Recensie: 'The Deliverance' - Aangrijpend familiedrama vol demonische chaos

vrijdag, 30 augustus 2024 om 10:00
oddhjnlipfpdlwuyng1nrpwm7l3
Vanaf vandaag is de nieuwe horrorfilm The Deliverance te zien op Netflix. Onder regie van Lee Daniels en met een cast bestaande uit Andra Day, Glenn Close en Caleb McLaughlin, biedt deze film een frisse kijk op het exorcismegenre. Wat The Deliverance onderscheidt van andere films met een vergelijkbare premisse, is de diepgaande verkenning van familiedrama's en de complexe emoties die ten grondslag liggen aan alle duistere gebeurtenissen.
In tegenstelling tot veel andere horrorfilms, waar de nadruk vooral ligt op de bovennatuurlijke elementen, begint The Deliverance met een solide basis van realistisch drama. Het verhaal volgt Ebony (Andra Day), een alleenstaande moeder die worstelt met haar verleden, financiële problemen en een moeizame relatie met haar eigen moeder, Alberta (Glenn Close). Ebony's strijd om haar gezin bij elkaar te houden, terwijl ze ook haar eigen innerlijke demonen onder ogen moet zien, vormt het hart van de film.
De relaties binnen het gezin worden op een boeiende manier uitgewerkt, waarbij vooral de spanningen tussen Ebony en Alberta centraal staan. Deze moeder-dochterdynamiek geeft de film een diepgang die zeldzaam is in het horrorgenre. Daniels zet deze spanning krachtig neer, waardoor de kijker vanaf het begin wordt meegesleept in de emotionele achtbaan van het gezin.
Wanneer de bovennatuurlijke elementen hun intrede doen, wordt de zorgvuldig opgebouwde spanning op effectieve wijze versterkt. De demonen die Ebony's zoon Andre (Anthony B. Jenkins) bezitten, weerspiegelen op verontrustende wijze generaties van trauma en onopgeloste conflicten binnen het gezin.
Ondanks deze sterke opbouw verliest The Deliverance in het laatste deel iets van zijn scherpte. De overgang van een gelaagd familiedrama naar een over-the-top exorcismeverhaal voelt soms wat geforceerd aan. Hoewel de climax spanning en de nodige schrikmomenten biedt, ontbreekt het de film aan de consistentie die in het eerste deel zo sterk aanwezig was.
Wat The Deliverance echter boven het gemiddelde uittilt, zijn de indrukwekkende acteerprestaties van de cast. Andra Day schittert als de getormenteerde Ebony en weet zowel de kwetsbaarheid als de innerlijke kracht van haar personage overtuigend neer te zetten. Glenn Close levert als de complexe en soms verontrustende Alberta een rol af die zowel ontroerend als ijzingwekkend is, met één scène die bijzonder in het oog springt.
The Deliverance is een horrorfilm die meer biedt dan alleen spanning. Het is een film die diep graaft in de psyche van zijn personages en moeilijke thema’s zoals trauma en schuldgevoelens rond het ouderschap niet uit de weg gaat. Hoewel het einde van de film niet helemaal weet te overtuigen, maken de sterke acteerprestaties en het complexe familiedrama dit meer dan goed. The Deliverance is wat ons betreft dan ook een waardevolle toevoeging aan het Netflix-aanbod.
★★★½☆☆

Blijf op de hoogte van jouw favoriete Netflix-films en -series

Heb je genoten van dit artikel? Trakteer ons dan op een (virtuele) koffie of steun The Nerd Shepherd door ons te volgen op Facebook, X en Instagram! Voor de laatste updates over je favoriete Netflix-series, word lid van onze Alles over Netflix Facebook-groep. Zo mis je geen enkel nieuwtje!