Ant-Man and the Wasp: Quantumania - Recensie: "M.O.D.O.K. steekt er mét kop, maar zonder schouders bovenuit."

donderdag, 27 april 2023 om 12:45
gslt8t964ryxyqrcqrxfh77ikyb
Superheldenfilms zijn de laatste jaren niet meer weg te denken uit de bioscoopzalen, maar toch lijkt het genre te kampen met een gebrek aan frisheid en originaliteit. Dit geldt niet alleen voor de DC-films, die momenteel druk bezig zijn met het herstructureren van hun filmuniversum, maar ook voor Marvel. Ant-Man And The Wasp: Quantumania lijkt deze trend van gebrek aan vernieuwing te onderstrepen. Het is een film die bol staat van de clichés, matige acteerprestaties en een zwak geschreven script. Toch is er één personage dat de hele film op zijn kop zet, letterlijk. Met indrukwekkende visuals die we van Marvel gewend zijn, biedt deze film wel een vermakelijke kijkervaring. Maar de vraag blijft: is dat genoeg om het publiek te blijven boeien?

Door uitlegdrang komt de film traag op gang

De opening van Ant-Man and The Wasp: Quantumania kan misschien wel het best worden beschreven als een geschiedenisles voor degenen die de vorige Marvelfilms hebben gemist. We volgen Scott Lang (Paul Rudd), beter bekend als Ant-Man, die na de gebeurtenissen van “Avengers: End Game” besluit om zijn superheldenkostuum op te bergen en te genieten van zijn rustige leven. Zijn dochter Cassie is echter niet tevreden en vindt dat haar vader zijn talenten onbenut laat. Ze neemt daarom stiekem de rol van superheld op zich, wat leidt tot de nodige spanningen tussen vader en dochter. Dit zorgt voor de nodige clichés en lijkt vooral als opzet te dienen voor de verzoening tussen vader en dochter later in de film. Het eerste deel van de film komt door dit alles langzaam op gang en is vooral gericht op het bijbrengen van de voorkennis die nodig is om het verhaal te begrijpen.
De “Quantum Realm” is ongetwijfeld een van de hoogtepunten van Ant-Man and The Wasp: Quantumania. De prachtige visuals en het mysterieuze karakter van deze alternatieve dimensie maken het een waar genot om naar te kijken. Het is dan ook jammer dat de film na deze scènes weer terugvalt in zijn oude patroon. Het gebrek aan uitleg en duidelijkheid over de gebeurtenissen in de “Quantum Realm” zorgt voor verwarring en maakt het moeilijk om je echt te betrekken bij het verhaal. Janet, het personage dat het meest bekend is met de “Quantum Realm”, lijkt geen tijd te hebben om haar kennis te delen met de rest van de crew. Maar, in plaats van hier een logische verklaring voor te geven, blijft het gesprek tussen de personages nutteloos doorkabbelen zonder enig resultaat.

M.O.D.O.K is zo absurd dat het bijna briljant is

De Quantum Realm trakteert ons op een geheel nieuwe wereld vol wonderlijke wezens en landschappen. Hoewel de visuele effecten verbluffend zijn, lijkt het erop dat de filmmakers het Star Wars universum als inspiratiebron hebben gebruikt. De personages die geïntroduceerd worden voelen dan ook niet zo uniek als gehoopt en lijken vooral te dienen als visuele traktatie voor het publiek.
how modok ended up in ant man 2 culture 1140x570
Still "Ant-Man and the Wasp: Quantumania" via Marvel
In een wereld waar superheldenfilms de bioscopen overspoelen, is het moeilijk om nog origineel uit de hoek te komen. Maar Ant-Man and The Wasp: Quantumania heeft een troef in handen: M.O.D.O.K. Het gigantische zwevende hoofd met kleine armen en benen is zo absurd dat het bijna briljant is. Het is een verademing om eindelijk een schurk te hebben die niet alleen fysiek anders is, maar ook qua persoonlijkheid. M.O.D.O.K. zorgt voor de nodige dosis humor en ontregeling in de film. Hij is een personage waar je eigenlijk niet omheen kan en die de film naar een hoger niveau tilt. Het is een genot om hem te zien en zijn aanwezigheid maakt dat je de film niet snel zal vergeten.

Kang the Conqueror weet niet te overtuigen

De schurk van Ant-Man and the Wasp: Quantummania is niemand minder dan Kang the Conqueror. Marvel heeft grote plannen voor hem in toekomstige films, maar de oorspronkelijk gecastte acteur Jonathan Majors is inmiddels uit de gratie gevallen en zal vervangen worden. Hoewel het jammer is voor Majors, wist hij niet helemaal te overtuigen als Kang. De filmmakers hebben geprobeerd hem angstaanjagend te maken, maar het ontbrak hem aan de juiste hoeveelheid dreiging en onoverwinnelijkheid. In tegenstelling tot eerdere schurken zoals Thanos, waarbij de kijker zich afvroeg of onze helden ooit in staat zouden zijn om hem te verslaan, voelde Kang niet zo intimiderend aan. Hopelijk kan de nieuwe acteur die gecast wordt voor de rol, Kang opnieuw uitvinden en hem transformeren in een angstaanjagende en onvergetelijke schurk in het Marvel-universum.
Na een lange, vermoeiende reis door de “Quantum Realm” en een voorspelbare strijd tegen Kang the Conqueror, worden de kijkers beloond met een spectaculaire finale. Het team haalt alles uit de kast om de plannen van Kang te dwarsbomen en de toekomst van de wereld veilig te stellen. Vooral M.O.D.O.K. laat zich nogmaals van zijn meest hilarische kant zien en zorgt voor de nodige luchtigheid tussen de intense momenten door.
De post-credits scene laat ons achter met meer vragen dan antwoorden en doet ons uitkijken naar wat de toekomst van het Marvel Cinematic Universe te bieden heeft. Dit opent de deur naar eindeloze mogelijkheden voor toekomstige Marvel-films, en we kunnen niet wachten om te zien hoe dit allemaal gaat uitpakken.

Ant-Man and The Wasp: Quantumania lijdt aan een gebrek aan originaliteit en frisheid, hoewel de film wel vermakelijk is dankzij de indrukwekkende visuals die we van Marvel gewend zijn. Het verhaal is voorspelbaar en clichématig, hoewel M.O.D.O.K. een positieve uitzondering is en voor humor en ontregeling zorgt. De “Quantum Realm” is een hoogtepunt van de film met prachtige visuals en een mysterieus karakter, maar er is een gebrek aan uitleg en duidelijkheid over deze alternatieve dimensie. Kang the Conqueror als schurk is niet intimiderend genoeg en dat de oorspronkelijk gecastte acteur Jonathan Majors vervangen zal worden is geen gemis voor verdere Marvelfilms.
Score 5,6/10
5.6/10