Recensie: "They Cloned Tyrone" - John Boyega en Jamie Foxx in een intrigerend complot vol verrassende wendingen

zaterdag, 22 juli 2023 om 12:29
av2wp3r978lp1zycohdhoh4finm scaled
Wanneer er een nieuwe film op Netflix verschijnt zijn we in eerste instantie vaak een beetje huiverig. Met de trend van de laatste jaren waarbij de ene na de andere flop ons wordt voorgeschoteld zijn we inmiddels wat terughoudend als het op exclusieve Netflix-content aankomt. Gelukkig is er af en toe een uitzondering, en dat is precies wat we hebben ontdekt bij "They Cloned Tyrone". Deze nieuwe Netflix-film blijkt namelijk een enorme, aangename verrassing te zijn.
gnpirild3lbz8fkuzylksmlhtt1 1140x570
Still 'They Cloned Tyrone' via TMDB

Groundhog Day

In "They Cloned Tyrone" volgen we het verhaal van drugsdealer Fontaine (John Boyega), 'pimp' Slick Charles (Jamie Foxx) en prostituee Yo-Yo (Teyonah Parris). Wanneer Fontaine in koelen bloede wordt vermoord, ontwaakt hij de volgende ochtend opnieuw, alsof alles slechts een droom was geweest. De dag begint opnieuw en de film krijgt een 'Groundhog Day'-achtige vibe over zich, waarbij Fontaine dezelfde gebeurtenissen herbeleeft als de dag ervoor.

Ondergronds Laboratorium

Na het samenvoegen van enkele puzzelstukjes belandt het drietal bij een verlaten huis, waar ze een moderne lift ontdekken die leidt naar een obscuur ondergronds laboratorium. Daar treffen ze het neergeschoten lichaam van Fontaine aan, en eindelijk valt het kwartje: Fontaine is een kloon. Wat volgt is een intrigerende speurtocht waarbij het trio steeds dieper graaft en tot bizarre conclusies komt over de werkelijke aard van de situatie.
tzt0sezupmlcn60fj30b3nyh1ur 1140x570
Still 'They Cloned Tyrone' via TMDB

Climax vol Spanning en Chaos

Het verhaal neemt een opmerkelijke wending wanneer ze geconfronteerd worden met Nixon (Kiefer Sutherland), die de hele buurt onder zijn controle heeft en bewoners op commando laat handelen. Dit veroorzaakt een gevoel van machteloosheid bij Fontaine, maar gelukkig weigert Slick zich hierbij neer te leggen en smeedt hij een ingenieus plan. Wat volgt is een spannende climax vol grote chaos.

Indrukwekkende Acteerprestaties

Wat de film echt onderscheidend maakt is de ingenieuze manier waarop het verhaal is geconstrueerd en wordt onthuld. Pas aan het einde van de film wordt de cruciale 'clue' duidelijk gemaakt. De titel "They Cloned Tyrone" krijgt namelijk pas in de laatste paar minuten van de film zijn betekenis. De acteerprestaties zijn indrukwekkend te noemen. Jamie Foxx zorgt voor de komische noot, terwijl John Boyega een krachtige prestatie neerzet als Fontaine, en niet te vergeten de diverse versies van Fontaine die we te zien krijgen. Kiefer Sutherland vertolkt een duister personage dat afwijkt van zijn gebruikelijke rollen, maar helaas slaagt hij er niet helemaal in om overtuigend over te komen.
av2wp3r978lp1zycohdhoh4finm 1140x570
Still 'They Cloned Tyrone' via TMDB

"They Cloned Tyrone" is een aangename Netflix-verrassing en behoort tot het betere wat het streamingplatform te bieden heeft. De film combineert een slim concept met vermakelijke humor, wat resulteert in een unieke kijkervaring. Hoewel de film ook een diepere laag heeft, blijft de vrolijke toon overheersen. Het is echter een film die je het beste zonder al te veel voorkennis kunt gaan kijken, omdat het verrassingselement en de originele twists juist zorgen voor de ultieme beleving. We willen het verder dan ook kort houden en vooral aanraden om de film zelf te gaan bekijken. "They Cloned Tyrone" krijgt van ons als eindbeoordeling een 7,5. Een aboslute aanrader voor filmliefhebbers die op zoek zijn naar een bijzondere en vermakelijke filmervaring op Netflix.