Recensie: 'Incoming' - Moderne twist op het klassieke high school comedy-genre

zaterdag, 24 augustus 2024 om 17:00
incoming
Netflix’s nieuwe R-rated comedy Incoming, geregisseerd door de Chernin-broers, probeert met veel bravoure een moderne twist te geven aan het klassieke high school comedy-genre, maar slaagt er helaas niet in om deze waar te maken.
De film draait om Benj Nielsen, gespeeld door Mason Thames, een veertienjarige die zijn eerste jaar op de middelbare school begint met grote dromen. Hij wil zijn imago als theaterkind van zich afschudden en indruk maken op Bailey, de beste vriendin van zijn oudere zus Alyssa. Samen met zijn vrienden – Connor, Eddie en Danah, ook bekend als 'Koosh' – vormen ze een groepje nerds die proberen hun sociale status te verbeteren. Het hoogtepunt van hun jaar moet het grote feest worden, georganiseerd door Koosh’s oudere broer, waar ze hopen hun reputatie op te krikken.
Een groot probleem met Incoming is de balans tussen humor en emotie. Hoewel de chemie tussen Benj en Bailey enige oprechte momenten biedt, zijn de meeste personages clichématig en moeilijk om sympathie voor te voelen. Vooral Koosh, gespeeld door Bardia Seiri, komt vaak irritant en overdreven over, wat het moeilijk maakt om als kijker echt betrokken te raken.
Een ander struikelblok is de overmatige focus op grove humor. Een voorbeeld hiervan is de beruchte diarree-scène, die niet weet te landen en volkomen overbodig aanvoelt. Het lijkt alsof de Chernin-broers dachten dat shockeren voldoende zou zijn om te vermaken, maar het resultaat is eerder vervreemdend dan grappig. Deze nadruk op ranzigheid leidt af van de rest van de film en laat weinig ruimte over voor echte karakterontwikkeling of een boeiend plot.
Een van de weinige lichtpuntjes in Incoming is de rol van Bobby Cannavale als de ongemakkelijke chemieleraar, Mr. Studebaker. Zijn aanwezigheid brengt een vleugje nostalgie die doet denken aan klassiekers zoals American Pie. Cannavale’s scènes zijn het meest memorabel en bieden een paar zeldzame momenten van oprechte humor. De rest van de cast en het gebruik van Gen Z-jargon maken het moeilijk voor oudere kijkers om zich te identificeren met de personages.
Met irritante personages, een gebrek aan emotionele connectie, en een overmatige focus op ranzige humor, blijft Incoming ver achter bij andere films in het genre. Het is een teleurstellende poging om de high school komedie nieuw leven in te blazen en films als American Pie of Superbad zijn nog altijd superieur.
★★½☆☆☆
Incoming is nu te zien op Netflix, bekijk hieronder de officiële trailer.