Recensie: 'I.S.S' - Politieke strijd tussen de sterren

vrijdag, 09 februari 2024 om 16:16
tpiygpdrolfyjempgduwqwvcnrx

In de nieuwe film I.S.S., van regisseur Gabriela Cowperthwaite, worden kijkers meegenomen op een spannende reis naar het International Space Station (ISS), waar NASA-astronaut Kira Foster (gespeeld door Ariana DeBose) samenwerkt met een internationaal team van astronauten te midden van politieke chaos op aarde. De cast, met onder andere Chris Messina, Masha Mashkova, en Pilou Asbæk, levert solide prestaties, maar het verhaal vertoont enkele hiaten die de algehele ervaring beïnvloeden.
Het unieke concept van de film, waarbij een nucleaire oorlog op aarde de achtergrond vormt voor de gebeurtenissen op het ruimtestation, geeft de film een frisse draai aan het traditionele ruimtethema. Helaas slaagt de regisseur er niet volledig in dit potentieel te benutten. Het plot is soms dunnetjes en mist duidelijkheid, waardoor de kijker in verwarring achterblijft.
raiidmjsof2iit0o1kn2wt5hl0c 1140x570
Still 'I.S.S.' via TMDB
Pilou Asbæk, bekend van Game of Thrones, schittert als Alexey Pulov en draagt de film met zijn overtuigende vertolking. De spanning op het ruimtestation, met sabotageacties en onderlinge conflicten tussen de Russische en Amerikaanse bemanning, creëert interessante momenten, maar de film slaagt er niet altijd in deze spanning consistent vast te houden.
Hoewel de film op momenten beklemmend is, mist het een consistente en logische verhaallijn. Het einde laat veel vragen onbeantwoord en laat de kijker in het duister tasten over de ontwikkelingen op aarde. Het gebrek aan diepgang en uitleg rondom het conflict tussen Rusland en de VS is teleurstellend en laat de kijker met onbevredigde nieuwsgierigheid achter.
I.S.S.is geen meesterwerk, maar verdient wel lof voor het unieke concept en de inspanningen van de cast. Het is aan te raden voor liefhebbers van politieke intrige, maar verwacht geen verfijnd plot zoals bijvoorbeeld in soortgelijke films als Gravity. De film lijkt beter op zijn plaats te zijn op een streamingdienst, waar het kan worden gewaardeerd zonder de hoge verwachtingen van een bioscoopervaring. De film slaat de Nederlandse bioscopen over; het is nog niet duidelijk waarI.S.S.te streamen zal zijn.