Recensie: "Cobweb" - Ondanks clichés een bijzonder angstaanjagende horrorsensatie

zaterdag, 19 augustus 2023 om 13:00
dawsne3kvapwkfawkdmdmysocud
Het lijkt een verhaal dat we al talloze keren hebben gezien: een tiener die geplaagd wordt op school, een afgelegen Amerikaans huis met een lugubere uitstraling, en een achtertuin bezaaid met pompoenen die rond Halloween de bron worden van sinistere gebeurtenissen. Maar laat je niet misleiden door het vertrouwde begin van "Cobweb." Deze nieuwe horrorfilm, met Anthony Starr, weet zichzelf moeiteloos los te scheuren van het clichématige en levert een angstaanjagende ervaring die je op het puntje van je stoel houdt.
si6re00ddvlhki9okx9lsoecndn 1140x570
Still 'Cobweb' via TMDB

Ominieuze stem achter de muur

Het verhaal volgt Peter, een tiener die het slachtoffer is van pestgedrag op school en een teruggetrokken leven leidt met zijn ouders in een raadselachtig Amerikaanse huis. Zijn wereld begint te wankelen wanneer hij vreemd gebonk hoort op zijn slaapkamermuur. Wat aanvankelijk angstaanjagend lijkt, wordt alleen maar vreemder wanneer Peter ontdekt dat er iemand in hun huis leeft, verborgen achter de muren. Zijn angst uit zich mede in een tekening die hij maakt op school, wat vervolgens de aandacht trekt van een inval-leerkracht. Deze leerkracht begint te graven en beseft al snel dat er meer aan de hand is met Peter en zijn ouders dan op het eerste gezicht lijkt.

Verontrustende band met het onbekende

Terwijl Peter aanhoudend wordt gepest op school, ontwikkelt hij een onverwachte band met de mysterieuze stem achter de muur. Zijn ouders, die al net zo onheilspellend lijken als hun huis, raken betrokken bij een reeks verontrustende gebeurtenissen die de hele film op zijn kop zetten. We zullen hier niet te veel verraden om het plot niet te bederven, maar het is voldoende om te zeggen dat "Cobweb" een meester is in het opbouwen van onverwachte wendingen die tegelijkertijd bevredigend en schokkend zijn.

Web van intrige en horror

De film ontpopt zich geleidelijk tot een reeks verrassende plotwendingen die achteraf toch goed doordacht blijken te zijn. Elke gebeurtenis voegt een nieuw mysterie toe, waardoor je voortdurend in spanning zit en je afvraagt wat er hierna zal gebeuren. En waarom draagt de film eigenlijk de titel "Cobweb"? Pas aan het einde van de film wordt deze vraag beantwoord, en het is een onthulling die het hele verhaal in een nieuw licht plaatst. Bovendien laat het einde van de film de deur open voor een vervolg, en gezien het feit dat de film buitengewoon boeiend is, lijkt een tweede deel zeer waarschijnlijk.
80r1yoj7k4yupgz81kr0xtmlzya 1140x570
Still 'Cobweb' via TMDB

Anthony Starr steelt de show

Anthony Starr, vooral bekend van zijn rol als Homelander in de Amazon Prime-serie "The Boys," levert opnieuw een indrukwekkende prestatie. Hij schakelt naadloos over van een ijzige vader met een glimlach naar een angstaanjagende en bijzonder opvliegende vader met een uiterst kort lontje. De complexe persoonlijkheid van Starr's personage past uitstekend bij de acteervaardigheden van de acteur, die hiermee het beste van zichzelf naar voren brengt.

"Cobweb" is typisch zo'n film die gemakkelijk over het hoofd wordt gezien te midden van de vele bioscoopreleases deze zomer. Maar onderschat deze film niet. Hij verschijnt op 24 augustus in de bioscoop en is een absolute must-see voor horrorfans. Hoewel de film in eerste instantie cliché lijkt, weet hij deze clichés slim te gebruiken om een spannend en vermakelijk verhaal te vertellen. Met een speelduur van slechts 1,5 uur gaat de film vlot voorbij, maar het verhaal blijft je bij. "Cobweb" is een verfrissende toevoeging aan het groeiende horroraanbod van 2023, die je zeker niet mag missen. "Cobweb" krijgt als eindbeoordeling een 7,2.