Recensie: 'Los Colonos' - Beeldschoon en Meedogenloos Westernspektakel

woensdag, 03 januari 2024 om 22:44
los colonos st 7 jpg sd high quijote films scaled
Toen de Oscarnominaties bekend werden gemaakt viel ons oog al vrij snel op de Chileense inzending Los Colonos. De trailer van de bikkelharde westernfilm ademde de sfeer van de klassieke westerns met prachtig geschoten beelden en een zeer authentieke sfeer. Het epische regiedebuut van regisseur Felipe Gálvez stelt niet teleur en is vanaf 18 januari te zien in de bioscoop.
Tot onze verbazing zitLos Colonos (The Settlers)niet bij de laatste genomineerden in de categorie beste internationale film. Hoewel de lat dit jaar erg hoog ligt met titels alsZone of The EndersenSociety of the Snow, hadden we toch gehoopt dat de film bij de laatste paar namen zou zitten.
los colonos st 5 jpg sd high quijote films 1140x570
Still 'Los Colonos' via Imagine Nederland
Het verhaal vanLos Colonosspeelt zich af in Tierra del Fuego, aan het begin van de vorige eeuw. In het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika schakelt een tirannieke Chileense landeigenaar drie mannen in – een huurling uit Texas, een officier uit het Britse leger en een Chileense gids van gemengd ras – om samen op expeditie te gaan en de grenzen van zijn land af te bakenen. Een doorgang voor zijn kuddes schapen naar de Atlantische Oceaan zou een nieuwe handelsroute openen.
Onderlinge spanningen tussen de heren, waarbij de acteerprestatie van met name Camilo Arancibia er bovenuit springt, lopen hoog op wanneer de ware aard van de reis, het verdrijven en vermoorden van de 'indígenas', naar boven komt. Het duurt niet lang voordat de expeditie omslaat naar een gewelddadige klopjacht die op bepaalde momenten een aantal onverwachte rauwe wendingen neemt die koud en bruut aanvoelen.
los colonos st 4 jpg sd high quijote films 1140x570
Los Colonosis een ruige western die een blik werpt op Chili's koloniale verleden, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de genocide van de inheemse bevolking. Regisseur Felipe Gálvez schetst in zijn speelfilmdebuut het verschil tussen een geschiedenis en een realiteit die nog maar weinig aan het licht is gekomen en die nog steeds zijn sporen nalaat in het huidige Chili.
Hoewel het verhaal mij niet per se enorm raakte, is de hardheid van die tijd goed in beeld gebracht en wordt het op meesterlijke wijze met prachtige en uniek geschoten beelden fenomenaal ingepakt, waardoorLos Colonoseen absoluut genot voor het oog is. De film is niet in breedbeeld geschoten, wat de film misschien wat tekort doet, maar het voegt anderzijds wel weer een extra touch toe aan de sfeer die de film weet te creëren. Het filmdebuut van regisseur Felipe Gálvez is er een om in te lijsten.
los colonos st 3 jpg sd high quijote films 1140x570
Het kleurenpalet, de manier van filmen en de prachtige muziek doen denken aan de betere spaghetti-westerns. Wat opvalt is dat er soms hele lange scènes zijn zonder dat er een woord wordt gesproken. Zo zitten we bijvoorbeeld minutenlang naar een groep vogels op zee te kijken. Felipe Gálvez neemt ruim de tijd om de prachtige Chileense wilde en ongeremde natuur in beeld te brengen.
Los Colonosstelt niet teleur; het is een kleine schande te noemen dat de film niet bij de laatste genomineerden zit van de Oscars voor beste internationale film. De bikkelharde western zet voor ons alvast de toon van wat 2024 als filmjaar gaat brengen. De Chileense film bevestigt dat er (bij ons) sterk de behoefte is aan originele, unieke films die durven hun eigen ding te doen.Los Colonosdoet dat en het fenomenale regiedebuut van Felipe Gálvez is een absolute aanrader.