Review: "Diablo IV" door Sid Lukkassen - Meeslepende gevechten in een duistere fantasiewereld

zaterdag, 29 juli 2023 om 13:11
igc inariusintro rs 01
Om te beginnen wil ik benadrukken dat ik bewust niet ben meegegaan in de hype rondom de release van Diablo IV. Ik geloof namelijk niet in het haastig uitbrengen van een review alleen maar ‘om gelezen te worden’. Wanneer je dat doet, loop je het risico om meegezogen te worden in het frame dat de ontwikkelaars zorgvuldig hebben gecreëerd, en jezelf te laten meeslepen door de hype. Het is veel waardevoller om een game te bespreken vanuit de ervaring van de reviewer zelf. Op die manier kun je echt ingaan op de obstakels die je tegenkomt, in plaats van het spel in sneltreinvaart door te spelen om maar snel een recensie uit te brengen.
Op de redactie van The Nerd Shepherd waren wij razend enthousiast over Diablo IV. Ik werd overgehaald om het ook te spelen, inclusief een PlayStation Gold-abonnement en alles erop en eraan. Het idee van een lootgebaseerde dungeon crawler sprak me meteen aan! Samen met een groepje vrienden op avontuur gaan, een kerker verkennen en machtige bazen verslaan zoals in Dungeons & Dragons. Vet toch?
dungeongameplay beaconinglabyrith jpa 001 1140x570
Still 'Diablo IV' via Blizzard

Ongelijke Voortgang

Inderdaad wel vet. Maar vet met een dikke maar. Omdat elke speler een eigen questkaart heeft, kun je weliswaar te gast zijn in de wereld van je vrienden, maar de kans is groot dat je dezelfde quests nogmaals moet spelen in je eigen wereld. Hierdoor kan het zijn dat sommige spelers de tussenfilmpjes al hebben gezien, terwijl anderen dat nog niet hebben gedaan. Als je vrienden de tussenfilmpjes overslaan, beginnen zij eerder aan het gevecht met de baas, wat meteen een negatieve invloed heeft op de kracht van het team.
Er zijn meer van dit soort punten waarover niet goed is nagedacht. Sommige spelers willen missies voltooien, anderen willen verzamelen en grinden, en weer anderen willen hun uitrusting verbeteren. Hierdoor zit je constant op elkaar te wachten, zelfs als je in dezelfde wereld speelt.

Beperkte Inventarisruimte en Overvloed aan Items

Een andere significante tekortkoming is de overvloed aan slechte voorwerpen en de beperkte inventarisruimte. Je kunt twee dingen doen. Ofwel je bent zeer selectief in wat je oppakt, maar dit vertraagt je voortgang omdat je steeds de voorwerpen moet inspecteren. Ofwel je pakt gewoon alles op en speelt door, maar dan moet je telkens naar de blacksmid om je voorwerpen te vernietigen.
Beide opties zijn niet ideaal als je in een groep speelt en op elkaar moet wachten. Ik vond uiteindelijk het item dat ik nodig had, een legendarisch paar laarzen met een extra sprintvermogen en de mogelijkheid om twee extra skeletten op te roepen. Maar door het overvloedige aantal voorwerpen dat ik moest vernietigen bij de blacksmid, heb ik per ongeluk ook dat legendarische item vernietigd. Erg zonde. Met de komst van seizoenspassen begint iedereen in principe weer opnieuw, dus in dat opzicht valt de ‘schade’ nog mee. Maar persoonlijk vind ik mijn tijd te kostbaar om helemaal opnieuw te moeten beginnen met een personage.
miscgameplay ghouls dd 001 1 1140x570
Still 'Diablo IV' via Blizzard

Permanent Online

Een ander groot minpunt van dit spel is de noodzaak om permanent online te zijn. Dit betekent dat als je over twaalf jaar de Diablo IV-disc uit de kast wil halen om het te herspelen, je moet hopen dat de servers nog steeds draaien. Het is onmogelijk om het spel te spelen zonder verbinding te maken met de server. We zijn dankzij Blizzard weer een dikke stap dichter bij de ‘you will own nothing and be happy’-wereld.

Glitches en Bugs

Al met al heb ik me zeker vermaakt met Diablo IV. Ik vond het geweldig om hordes vijanden neer te halen en een steeds betere uitrusting bij elkaar te puzzelen. Uit eigen ervaring bleek dat het spel op de Playstation 4 behoorlijk buggy is, en wat ik zo teruglees in commentaren online, zijn er ook issues op de andere systemen. Soms kwam ik in maps terecht die niet goed waren geladen. Ik werd teruggeduwd naar waar ik vandaan kwam. Zwevende aardkluiten kwamen voorbij omdat delen van de omgeving niet waren geladen – de vreemdste dingen deden zich voor. Zelfs de kledingkast en de voorwerpenkist werden niet in de map geladen...
screen1
screen2

Beperkte Skill Progressie

Een ander nadeel is de uitputbaarheid van skills. Op een zeker moment heb je alle skills ontgrendeld. Hoewel je een paar keer je skill tree kunt resetten om nieuwe skills te kiezen, kom je er al snel achter welke skills je wel en niet wil gebruiken. De vijandelijke hordes worden moeilijker en agressiever, maar jouw personage zal in verhouding niet veel sterker meer worden. Je kunt hooguit nóg betere loot bijeensprokkelen en meer paragon-punten verzamelen om meer schade aan te richten, maar de vijanden worden evenredig sterker en taaier. Ondertussen blijven jouw vaardigheden en mogelijkheden grotendeels hetzelfde, omdat er een harde limiet zit op de vaardigheidspunten. Dit vooruitzicht ontmoedigt mij om nog veel verder te blijven spelen.
paragon board1 1024x577
Still 'Diablo IV' via Blizzard

De uitgebreide en sfeervolle spelwereld, de overvloed aan content en quests, de dynamische en meeslepende gevechten, het vermakelijke verhaal en de typische Diablo-sfeer maken het spel de moeite waard. Echter, er zijn ook merkbare negatieve aspecten, zoals de glitches, de haast om door het verhaal te jagen vanwege spelers die alles al hebben gezien, het gebrek aan inventarisruimte en de beperkte variatie in de eindbazen en hun voorspelbare patronen. De meeste baasgevechten zijn niet echt uitdagend, in de zin dat het toch steeds aankomt op schade absorberen versus schade uitdelen.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter en Instagram! Steun Sid via BackMe: en volg zijn Telegram-kanaal!