In 2012 bracht Thatgamecompany een game uit die vandaag
de dag nog altijd een aangename en indrukwekkende ervaring is die iedere (casual)gamer minstens één keer
gespeeld moet hebben. Journey, aanvankelijk gelanceerd voor de
PlayStation 3 en later beschikbaar gesteld op andere platforms, heeft niets van
zijn charme en kwaliteit verloren. Journey plaatst spelers in de schoenen van een
naamloos personage dat door een uitgestrekte en mysterieuze woestijn reist. De
reis is zowel fysiek als emotioneel, en terwijl spelers de omgeving verkennen
en obstakels overwinnen, ontvouwt zich een verhaal zonder woorden. Dit nodigt
spelers uit om hun eigen interpretaties en betekenissen aan de ervaringen toe
te kennen. Deze unieke aanpak maakt Journey tot een ontdekkingsreis naar
het onbekende, waarbij elke speler zijn eigen persoonlijke verhaal vormt.
Een van de meest opvallende elementen van Journey is
de online connectiviteit. Spelers kunnen tijdens hun reis andere anonieme
reizigers tegenkomen. Wat deze ontmoetingen bijzonder maakt, is het ontbreken
van traditionele communicatiemiddelen zoals spraak of tekstchat. In plaats
daarvan communiceren spelers door middel van een zachte zang die de personages
kunnen produceren. Deze eenvoudige vorm van interactie creëert een gevoel van
saamhorigheid en gemeenschap, zelfs zonder de identiteit van de andere
reizigers te kennen. Dit versterkt de emoties die Journey oproept en
maakt de ervaring intiem en betekenisvol.
Visueel gezien is Journey een toonbeeld van
minimalisme. De omgevingen zijn prachtig en adembenemend, met uitgestrekte
zandduinen, oude ruïnes en mysterieuze structuren. Het kleurenpalet verandert
subtiel naarmate de reis vordert, wat een gevoel van vooruitgang en verandering
oproept.
De muziek, gecomponeerd door Austin Wintory, speelt een
cruciale rol in het creëren van de emotionele diepgang van Journey. De
soundtrack, die zelfs een Grammy-nominatie ontving, is een meesterwerk op zich
en vormt de perfecte begeleiding voor de reis van de speler. Het is een
voorbeeld van hoe muziek kan fungeren als een krachtig narratief instrument,
waardoor spelers nog dieper in de ervaring worden gezogen.
Het vermogen van Journey om spelers op een diep
emotioneel niveau te raken zonder expliciete verhalen of dialogen, maakt het
tot een tijdloos meesterwerk. De combinatie van serene omgevingen, meeslepende
muziek en betekenisvolle interacties met andere spelers roept gevoelens op van
eenzaamheid, hoop, vriendschap en verlies. Het is een ervaring die lang blijft
hangen en uitnodigt tot zelfreflectie.
Ook meer dan tien jaar na de lancering zijn gamers op social media nog altijd enthousiast over deze indie-titel. Iemand schrijft: “Als er één game is die je moet spelen voordat je sterft, is het Journey. Het is een van de mooiste games die er zijn. Journey voert je door zoveel emoties in zijn unieke wereld en ontroerende vertelstijl.”
Heb jij
Journey al eens gespeeld? Wat vind je van de game? Laat het ons weten in de reacties!
Journey is beschikbaar voor PlayStation en
PC. Momenteel is er een aanbieding op Steam, waardoor je deze unieke game voor slechts €4,19 opnieuw kunt ervaren.
Genoten van het artikel? Trakteer ons op een (virtuele) koffie of steun The
Nerd Shepherd door ons te volgen via Facebook, Twitter
en Instagram!