Recensie: "Unicorn Wars": Kleurrijk, filosofisch en buitengewoon fascinerend

maandag, 11 september 2023 om 14:12
unicorn wars 0

Een verrassende mix van onschuld en duisternis

Het is zeldzaam dat een film je nog lang na de aftiteling tot nadenken stemt. Dit overkwam ons toen we de Spaans-Franse animatiefilm "Unicorn Wars" onder de loep namen voor deze recensie. We hadden geen idee wat we konden verwachten van deze film, die zichzelf promoot als een kruising tussen "Happy Tree Friends" en "Apocalypse Now." Deze ongewone combinatie bleek al snel bevestigd te worden. De vrolijke, kleurrijke beren in de film zijn namelijk niet allemaal even vrolijk en vriendelijk, maar kleurrijk zijn ze zeker.
In "Unicorn Wars," gebaseerd op zijn eigen kortfilm "Unicorn Blood," neemt filmmaker Alberto Vázques de kijker mee naar een wereld vol kleurrijke personages. Echter, in plaats van puur vermaak, worden we geconfronteerd met een diepgaande introspectie over de oorsprong van het kwaad. Vázques staat bekend om zijn bekwaamheid in het combineren van onschuldige personages met schokkende gebeurtenissen, en in "Unicorn Wars" is dit niet anders.
unicorn wars 3 1140x570
Still 'Unicorn Wars' via unicornwarsthefilm.com

Het verhaal van "Unicorn Wars"

In een magisch bos leefden eenhoorns in harmonie met wilde dieren, totdat beren een oud kerkgebouw ontdekten en een heilig boek van kennis vonden. Dit boek gaf de beren bewustzijn en leidde tot hun eigen beschaving, wat hun fysieke verschijning in kleurrijke "teddyberen" transformeerde. De beren wilden het bos cultiveren, maar dit bracht hen in conflict met de eenhoorns, die hun thuis wilden behouden.
Deze tegenstellingen escaleerden in een oorlog, waarbij de beren geloofden dat het einde zou komen wanneer hun "uitverkorene" het bloed van de laatste eenhoorn dronk en een goddelijk wezen naar het bos bracht. Een meeslepend verhaal van botsende werelden en diepgewortelde overtuigingen.
unicorn wars 12 1 1140x570

Filosofische verkenning

In Vázques' "Unicorn Wars" zijn schattige teddyberen met grote, ronde ogen al jaren verwikkeld in een heilige oorlog tegen de machtige eenhoorns. Het resultaat is een bloederige 18+ versie van "Care Bears," waarin de beren zijn geprogrammeerd om genadeloos te doden. Deze animatiefilm biedt een gruwelijke, maar boeiende kijk op antifascisme, militarisme, autoritarisme, en religieus fanatisme.
"Unicorn Wars" klinkt op het eerste gezicht absurd, bizar, en compleet over de top. Maar onder deze oppervlakte schuilt een dieper verhaal dat nog lang blijft hangen.De film heeft een filosofische laag die onderzoekt wat het met een wezen kan doen wanneer het zich niet gehoord of begrepen voelt. Frustratie en jaloezie kunnen iemand vormen en uiteindelijk leiden tot verbittering, met verstrekkende gevolgen voor iemands persoonlijkheid.
unicorn wars 2 1140x570

Taalbarrière

Het feit dat de film in het Spaans is gesproken, vraagt wel om extra aandacht van de kijker. Een Engelstalige versie zou de toegankelijkheid vergroten, vooral voor een internationaal publiek. Vázques heeft namelijk goud in handen met zijn eigen franchise en laat hiermee kansen onbenut om de film interessanter te maken, met name voor bijvoorbeeld streamingdiensten. Dit is overigens het enige negatieve aspect dat te noemen valt over de film, want verder is het niets minder dan een absoluut cinematografisch meesterwerk.

Unieke sfeer

De sfeer van de film is buitengewoon en onderscheidend. De kleurrijke wereld en de personages zijn op momenten even fascinerend als angstaanjagend, en het mysterie dat de eenhoorns omringt, wordt prachtig weergegeven. Wat de film opmerkelijk maakt, is hoe de bloederige scènes worden gepresenteerd. Het geweld en de ellende van oorlog komen op een heel andere manier over op de kijker dan wanneer de setting een duistere middeleeuwse achtergrond zou hebben gehad.
unicorn wars 5 1140x570

"Unicorn Wars" draait vanaf 21 september in de Nederlandse bioscopen en wordt uitgegeven door filmdistributeur Periscoop Film. We zijn verheugd dat we de kans hebben gehad om deze film te bekijken, en we kunnen niet anders dan concluderen dat het lang geleden is dat we een animatiefilm hebben gezien die je, vooral als je zonder verwachtingen kijkt, zo diep doet nadenken. Daarom verdient "Unicorn Wars" een indrukwekkende en welverdiende eindbeoordeling van 8,8.

Fim by the Sea

Met zijn verrassende combinatie van onschuld en duisternis, gedurfde benadering en diepgaande filosofie is "Unicorn Wars" een film die je absoluut niet mag missen. Dit kleurrijke en visueel verbluffende avontuur zal je nog lang bijblijven. "Unicorn Wars" draait vanaf 21 september in de bioscoop en is ook te zien tijdens het Film by the Sea festival. De speeldagen en -tijden zijn terug te vinden op de website.