Recensie: "Genie" - Magische kerstfilm met Melissa McCarthy weet niet te betoveren

zondag, 26 november 2023 om 17:02
De schrijvers van Love Actually en Notting Hill wagen zich aan een feel-good kerstfilm met de titel "Genie". De film, met Melissa McCarthy en Paapa Essiedu in de hoofdrollen, draait momenteel in de bioscoop en heeft daarmee de eer het kerstseizoen te openen in de Nederlandse bioscopen. Of het ook de bezoekersaantallen zal halen van eerdergenoemde romantische klassiekers, moet nog blijken.
De film is een soort van moderne hervertelling van Aladdin, met een geest, een man en een laatste kans om de puinhoop die hij van zijn leven heeft gemaakt, op orde te brengen. Melissa McCarthy speelt de rol van Flora, een geest die al meer dan 2000 jaar gevangen zit in een antiek sieradendoosje vanwege een klein misverstand met een tovenaar in het jaar 77 v.Chr. Na duizenden jaren lang wensen te hebben vervuld voor hebberige mannen die alleen maar rijkdom en knappe vrouwen willen, wordt Flora per ongeluk opgeroepen door Bernard, die de grip op zijn leven dreigt te verliezen.
Still 'Genie' via Universal Pictures
Bernard heeft zich zo op zijn werk gestort dat hij de band met zijn vrouw Julie (genomineerd voor een Tony, Denée Benton) en zijn dochtertje Eve (Jordyn Mcintosh) heeft verwaarloosd. Als Bernard twaalf dagen voor Kerstmis vanwege zijn werk de verjaardag van Eve mist, besluit Julie dat het tijd is voor een proefscheiding. En dan wordt Bernard ook nog ontslagen door zijn tirannieke baas (Alan Cumming).
Wanneer de wanhopige, eenzame Bernard in zijn appartement in New York een oud sieradendoosje afstoft dat hij heeft gevonden, laat hij onbedoeld de enige entiteit vrij die hem misschien kan helpen zijn gezin terug te krijgen. Maar gaandeweg ontdekken Flora en Bernard dat liefde en een onverwachte vriendschap kunnen leiden tot speciale en magische feestdagen.
Still 'Genie' via Universal Pictures
Melissa McCarthy doet erg haar best om warm en vermakelijk over te komen, maar de humor is zo geforceerd dat het zelden weet te raken. Het feit dat Bernard meer dan drie wensen mag doen zorgt voor enig vermaak, maar wordt onvoldoende benut. De film is namelijk op zijn leukst wanneer Bernard een wens doet die de twee ernstig in de problemen brengt. Helaas is dit maar een kort segment in de film en vervalt daarna weer in clichés die we kennen uit soortgelijke feel-goodfilms.
Daarnaast is het tamelijk vermoeiend dat ook "Genie" weer enorm een inclusiviteitsfeestje blijkt te zijn. De hoofdrollen zijn weggelegd voor een donker gezin en een blanke vrouw (met overgewicht), terwijl de tirannieke baas een boze witte oude man is. De inclusiviteitsagenda viert hoogtij in deze kerstfilm en is niet per definitie bevorderlijk voor een fijnere kijkervaring.
De makers van "Genie" doen erg hun best om een warme kerstfilm neer te zetten en slagen daar deels in. De momenten waarop we moesten glimlachen tijdens de film zijn helaas op één hand te tellen, en het feel-good gehalte, inclusief het zoetsappige einde, is allemaal erg voorspelbaar en biedt niet per definitie iets nieuws. De trailer gaf enige hoop op een vermakelijke feel-good kerstfilm, maar deze verzuipt in zoveel clichés dat het zeker niet de titel van "beste kerstfilm van het jaar" zal winnen. Leuk voor thuis op de bank, maar niet het ritje naar de bioscoop waard, wat ons betreft.