Recensie: "Leave the World Behind" - Netflix overtreft zichzelf met spectaculaire rampenfilm

donderdag, 07 december 2023 om 18:43
aixb7if5bc3cw7af6xrzb2ychcx scaled
We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf vandaag is eindelijk de nieuwe rampenfilm "Leave the World Behind" te streamen op Netflix. De langverwachte Netflix-film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Rumaan Alam, staat sinds de release van de eerste spectaculaire trailer tijdens de 'Geeked Week' van Netflix eerder dit jaar bij velen al op hun kijklijstje.
Na het lezen van het boek waren we in eerste instantie eigenlijk niet heel enthousiast over de verfilming. Gelukkig wijkt de film behoorlijk af van het bronmateriaal en hebben de makers onder regie van Sam Esmail de sterke basis van het boek genomen om het verhaal goed en beter te vertellen dan de schrijver in eerste instantie heeft gedaan.
hqlxucmrirezac05a5ektgzkn9j 1140x570
Still 'Leave the World Behind' via TMDB
De film volgt een doodnormale familie, met doodnormale zorgen en strubbelingen. De moeder van de familie, Amanda Sandford, gespeeld door Julia Roberts, lijkt even uit de sleur te willen trekken en heeft onaangekondigd een B&B aan de rand van de stad geboekt voor een weekend weg met de familie. Haar man, Clay Sandford, gespeeld door Ethan Hawke, is in eerste instantie minder enthousiast. Maar de wat nonchalante docent lijkt het allemaal maar over zich heen te laten komen en zonder al te veel tegenstribbelingen mee te gaan in het idee van zijn vrouw.
De twee kinderen, Rose en Archie Sandford, gespeeld door Farrah Mackenzie en Charlie Evens, gedragen zich als typische pubers, waarbij Rose volledig geobsedeerd is door de serie 'Friends'. Wat begint als een doodnormale vakantie draait al snel uit op een absurde realiteit waarin de personages langzaam maar zeker zich bewust worden van wat er daadwerkelijk gaande is, vooral Rose lijkt dit al snel door te hebben.
511gla4cl8gerwihy8wkkrhdzew 1140x570
Still 'Leave the World Behind' via TMDB
Wanneer de familie besluit om naar het strand te gaan, neemt de spanning toe. Zonder verder al te veel vrij te geven van wat er precies gebeurd, is het in ieder geval al snel duidelijk dat het geen doorsnee vakantie zal worden. Terug in hun verblijf wordt er onverwachts 's avonds laat op de deur geklopt. De oorspronkelijke bewoners van het huis, waar Amanda het van gehuurd heeft, staan voor de deur. Een vader, gespeeld door Mahershala Ali, en zijn dochter, gespeeld door Myha'la, laten weten graag te verblijven in hun eigen huis.
Er gaat best wat tijd van de film in het creëren van mysterie rondom de vader; hij lijkt meer af te weten van wat er gaande is, maar de film laat dit lange tijd in het midden. Wanneer dit uiteindelijk minder spectaculair blijkt te zijn dan de film doet opbouwen, voelt het enigszins als een anticlimax. Wanneer voor beide families duidelijk wordt wat de ernst van de situatie is, lijken ze steeds dichter naar elkaar toe te groeien en is de film uiteindelijk op zijn best.
z2jjbcayy9xswyqvcnklshc6bt9 1140x570
Still 'Leave the World Behind' via TMDB
Het is erg interessant hoe de film als het ware laat zien waar mensen toe in staat zijn wanneer er chaos en onduidelijkheid heerst. Paniek slaat toe en het is ieder voor zich. Dit is waar het personage van Kevin Bacon om de hoek komt kijken. Bacon speelt de buurman die zich presenteert als een 'prepper' en dus te allen tijde voorbereid was op een situatie zoals deze. Bacon's personage heeft er allerminst zin in om zijn buren te helpen. Het is duidelijk: het is ieder voor zich.
Maar wat is er nu precies gaande? Het is eerlijk gezegd zonde om daar al te veel over prijs te geven. Wat we wel kunnen zeggen is dat de film zich niet zozeer presenteert als een rampenfilm, zoals2012, The Day after Tomorrowof – you name it, maar eerder als een thriller waarbij karakterontwikkeling en de onderlinge spanningen van de personages centraal staan. Dit is bijzonder goed gedaan, zeker in vergelijking met het bronmateriaal.
De film wijkt namelijk behoorlijk af van het boek. Daar waar het in het boek niet om een vader en een dochter gaat die 's nachts aankloppen, maar om een man en een vrouw. Verder is er in het boek vaak sprake van vreemde, totaal overbodige seksscènes die gelukkig niet terugkomen in de film. Ook zien we in de film veel meer van de 'ramp' die zich voltrekt, daar waar het boek weinig apocalyptische zaken omschrijft. Dit zien we wel veel terug in de film en geeft het toch net wat meer kleur. Als kijker voel je de spanning door de tv heen komen en weet de film een degelijk en goed verhaal te vertellen.
4xaknvlnv0jnerdkthmf0ep4ccx 1140x570
Still 'Leave the World Behind' via TMDB
De film had wel iets langer mogen duren, aangezien het einde nog wel wat te wensen overlaat. Wellicht hebben de makers voor een soort open einde gekozen met het idee de deur open te laten voor eventueel een vervolg. Iets wat we niet uitsluiten, aangezien de film hoe dan ook een mega succes zal worden voor Netflix.
Leave the World Behindweet alle sterke punten van het gelijknamige boek als basis te nemen en er een degelijk en spannend verhaal omheen te bouwen. Hoewel er hier en daar wat tekortkomingen zijn, zoals het afgeraffelde einde, is het veilig om te zeggen dat de nieuwe Netflix-film op de valreep weleens de titel van beste Netflix-original van 2023 in de wacht kan slepen. Julia Roberts en vooral Ethan Hawke stelen de show en zorgen voor een adembenemende, spannende thriller te midden van een apocalyptische cyberaanval.