Recensie: "One Piece" - Iñaki Godoy schittert als Luffy in hartverwarmende Netflix-adaptatie

donderdag, 31 augustus 2023 om 21:03
cxitu57jzzfkpjlfc7fjqe1vxh
Bij de eerste aanblik van de live-action adaptatie van de immens populaire anime "One Piece" heerste er begrijpelijke scepsis. Netflix heeft echter een aangename verrassing voor ons in petto. Terwijl de serie zo nu en dan een misstap maakt, slaagt ze er toch in om de feel good-vibe van de anime goed over te brengen.
De serie volgt de avonturen van de Straw Hat Pirates terwijl ze gevaarlijke zeeën en onbekende gebieden verkennen op zoek naar de legendarische "One Piece" schat, die hun kapitein, Monkey D. Luffy, tot de "Koning der Piraten" zal kronen. Met de Navy op hun hielen en concurrentie van andere piraten, bundelen de Straw Hats hun unieke vaardigheden en onwrikbare vriendschap om hun dromen te verwezenlijken.
xwnlgvkscr0gcbg7zug2hdssv0o 1140x570
Still 'One Piece' via TMDB

Uitdagingen bij het vertalen van Anime naar Live-Action

Het is belangrijk om te onthouden dat we hier te maken hebben met een anime-adaptatie, en sommige personages kunnen gewoon niet zo karakteristiek vertaald worden naar live-action. Hier en daar komt een personage zelfs totaal niet geloofwaardig over. De eerste piraat die we ontmoeten, "Alvida", levert helaas een van de slechtste acteerprestaties van het jaar af. Ook wanneer duidelijk gebruik wordt gemaakt van een stunt-double, wordt de geloofwaardigheid volledig weggevaagd. Gelukkig duurde haar aanwezigheid niet langer dan twee afleveringen.

Iñaki Godoy als Luffy

Iñaki Godoy daarentegen levert een magistrale prestatie en omarmt de rol van Monkey D. Luffy volledig. Zijn charisma is aanstekelijk en maakt van hem een perfecte Luffy. Naast Luffy zijn sommige personages uitstekend naar live-action vertaald, terwijl anderen uit de toon vallen. Bij sommige lijkt het alsof ze een cosplayer hebben ingehuurd voor de rol. Maar als je daar doorheen prikt, wordt het een zeer vermakelijke serie die zowel fans van de "One Piece" anime als Netflix-kijkers die nog nooit van de anime hebben gehoord, een heerlijke binge-ervaring biedt.
mxsmripmosgpfgeg3snhjxfbwus 1140x570
Still 'One Piece' via TMDB

Een enigszins rommelig plot

Het plot lijkt te proberen enkele momenten uit de anime aan te stippen, maar slaagt er daardoor niet in om een diepgaand verhaal te vertellen. Deze beperking is begrijpelijk, gezien het feit dat het eerste seizoen slechts uit acht afleveringen bestaat, terwijl de anime inmiddels de mijlpaal van duizend afleveringen heeft bereikt. Desondanks slaagt de serie erin om de kern van de anime, het gevoel en de boodschap, effectief over te brengen. Hoewel het af en toe een tikje sentimenteel kan zijn, weet het op bepaalde momenten diep te raken en biedt het een vermakelijke kijkervaring.

Indrukwekkende FX

De visuele effecten en setontwerpen zijn verbluffend voor een Netflix-serie. Hoewel sommige personages, zoals eerder gezegd, lijken op verdwaalde cosplayers, slaagt de serie er over het algemeen in om de bekende anime-personages op een geloofwaardige maar toch eigen wijze naar live-action te vertalen.
peebdk2odbl0hwa7elsomji0vql 1140x570
Still 'One Piece' via TMDB

"One Piece" in live-action is een intrigerende verkenning van de geliefde anime-wereld. Ondanks enkele teleurstellende momenten en een af en toe wankel plot, slaagt het erin de essentie van de anime vast te houden. Met Iñaki Godoy's meesterlijke vertolking van Luffy en verbluffende visuele effecten biedt deze serie zowel diehard anime-fans als nieuwkomers een boeiende kijkervaring. Het eerste seizoen van de live-action adaptatie van "One Piece" verdient een solide 7,2 als beoordeling. Gooi je hoed in de ring en laat je meeslepen door deze levendige adaptatie van "One Piece" op Netflix.