sfeer die effectief wordt gecreëerd door de filmsets. Maar na verloop van tijd worstelt "Locked In" om zijn focus en toon vast te houden, mede door het gebruik van flashbacks, wat voor enige verwarring kan zorgen. De film probeert elementen van verschillende genres te combineren, zoals een gotisch sprookje, psychologische horror en een wraakthriller, maar slaagt er niet in om een consistente toon te handhaven.
Helaas verliest "Locked In" zichzelf naarmate het verhaal vordert en de duistere kanten van de personages worden onthuld. Het riskeert hierdoor het publiek te verliezen, omdat het verhaal en de karakterontwikkeling ondermaats blijven. De acteerprestatie van Famke Janssen is zeker een hoogtepunt, maar het verhaal slaagt er niet in om de kijker gedurende de hele film geboeid te houden. De film probeert te veel verschillende genres te combineren en slaagt er uiteindelijk niet in om een coherent verhaal te presenteren.
"Locked In" is een whodunit die het risico loopt het publiek te verliezen naarmate het de duistere kant van zijn personages onthult. De film kan intrigeren met zijn concept en cast, maar het worstelt om gedurende de hele film een consistente toon en betrokkenheid van het publiek te behouden. De acteerprestatie van Famke Janssen springt eruit, maar het verhaal en de karakterontwikkeling blijven behoorlijk ondermaats.