Review: 'Star Wars: Outlaws' - een sensationeel Star Wars-avontuur

donderdag, 05 september 2024 om 9:00
swo ubifw station escape nologojpg
Het zit de Franse ontwikkelaar en uitgever Ubisoft niet mee de laatste tijd. Avatar: Frontiers of Pandora viel niet bij iedereen in de smaak en de piratengame Skull & Bones kende een desastreuze ontwikkelperiode en zag een enorme player-drop al snel na de release. Nu, met de komst van Star Wars Outlaws hoopt het gaming-fans wat te behagen door op safe te spelen met een grote naam van een gevestigde franchise. Het online geroezemoes over het nieuwste paradepaardje van Ubisoft verkettert de game al bij voorbaat; The Nerd Shepherd dook in een galaxy far far away en beleefde een avontuur tussen de sterren om zelf te ondervinden of de gal spuwerij terecht is.

Loyaliteit kan gekocht worden

Om gelijk met de deur in huis te vallen; protagonist Kay Vess is niet Force sensitief en hanteert ook geen lightsabre. Daarentegen schnabbelt ze bij als kruimeldief en voert foute klusjes uit voor nog foutere figuren. Bijgestaan door haar loyale sidekick Nix; een hybride tussen een schoothondje en alien is met haar laatste klus desastreus verlopen en dienen ze het hazenpad te kiezen.
Met het gekaapte schip de Trailblazer zet ze koers naar de maan Toshara waar de speelwereld voor zich haar ontvouwt. De game speelt zich af tussen de original trilogy delen The Empire Strickes Back en Return of the Jedi dus kijk niet vreemd op als je ergens een gouden protocol droid en een R2 unit ziet staan.
Kay wil voor het snelle geld gaan en sluit zich al snel aan bij een criminele organisatie in de hoop zowat republic credits te verdienen. Jij, de speler zal in aanraking komen met meerdere criminele facties, zo zijn er The Pykes, Crimson Dawn, Ashiga Clan en het Hutt kartel geleid door de illustere Jabba the Hutt. Als je een klus accepteert van het ene kartel, wil soms een ander kartel naar voren stappen om je een betere deal te doen. Kay kan dan de keuze maken door het eerste gekozen kartel te bedonderen en de nieuwe opdrachtgever te plezieren.
Daarbij komt een reputatiesysteem kijken, en geeft je inzicht in de keuzes die je maakt. Doe je een keus maken waar het Hutt kartel blij van wordt en waar extra privileges bij komen zoals nieuwe klussen, terwijl de Ashiga clan minder blij met je is en je zal wantrouwen waardoor je reputatie omlaaggaat. Dit komt de her-speelbaarheid van de game absoluut ten goede zodat bij een tweede playthrough je nieuwe situaties mee zal maken.

Impressive, most impressive

Ook het almachtige Empire is alom aanwezig en zal je het moeilijk proberen te maken. Je zal geregeld een Empire compound moeten infiltreren om bijvoorbeeld contraband terug te veroveren of een circuit-element voor je speeder te stelen voor een upgrade. Eveneens heeft de game lichte RPG-elementen waardoor bijvoorbeeld je blaster kan worden upgraded, de kleding die je draagt en je speeder waarmee je over de planeet zoeft. De nadruk ligt dan ook op het stealth mechanisme waarbij je bij diverse missies niet mag worden gezien. Meerdere pogingen heeft ondertekende nodig gehad om het missiegebied ongezien te voltooien waarbij ik toch meerdere keren ben gezien wat behoorlijk frustrerend werkte.
Gelukkig is het niet alleen rondsluipen en zul je geregeld je blaster moeten trekken in heftige shoot-outs met stormtroopers en andere kwaadwillende. Gelukkig kon Nix mij goed helpen terwijl hij de ene stormtrooper aanviel, sloeg ik de andere vlug knock out. Stealth gebruiken lijkt in de eerste instantie knap waardeloos totdat je eenmaal door hebt hoe de vijand zich gedraagt. Probeer dan ook niet units uit te schakelen van meer dan twee, de derde zal altijd succesvol alarm slaan.
Wie denkt dat de game grossiert in lineair zijn zal behoorlijk opkijken dat er voldoende afwisseling is tussen de missies zelf. De planeten, Tatooine, Toshara, Akiva en Kijimi herbergen veel vraagtekens met een scala aan activiteiten. Een daarvan is van iedere planeet de lokale cuisine te proberen wat resulteert in een hilarische minigame. Absoluut indrukwekkend te noemen is de transitie van vliegen in de ruimte naar een afdaling zetten op een planeet zelf. Dit gaat naadloos zonder laadschermen (lezen-we-mee-Bethesda?)
Naar mijns inziens had optimalisatie beter gekund, terwijl Tatooine en op sommige momenten er prachtig uit ziet met zijn twee zonnen, zien sommige stedelijke omgevingen er weer gewoontjes uit. In de lokale cantina zweefde er een beker zonder er iemand aan vast en ben toch aardig wat keren gelanceerd door een kamer zonder enige goede reden. Aangeraden wordt de game dan ook in kwaliteitsmodus te zetten zodat het beeld op bijna een continue 40 frames per seconde afspeelt.
Om je extra in de sfeer te brengen is de beeldverhouding gezet op 21:9 wat resulteert in een breedbeeld zoals de Star Wars films ook gepresenteerd worden. Wie hier niet op zit te wachten kan natuurlijk ook het beeld bij de settings weer aanpassen naar full screen.

Wie zich een beetje heeft ingelezen de laatste paar weken weet dat Ubisoft het flink voor de kiezen heeft gekregen onder andere op de social media platforms. Er zou aan alles mankeren aan de game wat het tot een onspeelbare puinhoop zou maken, middels dit sluitstuk kan ik bevestigen dat deze uitingen kant noch wal raken en onder de eerdergenoemde punten een puike Star Wars game schuilt. Het Zweedse Massive Entertainment dat onderdeel is van Ubisoft, en eerder verantwoordelijk voor het imponerende The Division2. De sfeer druipt ervan af, Kay en Nix zijn een sterk duo en met name het audiodesign is van de bovenste plank. Bekende bliepjes en piepjes zijn er in overvloed maar absoluut heerlijk is het te noemen als er een Tie-Fighter in Dolby Atmos voorbij scheert.
Wie voorbij het makke stealth mechanisme kan kijken, en de patchbare day one foutjes zal in Star Wars Outlaws een heerlijke avonturen game ontdekken die voor zowel nieuwkomers als fans van het eerste uur een sensationeel avontuur in petto heeft. Als na 30 uur de end-credits over je scherm rollen zijn de hoofdmissies in de eerste volledig open wereld Star Wars game voorbij en wacht er nog een universum aan optionele missies op je. Ubisoft heeft met recht een weer een degelijke game afgeleverd, de tijd zal het leren of ze hiermee een nieuwe franchise hebben aangeboord.
★★★★☆

Blijf op de hoogte van jouw favoriete games

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze Facebook-groep en abboneer je op het Youtube kanaal van Insight. Zo mis je écht geen enkel nieuwtje!