Recensie: "The Marvels" - Matige en inspiratieloze MCU-meuk

zaterdag, 25 november 2023 om 12:50
Met frisse tegenzin trokken we naar de bioscoop voor de nieuwe Marvel-film "The Marvels". Ondanks dat we ons redelijk hebben vermaakt met "Captain Marvel", blijken de online kritieken over “The Marvels” naar onze mening terecht te zijn. Het is veruit de meest teleurstellende Marvel-film die we de afgelopen jaren hebben gezien. We moeten wel eerlijk bekennen dat de serie "Miss Marvel" aan ons voorbij is gegaan, waardoor we waarschijnlijk veel referenties hebben gemist.
Het verhaal slaagt er niet in te boeien en lijkt vooral gericht op een jonger publiek. In vergelijking met gedurfde alternatieven zoals The Boys en Gen V voelt het Marvel Cinematic Universe (MCU) toch vooral ingetogen aan, een indruk die "The Marvels" verder bevestigt.
The Marvels
Still 'The Marvels' via TMDB
Brie Larson als Captain Marvel weet eveneens niet te overtuigen. Hoewel ze in "Captain Marvel" nog enigszins fris en vernieuwend aanvoelde, lijkt het nu vooral matig. Ook de toevoeging van Iman Vellani als Kamala Khan en Teyonah Parris als Monica Rambeau kan de film niet redden. Hoewel het personage Kamala Khan voor wat luchtigheid zorgt, is dat verreweg het enige positieve aspect van de film.
"The Marvels" leunt sterk op het ietwat geforceerde thema van vriendschap en samenwerking. Het voelt niet geloofwaardig aan en de dialogen in de film zijn over het algemeen leeg en weinig waardevol. De visuele effecten zijn prima, maar niet opvallend genoeg om de film visueel de moeite waard te maken. De antagonist die centraal staat in "The Marvels" is zo nietszeggend dat er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen valt.
8elzhnzcmzbli20iixixwz16ibj 1140x570
Still 'The Marvels' via TMDB
"The Marvels" onderstreept de langdurige kritiek die Marvel al geruime tijd te verduren krijgt, en dit lijkt niet meer dan terecht. De geforceerde inclusiviteit, waar sterke vrouwen centraal staan, is slecht uitgevoerd. Zelfs de terugkeer van Samuel Jackson als Nick Fury blijkt niet memorabel.
"The Marvels" bevestigt ons gevoel dat het MCU inspiratieloos is geworden. Het is niet verrassend dat de film slechte recensies ontvangt en weinig bezoekers trekt. Voor het eerst dit jaar hadden we tijdens het bekijken van de film echt de neiging om voortijdig de zaal te verlaten, terwijl we zuchtend en puffend door de film gingen.