Eerder op The Nerd Shepherd bespraken wij Resident Evil 4 Remake. Daar werd al aangekondigd dat het spel nog niet compleet was, omdat The Mercenaries nog moest uitkomen. Inmiddels is deze aanvulling als DLC verschenen. Genoeg materiaal om een eigen recensie aan te wijden. Mercenaries betekent ‘huurlingen’ en is een spelmodus waarin geen verhaal bestaat en puzzels ontbreken. Het draait om gevechten zo stijlvol mogelijk afwerken, lange killstreaks maken en hoge scores behalen. Om met de deur in huis te vallen: er ontbreekt nogal wat. Albert Wesker is afwezig, evenals Ada Wong en het geliefde Waterworld level. Hiermee breekt Capcom nogal wat harten, alleen al omdat Ada het enige speelbare vrouwelijke personage was. Het vrouwelijke geslacht is nu totaal niet gepresenteerd binnen de Mercenary-mode.
Het is ronduit onvergeeflijk, dat zulke geliefde personages worden weggelaten. Voor Waterworld, dat ook uniek was omdat het een unieke vijand bevatte, namelijk een reusachtige man met een dubbele kettingzaag, is niet eens een ander level in de plaats gekomen! We houden dus over: het Spaanse dorpje, het gotische kasteel en de woestijnachtige legerbasis.
Hier staat tegenover dat er wel één personage voor het eerst speelbaar is gemaakt, namelijk Luis Sera, die ook in het hoofdverhaal een belangrijkere rol gekregen heeft (bekijk hier mijn stream met ‘Poppencast Peter’:
Gaming Sessie #5 Sid | Resident Evil - YouTube). Verder is nog relevant dat aan het kasteel-level nu een kanon en katapulten zijn toegevoegd; de legerbasis heeft mounted machineguns die de speler kan benutten. De speler verzamelt groene bollen voor extra tijd en gele, om je special ability op te laden. Deze bollen verschijnen altijd op andere plekken, wat een voordeel of nadeel kan zijn, afhankelijk van of je afwisseling zoekt of een perfecte score nastreeft.
ADVERTISEMENT
Zelf vind ik Luis geen fijn personage in deze spelmodus. Hij heeft een pistool met tien kogels, een old school sniper rifle en kan als special ability dynamiet op de grond leggen. Het schieten en herladen met de sniper rifle gaat langzaam en tien pistoolkogels voordat je moet herladen is weinig. Ook beweegt hij zich traag voort. Luis heeft dus eigenlijk geen mogelijkheden tot crowd control, buiten het neerleggen van dynamiet. Je moet maar hopen dat je niet omsingeld raakt terwijl de lont afbrandt…
Leon doet zijn ding als allrounder, net als in het origineel, en ook Hunk is weer een sterk personage, dat opvalt door zijn one-hit-kill mêlee aanval. Als special ability heeft Hunk tijdelijk oneindige munitie voor zijn machinegeweer, en geloof me dat je dit nodig zult hebben, omdat de herlaad animatie van zijn wapen tergend traag is. Dit maakt Hunk tevens kwetsbaar. Als je bent omringd heb je immers alleen je zwakke mesje of granaten, met altijd het risico dat je jezelf opblaast. De beste speelstijl met Hunk is om de vijanden zó te positioneren dat je met weinig kogels, maximale schade kunt toebrengen via mêlee aanvallen.
Dan komen we op Jack Krauser, een baas in het hoofdverhaal van Resident Evil 4 en wat een baas in The Mercenaries! Hij heeft een Rambo-boog met explosieve pijlen en een mes dat niet stuk kan, waarmee hij belachelijk effectief is. Houten en ijzeren schilden, muterende Las Plagas parasieten, Krauser doesn’t give a f*ck. Zijn bliksemsnelle mes gaat overal doorheen en hiermee wint de speler nóg meer extra tijd dan met zijn mêlee-aanvallen. De andere personages komen in de problemen in nauwe situaties met veel vijanden en weinig manouveerruimte, maar Krauser is hier op zijn sterkst. Vergeleken met dit messenwerk is dat van Leon echt amateuristisch en de speler zal zich afvragen hoe Leon hem in het hoofdverhaal heeft kunnen verslaan.
ADVERTISEMENT
Als special ability krijgt hij gemuteerde armen waarmee hij elke level-baas met twee of drie uithalen doodslaat, en tot slot start hij nog met drie flashbang granaten en een tactical machine pistol – alsof dat nodig zou zijn.
Je voelt je dus écht een baas als je Krauser speelt, maar wat zijn special ability aangaat, vond ik de originele versie leuker en meer aansprekend: één gemuteerde arm is interessanter dan twee. Typisch geval van ‘less is more’. De eerste versie sluit ook beter aan op het verhaal van Operatie Javier. Daarin werd één van zijn armen doorboord en raakte hij aangewezen op biomodificatie om verder te kunnen als soldaat.
Binnen een middagje spelen had ik met Hunk en Krauser al wat S++ ranks te pakken en wat 150/150 combo’s behaald. Ik mis wat afwisseling qua vijanden: waar zijn de vliegende insecten, de gepantserde ridders, de gemuteerde honden en misschien zelfs de regenerators? Er liggen nog volop mogelijkheden en het zou mooi zijn als Capcom nog wat extremere en chaotischere levels voor The Mercenaries uitbrengt. En natuurlijk Albert Wesker en Ada Wong, want zij mogen absoluut niet ontbreken. Laten we hopen dat het nog komt!
Sid Lukkassen kunt u steunen via BackMe! Zijn gamestreams met ‘Poppencast Peter’ kunt u hier bekijken.