Recensie: 'Horizon: An American Saga - Chapter 1' - De harde realiteit van het wilde westen

maandag, 29 juli 2024 om 19:30
wwqhma9uryctzspanzkwlxkcowt
Terwijl de bioscoopzalen vollopen voor Deadpool & Wolverine, greep ik mijn kans om snel nog een kijkje te nemen bij Kevin Costner’s veelbesproken nieuwe westernfilm, Horizon: An American Saga – Chapter 1. Het eerste deel van Costner’s ambitieuze, deels zelf gefinancierde western-saga is een gedurfde onderneming, vooral omdat het westerngenre, naar mijn gevoel, wat aan populariteit heeft ingeboet.
Dit is ook terug te zien in de box-office cijfers: de film trekt weinig bezoekers en de toekomst van de saga lijkt onzeker. Deel twee, dat later dit jaar zou verschijnen, is voorlopig van de bioscoopagenda gehaald. Als echte westernliefhebber voelde ik me dan ook geroepen om mijn steentje bij te dragen aan de kans op een vervolg van Costner’s epische western-saga.
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: ik heb enorm genoten van de prachtige beelden, de fenomenale muziek, de geweldige cast en bovenal het authentieke westerngevoel, dat recent alleen nog door series als Yellowstone en vooral de spin-offs zo goed wordt gevangen. De film fungeert duidelijk als een opzet, waardoor het niet altijd even spannend is, maar biedt een heerlijke slow-burn die een uniek inkijkje geeft in het leven ten tijde van cowboys en indianen.
De film speelt zich af in de San Pedro Valley in 1859, net voor het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog. Kleine groepen stoïcijnse pioniers arriveren in het westen, aangetrokken door beloften van vrede, welvaart en uitgestrekte landschappen in een nieuw paradijs genaamd Horizon. Dit beloofde land blijkt echter een utopie, aangezien Apaches hun nederzettingen vernietigen. Deze setting vormt de achtergrond van een complex verhaal over overleven, hoop en de harde realiteit van het leven in het wilde westen.
De cast, bestaande uit bekende namen zoals Sienna Miller, Sam Worthington, Luke Wilson, en uiteraard Kevin Costner zelf, levert sterke acteerprestaties. Sienna Miller schittert als Frances Kittredge, een moeder die samen met haar dochter de gevaren van het wilde westen trotseert. Costner zelf speelt Hayes Ellison, een doorgewinterde paardhandelaar.
Ondanks de vele positieve aspecten kampt de film met enkele narratieve uitdagingen. Het verhaal is complex en vertakt zich in verschillende subplots, wat soms leidt tot verwarring en een gevoel van fragmentatie. Dit komt vooral naar voren in de manier waarop de film heen en weer schakelt tussen de verschillende verhaallijnen en personages, waardoor sommige karakters en hun motivaties onderontwikkeld blijven.
horizon1
Een ander punt van kritiek is het ontbreken van een afgerond verhaal. Hoewel het duidelijk is dat Horizon: An American Saga – Chapter 1 slechts het begin is van een groter verhaal, voelt de film soms incompleet aan. Tegen de tijd dat de verschillende verhaallijnen beginnen samen te komen, eindigt de film met een montage van wat er in het volgende hoofdstuk te verwachten valt. Dit creëert een gevoel van onvolledigheid, waardoor het lijkt alsof de film meer gericht is op het opzetten van toekomstige gebeurtenissen dan op het vertellen van een zelfstandig verhaal.
Desondanks slaagt Horizon: An American Saga – Chapter 1 erin om een fenomenaal en visueel adembenemend epos neer te zetten dat zowel het klassieke westerngenre eert als een nieuwe, uitgebreide saga opzet. Kevin Costner's toewijding aan blijkt duidelijk uit elk frame van de film. Horizon: An American Saga – Chapter 1 biedt een rijke, cinematografische ervaring die liefhebbers van het genre zeker zullen waarderen en wekt voldoende nieuwsgierigheid naar de komende delen van deze ambitieuze saga.
★★★★☆
Horizon: An American Saga – Chapter 1 draait nu in de bioscoop, bekijk hieronder de trailer.