Edon Rizvanolli, geboren en opgegroeid in Prishtina, heeft een opmerkelijke reis afgelegd om te komen waar hij nu is als acteur. Na de conflicten in voormalig Joegoslavië in de jaren '90 verliet hij zijn geboorteplaats en begon zijn acteercarrière in Oostenrijk. Hij vertolkte onder andere de rol van Romeo in een amateurtheatergroep en studeerde later in New York. Sinds 2007 woont hij in Amsterdam, waar hij zich voornamelijk op zijn acteercarrière richt. Je kunt hem kennen van zijn rollen in populaire series zoals The Diplomat, evenals Mocro Maffia, Flikken Maastricht, en vele anderen.
In gesprek met The Nerd Shepherd bespreken we zijn rol in de Nederlandse horrorfilm "Moloch," zijn ervaring met het filmen van intense scènes, en vragen we naar zijn boeiende toekomstplannen in de filmwereld!
In de Nederlandse horrorfilm Moloch speelt u een bezeten personage waarbij u luidkeels schreeuwend uw tegenspeelster te lijf gaat. Hoe bereidt u zich voor op zo'n intense scène en welke elementen van uw eigen persoonlijkheid neemt u mee in de rollen die u speelt?
De kern van de voorbereiding op elke scène is ontspanning en vertrouwen in de visie en eisen van je regisseur. Het eerste helpt je om je te concentreren, wat belangrijk is om beter contact te maken met jezelf en je omgeving, terwijl het tweede belangrijk is omdat het je de mogelijkheid geeft om jezelf en je interpretatie van de situatie zo ver mogelijk door te drijven. Verschillende scènes vereisen verschillende benaderingen, voor deze specifieke scène concentreerde ik me op de situatie en geloofde ik in de omstandigheden waardoor ik op die specifieke manier kon handelen.
In dezelfde scène vindt er een schermutseling plaats waarbij uw personage, in bezeten toestand, een mes in haar mond manoeuvreert. Hoe wordt zoiets achter de schermen uitgevoerd? Is het bijvoorbeeld een plastic mes om de veiligheid te waarborgen? Kunt u ons meer vertellen over de technische aspecten van zo'n scène?
In eerste instantie probeerden we de scène met een rubberen mes te filmen, maar de regisseur, Nico van den Brink, was niet blij met hoe de scène eruitzag en dus werd ons gevraagd of we het met een echt mes konden doen. Het gebruik van het mes maakte de scène, die al moeilijk was, nog intenser. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo bang ben geweest dat ik iemand pijn zou doen als tijdens het filmen van die scène, maar Anneke Blok en alle andere betrokkenen waren extreem behulpzaam en ondersteunend, waardoor de scène uiteindelijk werkte.
Zijn er horrorfilms waarvan u zelf slapeloze nachten heeft gehad? Heeft een bepaalde film u ooit echt de rillingen bezorgd?
Ik heb een te zwak hart voor horrorfilms en probeer er zo veel mogelijk van weg te blijven. Maar af en toe zijn er films die ik wel moet zien en een paar van die films die indruk op me hebben gemaakt zijn Kubrick's The Shining, Peele's Get Out of Carpenter's en The Fog, die ik als klein kind heb gezien en die me enorm bang maakte.
Zijn er specifieke filmgenres die u minder aanspreken? In wat voor soort rollen voelt u zich het meest comfortabel en waar kunt u uw creativiteit het beste in kwijt?
Ik ben geen grote fan van musicals, hoewel er een paar zijn die ik leuk vind. Ik denk dat het mij meer gaat om de kwaliteit van een film dan om het genre. De rollen die mij het meest aantrekken zijn die van eenlingen, buitenbeentjes, personages die aan de rand van de maatschappij leven. Degenen die een vuur in zich hebben branden en altijd op zoek zijn naar iets.
U bent inmiddels een bekend gezicht in veel Nederlandse series, waaronder Flikken Maastricht, Mocro Maffia, Klem, en vele anderen. Welke rol beschouwt u als de meest gedenkwaardige en welke ervaring koestert u het meest uit uw carrière?
De meeste rollen hebben iets memorabels. Mocro Maffia was zeker een intense ervaring vanwege een specifieke scène en de geweldige acteurs die erbij betrokken waren, want voor goed acteren is je eigen talent nooit genoeg. Een andere geweldige ervaring is de rol van Steve tegenover Rifka Lodeisen in Judas 2. Naast deze rollen in Nederlandse series ben ik druk met werk voor buitenlandse producties. Mijn meest gedenkwaardige rol is Romeo in Romeo & Julliet, toen ik net begon met acteren in Oostenrijk.
U heeft aangegeven dat u momenteel in het buitenland bent voor opnames. Kunt u ons wat meer vertellen over het project waaraan u momenteel werkt en waarom dit zo'n boeiende uitdaging voor u is?
Het is het speelfilmdebuut van een jonge regisseur, die wordt opgenomen in Kosovo met een gemengde Kosovaarse en Franse crew. Het feit dat het een eerste film is en met een zeer laag budget wordt opgenomen, maakt het al een hele uitdaging.
U speelt de hoofdrol in de nieuwe film van Nikola Vukcevic, genaamd Obraz, die volgend jaar in de bioscoop verschijnt. Wat kunnen we verwachten van deze film en wat trok u aan tot dit specifieke project?
Obraz of The Tower of Strength zoals het in het Engels heet, is een historisch drama gebaseerd op ware gebeurtenissen en speelt zich af aan het begin en tijdens de Tweede Wereldoorlog op de hooglanden van Montenegro. Het is een verhaal over menselijke waarden, moed en eer. Omdat de financiering niet rond was, nam het project meer tijd in beslag dan gepland. We filmden gedurende drie jaar en dat maakte het heel uitdagend om de emotie, spraak en specifieke lichaamstaal van mijn personages vast te houden. Voor mij was het een leerzame ervaring en ik kijk uit naar de première van de film op het witte doek.
Is er een bepaalde filmfranchise waarin u graag zou willen acteren? Heeft u een droomproject dat u graag zou willen realiseren?
Ik zou graag willen acteren in de huidige spin-offs van Star Wars of in de komende seizoenen van True Detective.
Welke film heeft u persoonlijk diep geraakt en zou u kunnen beschouwen als uw favoriet? Wat maakte deze film zo bijzonder voor u?
Wat een lastige vraag, dat zijn er te veel om op te noemen. Hierbij een aantal films die mij echt hebben geraakt of geïnspireerd: Europa & The Kingdom (Lars von Trier), A Short Film about Killing & Three Colors: Blue (Krzysztof Kieslowski), Citizen Kane & F for Fake (Orson Welles), East of Eden (Elia Kazan) en A Clockwork Orange (Stanley Kubrick) om er een paar te noemen.
Zijn er rollen waarvoor u ooit auditie heeft gedaan maar die u niet heeft gekregen en waar u achteraf teleurgesteld over was? Wat heeft u geleerd van deze ervaringen?
Soms steek ik veel tijd in een auditie en is een afwijzing teleurstellend, maar ik probeer het niet persoonlijk op te nemen. Er zijn nu eenmaal veel elementen die meespelen bij het casten waarover ik geen controle heb. Een regisseur kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bepaald uiterlijk of uitstraling. Afwijzingen zijn vervelend, maar het auditeren zelf vind ik vaak heel leuk; acteren blijft gewoon heerlijk om te doen.
Is er een bepaalde serie of film die u momenteel aan het kijken bent of recentelijk hebt gezien?
Wat onlangs indruk op me heeft gemaakt zijn de series Station 11, White Lotus en Too Old to Die Young om er maar een paar te noemen.
Voor Nederlandse acteurs kan het een uitdaging zijn om naam te maken in Hollywood. Kunt u ons meer vertellen over hoe u betrokken raakte bij een serie zoals "The Diplomat"? Kunnen we in de toekomst meer internationale projecten van u verwachten?
De rol in The Diplomat krijgen was het perfecte voorbeeld van op het juiste moment op de juiste plaats zijn en erop voorbereid zijn. Er was een castingoproep voor de rol op zaterdagochtend en ze zochten iemand die op maandag in Barcelona kon filmen. Het kostte me drie uur om de tekst te leren, de keuzes voor de rol/scène te maken en mijn auditie op te nemen die ik dezelfde dag 's middags instuurde. De volgende dag kreeg ik de rol en twee dagen later stond ik voor de camera.
Ik werk regelmatig in Duitsland en Zwitserland. Zo ben ik vanaf februari 2024 te zien op Netflix in een Zwitsers-Duitse thriller getiteld EARLY BIRDS. Momenteel heb ik gesprekken om in 2024 in een Britse film te acteren.
Graag willen we onze waardering uitspreken voor Edon en hem bedanken voor zijn tijd. We kijken enorm uit naar zijn nieuwste film,
Obraz of the Tower of Strength, evenals de Netflix-thriller
Early Birds. Vergeet niet om Edon te volgen op
Instagram en blijf op de hoogte van al zijn komende avonturen!
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!