Recensie 'A Good Girls Guide to Murder' - een vlotte en luchtige whodunnit

dinsdag, 30 juli 2024 om 16:30
a good girls guide to murder u s1 e3 00 23 11 08
Vanaf donderdag 1 augustus is de nieuwe serie A Good Girl’s Guide to Murder, gebaseerd op het populaire boek van Holly Jackson, te zien op Netflix. In tegenstelling tot traditionele detectiveverhalen, die beginnen met een recente moord, richt deze serie zich op een zaak die vijf jaar geleden al door de politie en de inwoners van het fictieve Britse stadje Little Kilton als afgesloten werd beschouwd.
De serie volgt de 17-jarige Pip Fitz-Amobi (gespeeld door Emma Myers), die vastbesloten is de waarheid te achterhalen over de vermeende moord op Andie Bell door haar vriend Sal Singh, die vervolgens zelfmoord pleegde. Pip gelooft echter in Sal’s onschuld en start haar eigen onderzoek, dat ze ook als onderwerp voor haar afstudeerproject gebruikt.
Emma Myers, bekend van de Netflix-hitserie Wednesday, levert een uitstekende prestatie als Pip. Haar vastberadenheid en intelligentie komen sterk naar voren terwijl ze het mysterie rond Andie’s dood probeert op te lossen. De chemie tussen Pip en Sal’s broer Ravi (Zain Iqbal), die haar partner in het onderzoek is, voegt diepgang toe aan de serie, hoewel dit zelfs voor tienerbegrippen vrij oppervlakkig blijft.
De serie zit boordevol klassieke tienermysterie-elementen, zoals een griezelige kampeertocht, een primitieve Ouija-sessie en populaire tieners die zich buitensporig misdragen. Hoewel deze elementen bekend kunnen voorkomen, worden ze op een frisse en boeiende manier gepresenteerd. A Good Girl’s Guide to Murder heeft een mysterieuze en soms sinistere sfeer, maar blijft dankzij de pittoreske setting van Little Kilton luchtig en heeft een aangenaam tempo met de nodige verrassende wendingen.
De serie is niet bijzonder spannend, maar bevat wel één scène die behoorlijk 'out of place' aanvoelt voor een serie gericht op jongvolwassenen. Wat deze scène precies inhoudt, willen we niet verklappen om spoilers te vermijden, maar dierenliefhebbers doen er goed aan om in een van de laatste afleveringen de afstandsbediening binnen handbereik te houden.
De uiteindelijke onthulling van de dader(s) is ook niet bepaald memorabel te noemen. Verwacht dus geen spectaculaire vertelkunst zoals in series als True Detective of Fargo. De andere boeken van Holly Jackson hoeven wat mij betreft niet dezelfde behandeling te krijgen, hoewel de serie waarschijnlijk goed zal aanslaan bij het Netflix-publiek, vooral onder jongeren.
★★★☆☆
A Good Girl’s Guide to Murder is vanaf 1 augustus te zien op Netflix. Bekijk hieronder de officiële trailer.