Recensie: "Dumb Money" door Sid Lukkassen - Komedie Over Kapitalisme en Klassenstrijd

donderdag, 12 oktober 2023 om 11:54
hb0befvznx2zlgwwuwenoivek1u
Dumb Money is een film die in de huid kruipt van het nieuwe proletariaat. Dat wil zeggen, om met Karl Marx te spreken, de mensen met weinig bezit. Eigenlijk bezitten ze niets buiten hun tijd en arbeid. Hun arbeid en tijd ruilen ze op de markt tegen een (dikwijls) karig salaris. Ze doen saaie baantjes, zoals magazijnen bevoorraden, en houden weinig geld over.
Dumb Money gaat over de sociaaleconomische kloof tussen de maatschappelijke bovenlaag, miljardairs en hedge funds managers, en de ‘working poor’, de zojuist omschreven moderne proletariërs. Wat nu als deze bezitslozen zich verenigen, een cause vinden, een soort idool om zich rond te scharen, en samen een vuist te maken tegen het globalistische grootkapitaal?
w7x0p7yooifqse4bjritswk4don 1140x570
Dit is in een notendop de filmplot, gebaseerd op een waargebeurd recent verhaal. Namelijk de controverse rond Gamestop – een videogame bedrijf waarvan een paar rijkaards meenden dat het failliet zou gaan. Hedge funds hadden er geld op ingezet dat Gamestop kopje onder zou gaan. Echter toen trad ene ‘Roaring Kitty’ naar de voorgrond – op YouTube ook bekend als ‘Deep F*cking Value’ – die met een andere analyse kwam, die Gamestop beter waardeerde dan de miljardairs. Vervolgens ontstond op de aandelenmarkt een titanische slagenwisseling tussen de miljardairs en het moderne proletariaat, wat uiteindelijk de val van Melvin Capital, een hedge fonds, tot gevolg had.
In deze film zien we dus ‘how it all went down’ – het is een prachtig verhaal dat zich ook leent voor een prachtige verfilming. Mijn oordeel is dat dit is gelukt. De acteurs zijn uitmuntend gecast, waarbij de personages werkelijk tot leven komen. Het voelt echt aan alsof het zo is gegaan en alsof je er middenin staat. Dumb Money bevat veel droge humor en is tegelijk een commentaar op hedendaagse klassentegenstellingen. Het is daarnaast een reflectie op solidariteit, hebzucht en op zowel de mooie als de gevaarlijke kanten van het kapitalisme. Aanrader!
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram! Steun Sid via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!