Recensie: "Surrounded" - Een Verfrissende Western met Onnodige Ondertoon

dinsdag, 25 juli 2023 om 16:00
fvsky0ejwc3kmmp6tuulkfqqlty scaled
In een tijd waar goede Westernfilms schaars zijn, komt er af en toe een pareltje tevoorschijn dat de aandacht verdient. "Surrounded," met de getalenteerde acteurs Letitia Wright en Jamie Bell in de hoofdrol, is zo'n verrassende ontdekking. Ondergedompeld in een klassiek kat-en-muisspel, weet de film de kijker te vermaken met een reeks spannende confrontaties.
aceamvhuusucxemauqzxxvonnup 1140x570
Still 'Surrounded' via TMDB

Surrounded

Het verhaal volgt Mo Washington (Letitia Wright), een voormalige Buffalo Soldier die naar het Westen reist om aanspraak te maken op een goudmijn. Haar plannen worden echter verstoord wanneer haar koets wordt overvallen. Mo wordt gedwongen een gevaarlijke bandiet gevangen te houden en moet zien te overleven wanneer de bende van de bandiet hem probeert te bevrijden. Deze situatie zorgt voor een boeiende filmervaring, waarbij de jacht op elkaar centraal staat.

Kat-en-Muisspel

Ondanks het feit dat het concept van de film als een kat-en-muisspel uitstekend werkt, lijkt de toegevoegde onderliggende boodschap enigszins overbodig. Het hoofdpersonage wordt namelijk herhaaldelijk in de film aangezien voor een jongen en ervaart tevens de impact van het behoren tot een minderheid in die tijd. Hoewel dit een belangrijk onderwerp is, voelt het subplot niet volledig geïntegreerd in het hoofdverhaal. Het zou veel betekenisvoller zijn geweest als het directer verband had gehouden met Mo's zoektocht naar wraak of emancipatie.
kxpntz4ovwmanp9kxxcwhcdjxdx 1140x570
Still 'Surrounded' via TMDB

Spectaculaire Climax

Letitia Wright en Jamie Bell zetten sterke vertolkingen neer en bouwen gedurende de film een interessante band op. De climax van het verhaal, waarbij de twee hoofdrolspelers tegenover elkaar komen te staan, is spectaculair en bevredigend. Wie er uiteindelijk overleeft en hoe Mo's toekomst eruitziet, blijft hier onbesproken om de spanning van de film niet te bederven.

Conlcusie

"Surrounded" biedt een verfrissende kijk op het Western-genre. Ondanks het ontbreken van grootschalige sets draagt de prachtige omgeving waarin de film is geschoten bij aan de authentieke sfeer van een epische Western. Al met al verdient "Surrounded" een waardering van 6,7. Het is een unieke Western die uitblinkt in zijn jachtige dynamiek en epische setting. Helaas wordt de film te vaak belemmerd door de onderliggende boodschap die het probeert te vertellen. Desondanks is het de moeite waard om deze film zelf te ontdekken en te genieten van het meeslepende avontuur.