Review: 'Test Drive Unlimited: Solar Crown' - Brullende motoren op Hong Kong Island

zondag, 13 oktober 2024 om 19:00
ss 137cfc5a7406873af9a38309db89fb0fb7e87571
Test Drive Unlimited: Solar Crown voelt als een frisse wind in het racegame-landschap, vooral voor diegenen die, net als ik, op zoek zijn naar een combinatie van klassieke arcade-actie en open-wereld verkenning. Met deze nieuwe titel brengt Nacon de geliefde Test Drive serie na dertien lange jaren eindelijk weer tot leven. En ja, hoewel het niet zonder slag of stoot gaat, is Solar Crown toch een heerlijke rit vol adrenaline, stijl en verkenningsdrang.
Wat deze game direct doet opvallen, is de prachtige recreatie van Hong Kong Island. Het voelt alsof je op vakantie bent, maar dan met een turbo onder de motorkap. Of je nu door de neonverlichte straten van de stad scheurt, de kronkelende wegen van de heuvels opzoekt of rustig langs de kustlijn toert, de omgeving blijft constant een visueel genot.
Dit is geen racegame die je opsluit op een gesloten circuit, maar eentje die je loslaat in een gigantische speeltuin vol mogelijkheden. Het virtuele toerisme-aspect van de game is een schot in de roos en maakt het bijna verslavend om simpelweg rond te cruisen en de verschillende landschappen in je op te nemen.
Toch is Test Drive Unlimited: Solar Crown meer dan alleen een mooie kaart. De races en evenementen bieden voldoende variatie om je urenlang bezig te houden. Van klassieke races tot tijdritten en zelfs 'Domination' races, waarin je punten scoort door als eerste door checkpoints te scheuren. Voeg daarbij de mogelijkheid om auto's te tunen, je collectie uit te breiden met nieuwe bolides, en deel te nemen aan spannende confrontaties tussen twee clans – de Streets en de Sharps – en je hebt een game die zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie.
Maar ondanks deze sterke punten is Solar Crown niet perfect. Het rijden zelf voelt meestal soepel aan, maar soms gooit de game onverwacht roet in het eten. Botsingen met zelfs de kleinste objecten kunnen je snelheid onnodig hard afstraffen, en sommige auto's hebben een stugge besturing die tijd kost om onder de knie te krijgen. In races met veel scherpe bochten kan dat frustrerend zijn en vraagt het om gewenning.
Daarnaast heeft de camera, vooral wanneer je je in smalle straatjes bevindt of op plekken waar je eigenlijk niet hoort te zijn, soms moeite om een goede hoek te vinden. Wanneer je de camera verplaatst naar in de wagen is dit geen probleem, maar voor spelers die liever de camera achter de wagen hebben hangen, kan dit storend zijn.
Een ander minpunt is de altijd-online functie van de game. Een constante internetverbinding betekent dat functies zoals pauzeren of de handige terugspoeloptie ontbreken. Als je een race verprutst, zit er niets anders op dan deze volledig te herstarten – geen ideale oplossing voor wie een klein foutje wil herstellen. Het ontbreken van een solo-modus zoals in andere open-wereld racers is dan ook een groot gemis.
ss 5bb1f5c5fb5833c4b9246f10afda381b03a9e948
Desondanks biedt Test Drive Unlimited: Solar Crown genoeg plezier voor de gemiddelde raceliefhebber. De game heeft een bevredigend progressiesysteem waarbij je reputatiepunten verdient door races te winnen en nieuwe onderdelen voor je auto's vrij te spelen. Het voelt altijd alsof je beloond wordt voor je inspanningen, vooral als je merkt dat je geüpgradede auto soepeler door de bochten gaat of sneller accelereert. Ja, de voortgang kan soms wat traag aanvoelen, vooral in de beginuren, maar uiteindelijk zul je merken dat de beloningen de moeite waard zijn.
Technisch gezien zijn er nog wel wat hobbels op de weg. Van pop-in texturen tot een wisselende framerate, vooral tijdens races, zijn er momenten waarop de game niet helemaal soepel loopt. Toch is de algehele visuele presentatie indrukwekkend genoeg om deze schoonheidsfoutjes door de vingers te zien. De ontwikkelaar heeft aangegeven de game met updates te verbeteren, zodat het technische aspect net zo strak wordt als de rest van de ervaring.
Kortom, Test Drive Unlimited: Solar Crown mag dan misschien niet het racegenre domineren zoals Forza Horizon, maar het levert wel een aangename race-ervaring die zijn plek in de moderne racewereld verdient. Het is een game waarin je urenlang kunt verdwalen, niet alleen om te racen, maar om simpelweg te genieten van de schitterende wereld om je heen.
★★★☆☆
Test Drive Unlimited: Solar Crown is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en PC. Bekijk hieronder de officiële trailer.

Blijf op de hoogte van jouw favoriete games

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze Facebook-groep en abonneer je op het YouTube kanaal van Insight. Zo mis je écht geen enkel nieuwtje!