In de schaduwrijke uithoeken van de gamewereld verschijnt "Gord", een titel die specifiek gericht is op doorgewinterde spelers van real-time strategy (RTS) games die houden van duistere en beklemmende sferen. Ontwikkeld door Covenant, nodigt Gord spelers uit om zich te laten meeslepen in een schimmige wereld die doet denken aan de spookachtige stadjes uit "Diablo IV". Dit is een game die het potentieel heeft om te boeien, maar de esoterische gameplay-mechanismen en grimmige thema's kunnen degenen die niet bekend zijn met het genre wellicht afschrikken. Versterk je nederzetting en overleef in een duistere wereld
Gord draait om een brouwsel van stadsbouw, overlevingsstrategieën en real-time strategy (RTS) gameplay, allemaal gesitueerd in een middeleeuws aandoende wereld vol invloeden uit de Poolse folklore. Je wordt aan het roer gezet van een groep inwoners die de taak hebben om gords - dat zijn versterkte nederzettingen - op te richten in een land dat te maken heeft met demonische wezens genaamd "Horrors". Overleven draait om deze bovennatuurlijke wezens tevreden houden op verschillende manieren, inclusief het brengen van bloedoffers die net zo griezelig zijn als ze klinken. Het begin zet direct de toon voor Gord's duistere verhaal, waar volwassen onderwerpen worden onderzocht die sommige spelers misschien wat ongemakkelijk vinden.
Gedoe met gebouwen en frustratie in de wildernis
De spelmechanismen vereisen een zorgvuldige aanpak bij het plaatsen van gebouwen binnen de grenzen van je stadsmuren. Helaas zijn de mechanica niet altijd gebruiksvriendelijk. Gebouwen plaatsen vergt nauwkeurige overweging vanwege het onvermogen om ze te verplaatsen na constructie, wat vaak leidt tot frustratie. Deze uitdaging strekt zich uit tot het beheren van de rollen van de kolonisten, waarbij het constante jongleren tussen taken irritant wordt.
Wanneer je kolonisten de wildernis instuurt om grondstoffen te verzamelen, wordt het pas echt spannend. Wolven, beren, goblin-achtige "Gazers", en je raadt het al, die akelige "Horrors", zitten overal verstopt, waardoor het verzamelen van hulpbronnen een riskante taak wordt. De duisternis zelf eist zijn tol op de geestelijke gezondheid van de kolonisten, een extra laag complexiteit die leidt tot zowel intrigerende als frustrerende uitkomsten. Het verzamelen van spullen wordt zo een flinke uitdaging.
Gemiste kansen en weinig diepgang
Ondanks dat die uitdagingen in Gord interessant kunnen zijn, wordt het gevoel van een hechte gemeenschap een beetje gemist. De kolonisten zijn niet meer dan arbeiders zonder enige vorm van diepgaande interacties of relaties. De gevechtsmechanismen zijn op zichzelf wel okay, maar bieden niet veel diepgang. Er zijn wat interessante ideeën, zoals verkenners die fungeren als fakkeldragers. Helaas komt de game soms wat tekort als het aankomt op het effectief aansnijden van zijn eigen verhaal, wat uiteindelijk het gevoel geeft dat er kansen om de game naar een hoger niveau te tillen zijn gemist.
Duistere vibes en opmerkelijke personages
Waar "Gord" echt opvalt en in uitblinkt, is de duistere en unieke setting. De wereld van Gord geeft je het gevoel dat je de burgemeester bent van een nederzetting in het universum van Diablo. De wereld van Gord barst van de opmerkelijke personages en de cutscenes zijn eveneens vermakelijk. De voice-acting is ook prima, waarbij verschillende accenten bijdragen aan de diversiteit van de personages. Hoewel "Gord" wordt gepresenteerd als een duistere game, is het op geen enkel moment echt angstaanjagend geweest. Maar dat is natuurlijk ook een lastige opgave in een RTS-game.
Conclusie
"Gord" presenteert zichzelf als een uitdagend avontuur voor gamers met een flinke dosis real-time strategy ervaring, die tevens een voorliefde hebben voor duistere en sombere sferen. De duistere thema's en intrigerende, doch complexe gameplay-mechanismen creëren een niche die hoogstwaarschijnlijk alleen volledig begrepen zal worden door doorgewinterde RTS-fans. Als je minder bekend bent met dit genre, is het wellicht verstandig om eerst andere RTS-titels te verkennen voordat je aan deze duistere reis begint. De wereld van Gord heeft enorm veel potentie en ik heb oprecht hoop dat het zich zal ontwikkelen tot een boeiende franchise. Misschien zou de setting zelfs beter passen bij een soort RPG-game, wie weet.
Ik heb de game gespeeld op de Playstation 5, wat toch resulteert in een wat minder vloeiende ervaring voor een RTS-game in vergelijking met het gebruik van muis en toetsenbord op een pc. Daarbij komt nog dat ik geen doorgewinterde RTS-veteraan ben en met nog talloze andere games op de planning, heb ik helaas niet veel tijd (en zin) om de spelmechanismen volledig te doorgronden.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram!