Hoewel we in Nederland vaak – of bijna altijd – Nederlandstalige versies voorgeschoteld krijgen van tekenfilms, is dat internationaal uiteraard anders. Een van de stemmen die personages in memorabele tekenfilms heeft ingesproken, zoals Totally Spies, Kuifje, Care Bears, Sailor Moon en vele anderen, is John Stocker. Volgens eigen zeggen is hij het meest bekend in zijn rol als Beastly uit de Care Bears-tekenfilms, bij ons in Nederland bekend als De Troetelbeertjes.
In de Star Wars-tekenfilmseries Ewoks en Droids, die nu allemaal te streamen zijn via Disney+, is John Stocker onder andere de stem van de Ewok Widdle en enkele andere personages uit de series. Samen met onze vrienden van de Star Wars Podcast hebben we John een aantal vragen voorgelegd en zijn we in gesprek gegaan over zijn imposante carrière.
U heeft stemmen ingesproken voor personages zoals Dulok Scout, Hoom, en Widdle in de Star Wars: Ewok en Droids tekenfilms. Heeft u enige inspiratie gehaald uit de originele Star Wars-trilogie?
Toen ze ons benaderden, waren beide series net begonnen kort na de release van de debuutfilm Star Wars, die de wereld in zijn greep hield en voor die tijd behoorlijk anders was. Tijdens onze opnames kregen we echter geen instructies om te repliceren wat eerder was gedaan. Het is het vermelden waard dat de Ewoks in de film werden neergezet als agressiever in vergelijking met hun geanimeerde tegenhangers. De geanimeerde serie was gericht op kinderen, zoals de meeste tekenfilms, met zachtere animatiegezichten en meer frequente glimlachen.
De personages moesten zachter zijn, maar ons werd niet verteld om de personages op het scherm na te bootsen; in plaats daarvan werden we geleid om het concept van een familie in een andere omgeving te omarmen. In veel geanimeerde series is een veelvoorkomend thema het afzwakken van elementen, waardoor ze op verschillende manieren vergelijkbaar worden. De omgeving, personagenamen en tekenstijlen kunnen verschillen, maar de onderliggende thema's blijven consistent.
Bijvoorbeeld, bekijk kinderseries zoals Arthur of Franklin; de situatieverschillen zijn minimaal en benadrukken de herkenbaarheid. In het verleden bevatten tekenfilms vaak overdreven, fictief slechte personages of over-the-top uitdrukkingen van woede. Het landschap veranderde met de opkomst van volwassen animatie, gekenmerkt door meer volwassen inhoud en thema's. Zelfs shows zoals The Simpsons, die de grens tussen volwassen en kinderpubliek afbakenden, brachten een overgangsfase in de tekenfilmgeschiedenis teweeg.
Eerdere tekenfilms, zoals Bugs Bunny en klassiekers van Warner Brothers, bevatten enige vorm van geweld, zij het duidelijk fictief. Tegenwoordig zijn er echter striktere richtlijnen voor tekenfilms, waarbij zelfs de afbeelding van geweren of bepaald gedrag wordt vermeden. Deze verschuiving naar grotere gevoeligheid markeerde een breuk met eerdere tekenfilms die realistischere of herkenbaardere situaties afbeeldden.
Samengevat streefden de uitvoeringen in de Star Wars: Ewok-animatieserie naar het behouden van een zachte en vriendelijke toon, zonder te beledigen, wat weerspiegelend was voor de bredere trends in animatie tijdens die middelste tijdsperiode.
Hoe bent u oorspronkelijk begonnen als stemacteur?
Mijn reis begon met een passie voor acteren, zonder aanvankelijk te beseffen dat er zoiets bestond als stemacteren. School was niet mijn sterkste punt, gezien mijn betrokkenheid bij schoolproducties, zingen en het creëren van shows. Ik heb zelfs mijn middelbare school niet afgemaakt, zonder officiële diploma's voor het afstuderen, laat staan het nastreven van hoger onderwijs aan een universiteit of hogeschool.
Rond de leeftijd van 18 of 19 begaf ik me in de echte wereld op zoek naar acteerkansen buiten de grenzen van school. Vooruitgang begon zich te ontvouwen in mijn begin 20s toen ik meedeed aan toneelwerk en verschillende acteerklussen. Nog steeds wonend bij mijn ouders, bood hun steun een vangnet, zorgend voor een warm bed en een tandenborstel, wat de reis meer beheersbaar maakte. Op een gegeven moment overwoog ik om de wereld van commercieel stemwerk binnen te gaan. Ik benaderde mijn agent met het idee, en hij informeerde naar mijn capaciteiten.
Na het delen van mijn vaardigheden deelde mijn agent een paar dagen later mee dat een producer geïnteresseerd was in het bespreken van mogelijke commerciële projecten. Dit was in een verleden tijdperk waarin producenten daadwerkelijk artiesten persoonlijk ontmoetten - een ongebruikelijke praktijk in de huidige industrie waar artiesten vaak onderaan de hiërarchische ladder staan. Tijdens de ontmoeting toonde de producent interesse in een westernthema en een paar andere elementen. Ik kreeg een baan bij een vooraanstaand jeansbedrijf in Toronto en ontving positieve feedback die mijn agent tevredenstelde. Dit initiële succes opende de deur naar meer kansen, samenvallend met de toenemende populariteit van tekenfilms.
Nelvana, het baanbrekende animatiebedrijf, stond aan het roer en was verantwoordelijk voor iconische series zoals Ewoks, Droids en Care Bears. Toen ze mensen zochten met ervaring in stemwerk, greep ik de kans. Het lijkt erop dat ze werden geboeid door mijn veelzijdigheid en ontspannen karakter, wat het begin markeerde van mijn avontuur in de wereld van stemacteren.
Wat was uiteindelijk uw grote doorbraak? Begon het allemaal met series zoals Ewoks & Droids?
Nee, mijn eerste significante doorbraak was met Care Bears. Ik vertolkte het personage Beastly, dat behoorlijk iconisch voor me is geworden. Overigens presenteerde een fan me eens een zij-aan-zij illustratie van Beastly tijdens een conventie. Het was een verrukkelijke verrassing. Ik zag een meisje ermee lopen en uitten mijn bewondering. Tot mijn verbazing onthulde ze dat ze het voor me had gemaakt als cadeau. Het was een hartverwarmend gebaar, vooral omdat we onlangs naar onze huidige locatie waren verhuisd, en de illustratie tijdelijk aan mijn aandacht was ontsnapt gedurende ongeveer zes maanden, totdat ik het recentelijk weer vond.
Care Bears markeerde het begin van mijn reis in stemacteren, en Beastly is een opmerkelijk personage gebleven in mijn repertoire. Interessant genoeg signeer ik meer foto's van Beastly dan van enig ander personage dat ik heb vertolkt. Dat was het begin, en al snel begon Nelvana, het animatiekrachthuis, me te bellen voor bijna elk project dat ze ondernamen. De werklast was aanzienlijk, en hoewel mijn verjaardag op 1 december viel, had ik niet veel tijd voor vieringen vanwege werkverplichtingen.
Desalniettemin omarmde ik de kans om deel uit te maken van talloze projecten, waaronder Ewoks en Droids. In die tijd stonden een consistente cast van stemacteurs, waaronder Dan Hennessey, Don Franks, Cree Summer Franks (de dochter van Don) en Chris Wiggins, prominent in Nelvana's producties. Het was een fantastische periode waar audities zeldzaam waren; ze huurden ons gewoon direct in voor verschillende rollen. Ze zeiden: "Je bent aangenomen. Hoeveel afleveringen kun je toezeggen?" Het was een heerlijke tijd, en hoewel het landschap nu is veranderd met iedereen die nu beweert een stemacteur te zijn, ben ik nog steeds actief aan het werk in de industrie.
Kunt u iets vertellen over de projecten waaraan u momenteel werkt?
Ik heb onlangs gewerkt aan een volwassen tekenfilm genaamd "Red Ketchup," die een Noord-Amerikaanse oriëntatie heeft en is gecreëerd door een paar Franstalige Canadese schrijvers. Daarnaast heb ik zojuist een rol afgerond in een speciale productie getiteld "Pedro and Gracie," gericht op een kat en een hond die verdwalen, een thema dat vaak voorkomt in veel geanimeerde shows. Dit project omvat opmerkelijke figuren, waaronder schrijvers en de mogelijke deelname van Susan Sarandon en andere bekende Amerikaanse acteurs.
Terwijl ik mijn betrokkenheid bij het stemacteren voortzet, ben ik nog steeds actief in on-camera werk en heb ik onlangs een paar filmrollen aangenomen. Ondanks de competitieve aard van de industrie blijf ik consequent auditie doen voor verschillende kansen. Ik heb geleerd te waarderen dat het auditieproces zelf een vorm van werk is, gezien de overvloed aan talentagenten en een aanzienlijke pool van acteurs in Toronto.
Terugkijkend op mijn carrière heb ik in de loop der tijd een overgang doorgemaakt. Hoewel ik ooit acteren vurig nastreefde en bereid was opofferingen te doen, is mijn perspectief veranderd. Tegenwoordig vind ik vreugde in eenvoudiger aspecten van het leven, van het verzorgen van tuinen tot het kappen van bomen. Acteren is niet langer een allesomvattende achtervolging, maar eerder een onderdeel van mijn gevarieerde ervaringen, en ik put voldoening uit de balans die ik heb bereikt.
Is er een bepaalde franchise of film waarvan u graag nog eens deel van uit zou willen uitmaken?
Eerlijk gezegd heb ik geen specifieke voorkeur. Ik geniet oprecht van het werk zelf. In de loop der jaren heb ik de kans gehad om talloze shows te regisseren, waaronder Beyblade, Sailor Moon en zes seizoenen van Totally Spies. Het regisseren van Totally Spies was bijzonder plezierig, en ik bevond me zelfs af en toe in de rol van uitvoerder wanneer dat nodig was. Het was een unieke ervaring omdat ik zowel als regisseur als uitvoerder vergoeding ontving.
Hoewel ik af en toe regieprojecten op me neem, zoals het huidige project waarbij ik nasynchroniseer van het Mexicaans-Spaans naar het Engels, benader ik het met een ontspannen houding. Ik werp mijn hengel uit, en als het lukt, geweldig; zo niet, dan is dat ook helemaal prima. Ik haal voldoening uit het werk zelf.
Tegenwoordig doe ik bewust moeite om ervoor te zorgen dat werk niet de overhand krijgt over andere aspecten van mijn leven. In tegenstelling tot vroeger, toen ik alles zou laten vallen voor een baan, heb ik een andere kijk ontwikkeld. Mijn vrouw en ik plannen een reis naar Europa van januari tot maart, specifiek naar Spanje, en niets zou me dat plan doen heroverwegen tenzij er een ongelooflijk overtuigende kans zich voordoet. Het leven is uitstekend, en ik ben tevreden met hoe dingen gaan.
U heeft uw stem geleend aan verschillende personages in de Barbie-animaties. Gezien de ophef rond de Barbie-film van Greta Grenwald afgelopen zomer, wat zijn uw gedachten over de film?
Nou, ik heb het nog niet gezien. Mijn dochter, die over een paar weken 30 wordt, heeft het twee keer bekeken. Volgens haar is het een geweldige film, en ondanks alle ophef is het gewoon vermakelijk en heeft het geen diepere betekenis. Ze merkte op dat het een film is omwille van de film, zonder iets diepgaands te proberen maken uit het niets. Ik wil het wel zien, maar ik wacht tot het beschikbaar is om te streamen. Ik kan tenslotte thuis betere popcorn maken.
In het licht van de verschillende uitdagingen waarmee de wereld vandaag wordt geconfronteerd, hoe denkt u dat de rol van media, zoals tekenfilms, games en films, verlichting biedt tijdens moeilijke tijden, vooral voor jongere kijkers?
Ik denk dat deze vormen van media niet per se dienen als verlichting, maar ze bieden een middel voor jongere kijkers om te ontsnappen en verschillende richtingen te verkennen. In mijn ervaring op conventies (cons) heb ik een divers publiek ontmoet, waaronder oudere individuen en zeer jonge kinderen, de meesten zijn tieners, twintigers of midden dertig. Velen van hen komen naar deze evenementen puur om te genieten, en er is iets bewonderenswaardigs aan hun vermogen om andere zorgen opzij te zetten en gewoon plezier te hebben.
Wanneer ik naar cons ga, doe ik bewust moeite om niets politieks of potentieel negatiefs te bespreken. Deze mensen verdienen een ruimte waar ze rust kunnen vinden. Een aanzienlijk deel van de deelnemers, vooral kinderen, bevindt zich op het autismespectrum. Hun unieke kijk op het leven, die op sommige manieren eenvoudiger kan zijn, maakt hen ook gemakkelijk opgewonden en betrokken. De zachte en positieve sfeer die cons bieden, is bijzonder gunstig voor hen.
Tijdens deze evenementen benaderen mensen me vaak met vragen over de projecten waar ik aan heb gewerkt, zoals Sailor Moon. Hun grootste zorgen draaien om discussies zoals: "Toen je met die-en-die werkte aan Sailor Moon, heeft ze da-da-da-da-da-da-da-da-da-da?" of "Wie is je favoriete actrice onder de drie meisjes die Sailor Moon hebben gedaan?"
Het is geruststellend om te zien dat, althans tijdens deze fase van hun leven, hun grootste zorgen draaien om het genot van deze vormen van media. In de bredere wereld is er veel om je zorgen over te maken, maar tijdens deze momenten vinden deze individuen troost in de eenvoud en vreugde van het bespreken van hun favoriete shows of personages. Het wordt een vredige tijd in hun leven, en ik geloof dat escapisme, zelfs voor een korte tijd, een waardevol en noodzakelijk aspect is van het omgaan met problemen waarmee we worden geconfronteerd.
Wil je meer zien en horen van John Stocker? Onze vrienden van de Star Wars Podcast zijn, na ons gesprek, nog dieper ingegaan op het acteerwerk van John gedurende zijn periode van de Ewok & Droids tekenfilms. Dat gesprek is uitgezonden op YouTube en kun je hieronder terugkijken. We bedanken John voor zijn tijd en wensen hem en zijn familie fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar. We hopen hem snel een keer te zien op een van de evenementen in Europa.