Review: 'Romance of the Three Kingdoms VIII Remake' - Koninkrijken, dynastieën en oorlog in Azië

Games
woensdag, 06 november 2024 om 6:00
ss 317c5b7e69a1557dff9abfca22b26d02dd49411f

De remake van Romance of the Three Kingdoms VIII (RotTK 8) is een spel dat gaat over koninkrijken, dynastieën en oorlogen in Azië. Deze remake voegt verbeteringen toe en bevat nieuwe content, terwijl de traditionele gameplay behouden blijft. Fans van het origineel worden echter teleurgesteld door het ontbreken van de multiplayer-modus. Deze mode was een geliefd kenmerk waarmee tot acht spelers in het origineel strategisch samenwerkten of elkaar konden uitdagen.

Een nadeel van dit spel is dat het ontzettend onoverzichtelijk en zelfs chaotisch is voor nieuwe spelers. De logica waarmee het spel bestuurd wordt, gaat eerder terug op Aziatische denkwijzen. Deze besturing voelt voor Westerse spelers, althans in mijn beleving als iemand die toch veel spellen in het strategy genre heeft doorgeploegd, sterk anti-intuïtief. Tijdens gevechten te paard moet je bijvoorbeeld een aantal kaarten met een aantal nummers selecteren. Hierbij is het onduidelijk wat effectiever is, meerdere kaarten met lagere nummers, minder kaarten met hoge nummers, of gewoon maar wat doen. De uitleg is summier.

Het spel bestaat eigenlijk uit vier delen. Ten eerste, de kaart van je stad en alle menuutjes met informatie over hoe de officieren zich tot elkaar verhouden; dan, de kaart van het land met de steden en provincies die je kunt veroveren en diplomatie mee kunt bedrijven. Dan heb je nog de oorlogskaarten waar je de eenheden op kunt bewegen, een beetje vergelijkbaar met Fire Emblem, en tot slot heb je minigames. Zoals de genoemde gevechten te paard en ook bijvoorbeeld debatten tussen officieren.

De eerlijkheid gebied me toch te zeggen dat het spel bezwijkt onder het gewicht van zijn eigen complexiteit. Letterlijk alles is onderhevig aan micromanagement en tegelijk zijn de mechanieken van het spel duister en ontoegankelijk. Geef mij toch maar een kaart waarop ik zelf barracks, archery ranges en kastelen kan neerzetten, en waar ik dan ook duidelijk kan begrijpen welk gebouw, welke unit produceert. Dan is alles wat er gebeurt een meer navolgbaar, meer logisch gevolg van het voorgaande en heeft de speler voor zijn gevoel meer controle; nu is het zo dat officieren met elkaar debatteren en geschenken uitwisselen. Soms gebeurt er dan ‘iets’ – als je geluk hebt krijg je enkele beurten later meer eenheden op het veld.

Het mag duidelijk zijn dat RotTK 8 Remake het bekende speelritme behoudt, dat draait om strategische planning, relatieontwikkeling en veldslagen. Spelers kiezen een personage uit een enorme cast en bepalen hun rang en rol, van een vrij officier tot heerser van een rijk. Heersers hebben het meeste controle, met toegang tot strategische sessies waarin troepen worden verdeeld, diplomatie wordt bedreven en veldslagen worden voorbereid. Een nieuwe functie, een ‘Tales’-logboek, houdt historische en strategische gebeurtenissen bij, maar de hoeveelheid data om bij te houden is zó overweldigend, dat je jezelf vaak alsnog verloren voelt.

Hoewel de kunstmatige intelligentie (AI) verbeterd is, zijn er ook op de normale moeilijkheidsgraad zeer inconsistente ‘difficulty spikes’, die de uitdaging inconsistent maken. De ‘bonds’ tussen officieren kennen een overzichtelijk relatieschema. Maar wat precies het effect op het spel is, is zoals gezegd niet erg intuïtief. Waarschijnlijk zal de speler echt tientallen uren in dit spel moeten investeren voordat het een tikkeltje duidelijker wordt. En zoals gezegd heb ik een voorkeur voor spellen waar duidelijk is, welk gebouw welke eenheid produceert en tegen welke kosten. Hier is de economie waarop je je leger baseert, afhankelijk van een ondoorgrondelijk aantal variabelen in de relationele sfeer. Ga er maar aan staan!

Qua content is de remake indrukwekkend. Met meer dan 1000 speelbare officieren en 54 scenario's uit de originele game en de Power Up Kit-uitbreiding, biedt de game een bijna eindeloze hoeveelheid gameplay. De speler kan ook nieuwe karakters creëren, hun vaardigheden aanpassen, wat zorgt voor een unieke en persoonlijke spelervaring.

Ondanks de hoeveelheid content en verbeterde gebruikersvriendelijkheid, voelt de afwezigheid van multiplayer als een gemiste kans. Verder hebben de herhalende omgevingen en stadsachtergronden een beperkte variatie. De muziek is niet echt om over naar huis te schrijven. Romance of the Three Kingdoms 8 Remake blijft daarmee een waardevolle toevoeging voor liefhebbers van de Three Kingdoms-serie, vooral voor spelers die geen bezwaar hebben tegen het ontbreken van multiplayer.

Mijn conclusie is – zelfs als je een liefhebber bent van spellen die raken aan dit genre, zoals Fire Emblem, Civilization, enzovoorts, dan nóg ga je hier verdwalen. Maar wie weet is dit het uiteindelijk toch allemaal waard voor iemand met een lange adem.

Cijfer: 6

Romance of the Three Kingdoms 8 Remake is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Microsoft Windows. Steun Sid Lukkassen via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!

Blijf op de hoogte van jouw favoriete games

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete films, series en games, word lid van onze Facebook-groep en abonneer je op het YouTube kanaal van Insight. Zo mis je écht geen enkel nieuwtje!