Recensie: 'The Holdovers' - Emotionele kerstfilm met Oscar-waardige performance van Paul Giamatti

zaterdag, 30 december 2023 om 20:35
holdovers fp 00406 r
The Holdovers, de nieuwe bioscoopfilm van regisseur Alexander Payne en geschreven door David Hemingson, neemt ons mee naar de winter van 1970, waar Paul Hunham, vertolkt door de getalenteerde Paul Giamatti, een onverzettelijke hoogleraar klassieke talen is aan de Barton Academy.
De film geeft een inkijkje in de harde realiteit van het schoolleven, waarin Hunham gedwongen wordt toezicht te houden op de 'holdover'-studenten tijdens de kerstvakantie, waaronder student Angus Tully, gespeeld door Dominic Sessa. Wanneer alle studenten uiteindelijk toch de school verlaten, is Tully de enige die samen met een chagrijnige leraar en een depressieve kantinejuffrouw achterblijft.
ho 14895 r 1140x570
Still 'The Holdovers' via Universal Nederland
Giamatti draagt de film op zijn schouders en levert een overtuigende prestatie als de strenge, chagrijnige docent. Da'Vine Joy Randolph weet ook indruk te maken als Mary Lamb, de kantinejuffrouw die haar eigen strijd met verlies en rouw doormaakt. De film biedt een inkijkje in de levens van deze personages, met de Barton Academy als achtergrond en alle uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden.
Hoewel de film door critici op handen wordt gedragen, heeft de film helaas wat ons betreft enkele tekortkomingen. De film voelt op den duur langdradig aan; er had gerust een half uur van de speelduur af gekund om de pacing van de film te verbeteren. De verhalen van de personages zijn diepgaand maar vaak erg deprimerend, met zware thema's als rouw en verbroken familiebanden die de boventoon voeren.
ho 14151 rc 1140x570
Het contrast tussen de verwachtingen geschapen door de trailer en de daadwerkelijke toon van de film is opvallend te noemen. De film doet vermoeden dat er een lichtere toon wordt aangeslagen, maarThe Holdoversneigt eerder naar een meer serieuze en emotionele sfeer. Hoewel de film wel enkele luchtige momenten kent en we hier en daar zeker hebben moeten glimlachen, is het niet dé kerstfilm waarop we hadden gehoopt.
Desondanks is het acteerwerk van hoog niveau, waarbij Giamatti een Oscar-waardige prestatie neerzet. Ondanks de sombere thema's biedtThe Holdoverseen krachtige blik op menselijke veerkracht en de zoektocht naar hoop te midden van moeilijke tijden.The Holdovers draait nu in de bioscoop; bekijk hieronder de trailer.