Recensie: 'Hold Your Breath' - Beklemmende horror over isolatie en psychologische instabiliteit

vrijdag, 04 oktober 2024 om 12:00
wvootztt97gncnygkh1fogqh4n3
De nieuwe horrorfilm op Disney+ Hold Your Breath neemt ons mee naar de Dust Bowl in Oklahoma in de jaren dertig. De film gebruikt deze donkere periode in de Amerikaanse geschiedenis, vol economische en ecologische ellende, als achtergrond voor een verhaal over isolatie, wanhoop en psychologische instabiliteit.
Het verhaal draait om Margaret Bellum (Sarah Paulson), een alleenstaande moeder die moet vechten om haar dochters in leven te houden in een vijandige omgeving. Haar man is ver weg, op zoek naar werk, terwijl Margaret met haar twee kinderen – de tienerdochter Rose (Amiah Miller) en de jongere Ollie (Alona Jane Robbins), die doof en niet-sprekend is – probeert te overleven. De uitdagingen stapelen zich op: er is nauwelijks eten, de stofstormen zijn verwoestend, en zelfs hun enige koe, de laatste bron van voedsel, verzwakt zienderogen.
De kracht van Hold Your Breath zit vooral in de beklemmende sfeer. Regisseurs Karrie Crouse en Will Joines weten, ondanks dat dit hun eerste speelfilm is, de eenzaamheid en ontreddering van de Dust Bowl perfect neer te zetten. De verlatenheid van het platteland van Oklahoma, met beelden van kinderen met geïmproviseerde maskers tegen het stof en de grauwe, eindeloze landschappen, draagt enorm bij aan de horrorachtige sfeer van de film.
Sarah Paulson schittert als Margaret, die langzaam maar zeker de greep op de werkelijkheid verliest. De manier waarop ze fysiek steeds meer in elkaar zakt naarmate de film vordert, is subliem en maakt haar aftakeling in de waanzin uiterst geloofwaardig. Ook Ebon Moss-Bachrach valt op als Wallace Grady, een rondreizende prediker die aanvankelijk hulp lijkt te bieden, maar al vrij snel een duistere kant laat zien. Hij speelt overtuigend een mysterieus figuur, maar ondanks de uitstekende acteerprestatie van Moss-Bachrach blijft de kijker met veel vragen achter.
De spanning tussen wat echt is en wat niet, wordt in het begin goed opgebouwd, maar verzandt uiteindelijk in voorspelbare clichés. Bepaalde plotpunten worden te snel onthuld, waardoor de spanning verdwijnt en het verhaal zijn potentieel niet helemaal benut. Het had de film goed gedaan als deze zich meer had verdiept in de psychologische impact van religieuze ijver, of juist dieper de horror ingedoken was.
De mythe van "The Grey Man" had bijvoorbeeld veel meer uitgewerkt kunnen worden. Dit was een bijzonder grote tegenvaller, en op basis van de trailer en de synopsis voelt dit eerder aan als een overbodig subplot dat prominent in de marketing is gebruikt en daarmee kijkers enigszins op het verkeerde been zet. De film lijkt niet goed te kunnen kiezen tussen drama en horror, wat zorgt voor een wat onsamenhangend geheel en enige irritatie.
Hold Your Breath probeert een psychologisch portret neer te zetten van een vrouw die ten onder gaat aan de druk van haar omstandigheden, maar mist net de diepgang en spanning om echt indruk te maken. Voor fans van Sarah Paulson en liefhebbers van historische horror is de film zeker de moeite waard, maar als je op zoek bent naar een film die echt blijvend angstaanjagend is, hoef je je adem niet in te houden.
★★★☆☆
Hold Your Breath is nu exclusief te zien op Disney+, bekijk hieronder de officiële trailer.